Trucks

Kako nove aerodinamične posodobitve prispevajo k še nižji porabi goriva

Volvo Tovorna vozila
2025-04-22
Tehnologija in inovacije Gospodarna poraba goriva
Author
Volvo Tovorna vozila

Z uporabo preizkušenega koncepta iz letalske in vesoljske industrije v težkih tovornjakih je Volvo Trucks dodatno izboljšal aerodinamiko svojih vozil – in s tem povečal njihovo učinkovitost porabe goriva in energije.

 

Premagovanje zračnega upora ima izredno pomemben vpliv na porabo goriva tovornega vozila – zlasti pri prevozih na dolge razdalje. Zato je izboljšanje aerodinamične zasnove že dolgo prednostna naloga inženirjev podjetja Volvo Trucks. Leta 2024 so bile z modelom Volvo FH Aero uvedene številne izboljšave na področju aerodinamike, vključno s podaljšanim sprednjim delom in zamenjavo stranskih ogledal s sistemom nadzora s kamerami. Te spremembe so posledično ustvarile priložnosti za nadaljnje izboljšave, vključno s temi najnovejšimi nadgradnjami.

 

Kaj se lahko tovornjaki naučijo od letal in dirkalnih avtomobilov Formule 1?

Najpomembnejši dodatek tovornjaku so stabilizatorji pretoka zraka v kabini, ki se nahajajo na zgornjih vogalih kabine ob vetrobranskem steklu. Stabilizatorji s skrbno zasnovanim vzorcem, ki ga sestavljajo majhne poševne lopatice, uravnavajo pretok zraka in mu pomagajo, da ostane pritrjen na vozilo, ko se premika okoli vogalov kabine.

 

"Zgornji vogali kabine v predelu ogledal so tisti, kjer lahko v naših simulacijah vidimo veliko ločitev zračnega toka." »Vendar do nedavnega nismo imeli dostopa do tega območja zaradi prisotnosti stranskih ogledal,« pojasnjuje Anders Tenstam, višji tehnološki strokovnjak za aerodinamiko pri Volvo Trucks. "Ko jih odstranimo, imamo več možnosti za delo na tem območju, ki je zelo občutljivo glede pretoka zraka. Hitrost zraka v tem območju je zelo visoka in že majhna sprememba lahko povzroči učinek metulja. S temi majhnimi lopaticami lahko nadzorujemo pretok zraka na mikro ravni in ustvarimo učinek na celotno aerodinamiko tovornjaka na makro ravni."

 

Tehnika – splošno znana kot vrtinčni generatorji – je dobro uveljavljena v letalski industriji in se uporablja v letalih, dirkalnih avtomobilih Formule 1 in vetrnih turbinah. S stabilizatorji pretoka zraka v kabini se koncept zdaj uporablja tudi pri težkih tovornjakih.

Novi stabilizatorji pretoka zraka na kabini prispevajo k temu, da se pretok zraka drži vozila, medtem ko potuje okoli vogalov kabine (levo). Podaljšani usmerniki zraka zmanjšajo vrzel med kabino in priklopnikom, kar je še posebej koristno pri vožnji z močnim bočnim vetrom (desno).

Kako ena nadgradnja odpira priložnosti za več

Stabilizatorji pretoka zraka na kabini, ki izboljšujejo aerodinamiko na sprednjem delu vozila, ustvarjajo boljše pogoje za dva dodatna elementa nadgradnje: podaljšani usmerniki zraka in prilagojene obloge podvozja. Podaljšani usmerniki zraka zmanjšajo razdaljo med kabino in priklopnikom, kar je še posebej koristno pri vožnji z močnim stranskim vetrom. Prilagojene obloge šasije zagotavljajo boljšo poravnavo z zadnjim blatnikom.

 

Čeprav bi bila vsaka od teh nadgradenj še vedno mogoča brez stabilizatorjev pretoka zraka v kabini, nobena ne bi prinesla enake aerodinamične koristi. Skratka, vse tri delujejo bolje v kombinaciji.

 

»Naša strategija je optimizirati sprednji del vozila, da bi čim bolj povečali učinke v nadaljevanju,« pojasnjuje Mattias Hejdesten, višji inženirski strokovnjak za aerodinamiko pri Volvo Trucks. »Z uporabo stabilizatorjev pretoka zraka na kabini se učinki podaljšanih usmernikov zraka in prilagojenih ščitnikov šasije dodatno okrepijo.«

Anders Tenstam (levo), višji tehnološki strokovnjak za aerodinamiko, in Mattias Hejdesten, višji inženirski strokovnjak za aerodinamiko pri Volvo Trucks.

Strategija doslednih nadgradenj

Bistvo pristopa družbe Volvo Trucks k aerodinamiki je načelo racionalizacije, pri katerem inženirji celostno obravnavajo celotno vozilo. Namesto da bi na vsako aerodinamično nadgradnjo gledali ločeno, se različni deli tovornjaka obravnavajo kot medsebojno povezani deli.

 

"Gre za primer 1 + 1 = 3," pravi Anders. "Prizadevamo si ustvariti paket izboljšav, ki se medsebojno dopolnjujejo, tako da je skupni učinek večji od vsote vseh delov."

 

Strategija je v zadnjih letih privedla do razvoja izboljšane aerodinamike, kjer vsaka nadgradnja okrepi in pospeši učinke prejšnjih nadgradenj, hkrati pa ustvari predpogoje za nadaljnje nadgradnje. Na primer, številne aerodinamične izboljšave, uvedene leta 2022 (vključno z novimi tesnili, podaljški vrat, razširitvami blatnikov in pokrovi vzvratnih ogledal), so bile optimizirane in pospešene z izboljšavami, uvedenimi leta 2024 (podaljšan sprednji del kabine, sistem kamer in monitorjev).     

To je primer 1 + 1 = 3, pravi Anders. Prizadevamo si ustvariti paket izboljšav, ki se medsebojno dopolnjujejo, tako da je skupni učinek večji od vsote vseh delov.

»Isto načelo velja tudi zdaj,« pravi Mattias. "Ko bomo uvedli te nove nadgradnje, bomo videli nadaljnje koristi od teh prejšnjih sprememb." In v bližnji prihodnosti bomo omogočili tudi uvedbo več aerodinamičnih konceptov."

 

Kumulativni učinek teh doslednih izboljšav na področju aerodinamike je manjša poraba goriva in manjši ogljični odtis. Ali v primeru baterijsko-električnih tovornjakov, izboljšana energetska učinkovitost in daljši doseg. Zato ima razvoj na področju aerodinamike tako osrednjo vlogo v stalnih prizadevanjih družbe Volvo Trucks za izboljšanje gospodarnosti porabe goriva in energijske učinkovitosti vozil.

 

Če želite izvedeti več o pomenu aerodinamike in njenem vplivu na učinkovitost porabe goriva in energije, vas bo morda zanimalo branje:

 

●      Zakaj je zasnova tovornjaka pomembna za učinkovitost porabe goriva

●      Za razvojem Volva FH Aero

●      Kako sistem nadzora s kamerami prispeva k izboljšani aerodinamiki