Trucks

Berk Keskin
2023-11-30
Tehnologija in inovacije Gospodarna poraba goriva
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Zakaj pri oblikovanju tovornega vozila ne gre le za videz

Pri dobrem oblikovanju tovornega vozila ne gre le za kombinacijo estetike in funkcionalnosti, temveč tudi za izboljšanje energijske učinkovitosti vozila in zmanjšanje emisij CO2. Kar se lastnikom tovornih vozil morda zdi elegantna oblikovalska podrobnost, lahko dejansko pomeni tudi prihranek goriva.
 

Za številne lastnike tovornih vozil zunanja oblika ni vedno najpomembnejša, če to primerjamo z vsakodnevnimi izzivi vodenja prevozniškega podjetja. Vendar pa oblika ne vpliva le na kozmetični videz tovornega vozila – ima namreč tudi neposreden vpliv na porabo goriva in energijsko učinkovitost, saj vpliva na aerodinamiko.
 

Aerodinamični upor lahko namreč pri običajni vožnji na dolge razdalje vpliva na precejšen del porabe goriva tovornega vozila. Pri električnem tovornem vozilu na baterijo so lahko izgube energije razmeroma še višje. Zato je med prvimi koraki, ki jih oblikovalec tovornega vozila naredi pri razvoju novega vozila, preučitev aerodinamike.
 

„Kot oblikovalci seveda želimo strankam zagotoviti tovorna vozila, ki so videti dobro, vendar moramo izpolniti tudi njihove druge zahteve – kot sta poraba goriva in energijska učinkovitost,“ pravi Berk Keskin, vodja zunanjega oblikovanja pri družbi Volvo Trucks.
 

„Prispevki naših strokovnjakov za aerodinamiko pomagajo oblikovati naš oblikovalski jezik in nas usmerjajo k bolj zaprtim oblikam karoserije ter poenostavljenim in gladkim površinam. Včasih nas lahko omejujejo, vendar je naša vloga rešiti te izzive, hkrati pa ustvariti tovorno vozilo, ki je vizualno privlačno.“
 

Kako je aerodinamika tovornih vozil vplivala na sodobno oblikovanje tovornih vozil

Ker je aerodinamika v zadnjih desetletjih postala pomembnejša, imajo tovorna vozila čedalje bolj zaobljene vogale, gladke površine in manj rež na sprednjem delu kabine. Vse pomembnejša je postala tudi uporaba strešnih in stranskih zavesic, bočnih sten, spojlerjev in deflektorjev.  

Spojlerji, deflektorji, bočne stene, streha in stranske zavesice so zaradi boljše aerodinamike vozila postali vse pomembnejši za sodobno oblikovanje tovornih vozil.

„Splošni cilj je, da izpustimo zrak, ki je ujet pred kabino, in ga usmerimo ob straneh tovornega vozila. Kot oblikovalci si prizadevamo odstraniti ali zmanjšati vse zunanje elemente, ki motijo ta pretok zraka, kot so reže, vstavki ali štrleči elementi, kot so stranska ogledala.“
 

Na prvi pogled se zdi, da osnovna oblika tovornega vozila s kabino nad motorjem že desetletja ostaja nespremenjena. Toda nenehno prihaja do številnih sprememb in izboljšav, ki temeljijo zlasti na potrebi po dodatnem izboljšanju aerodinamike. In nove tehnologije in spremembe zakonodaje lahko še vedno odprejo nove priložnosti.
 

„Sistemi kamer, ki nadomeščajo stranska ogledala, pomenijo velik dosežek na področju aerodinamike,“ pravi Berk. „Če z vozila odstranimo nekatera stranska ogledala, bistveno zmanjšamo zračni upor.“
 

Druge nedavne inovacije vključujejo podaljške zračnih zaves in sisteme difuzorjev na zadnji strani priklopnika, kar pomaga oblikovati zračni tok, ki izhaja z zadnjega dela vozila. Zunanja dodatna oprema, kot so zaščitni loki, zračne hupe ali dodatni žarometi, bo negativno vplivala na aerodinamiko, zato morajo lastniki tovornih vozil običajno najti kompromis med prednostmi dodatne opreme in varčno porabo goriva. Vendar pa je včasih mogoče najti rešitve, ki izpolnjujejo obe zahtevi.
 

„Če na primer želite glasnejše hupe, je to mogoče doseči z boljšimi zvočniki in ne z zunanjimi hupami. Če pa potrebujete dodatno osvetlitev, je mogoče v obliko vozila vgraditi dodatne žaromete.“ 

Kot oblikovalci seveda želimo strankam zagotoviti tovorna vozila, ki so videti dobro, vendar moramo izpolniti tudi njihove druge zahteve – kot sta poraba goriva in energijska učinkovitost.

Katere so naslednje meje na področju aerodinamike tovornjakov?

Izboljševanje aerodinamike je stalen proces, nove tehnologije pa omogočajo nove priložnosti. Morebitna izboljšava so na primer kolesni pokrovi, ki bi odpravili reže okoli kolesa, vendar tega koncepta zaradi potrebe po hlajenju trenutno ni mogoče uresničiti.
 

„Čisto z aerodinamičnega vidika bi bila idealna oblika tovornega vozila oblika solze – popolnoma okrogel sprednji del in dolg, koničast zadnji del,“ pravi Berk. „Sedanja zakonodaja to onemogoča, vendar vlade in organi zaradi potrebe po zmanjšanju emisij CO2 izvajajo zakonodajne spremembe. To nam daje večjo svobodo pri oblikovanju še bolj energijsko učinkovitih tovornih vozil in zagotavljanju večjih prihrankov pri gorivu našim strankam.“
 

Če želite izvedeti več o aerodinamiki in njenih učinkih na svoje podjetje, preberite naslednji članek in si oglejte kratki film. Tako boste:
 

●       bolje razumeli zračni tok tovornega vozila in njegov vpliv na porabo goriva;

●       pridobili nasvete za optimizacijo aerodinamike tovornega vozila;

●       izvedeli, zakaj je aerodinamika enako pomembna za električna tovorna vozila na baterijo kot za tovorna vozila na dizelski pogon.