Učinkovito, obnovljivo gorivo, izdelano iz živilskih in drugih odpadkov, ki morda zveni predobro, da bi bilo resnično – toda ravno to je tekoči bioplin ali bio-LNG. Zakaj je torej v razpravah o možnih alternativnih gorivih za tovornjake deležen tako malo pozornosti?
Katera goriva bodo nadomestila dizel? Pri Volvo Trucks že dolgo verjamemo, da ne obstaja čudežna rešitev, ki bi omogočila razogljičenje celotne transportne industrije. Bolj verjetno je, da se bodo razvijale različne alternativne možnosti, vključno z električnimi baterijami, vodikovimi gorivnimi celicami in motorji z notranjim zgorevanjem, ki jih bodo poganjala obnovljiva goriva, kot sta biodizel in HVO – in LNG/bio-LNG.
Vsako gorivo ima svoje prednosti in slabosti. Gorivo, ki vam najbolj ustreza, je odvisno od vaših okoliščin in delovnih pogojev. Za nekatera podjetja je lahko bio-LNG najboljša rešitev. Ker se svetovna proizvodnja biometana povečuje, omrežja za oskrbo z LNG pa se širijo, postaja bio-LGN vse bolj uporabna alternativa.
Bio-LNG je izdelan iz organskih odpadkov, vključno z gospodinjskimi živilskimi odpadki, kmetijskimi in industrijskimi odpadki, kot tudi gnojem, blatom iz čistilnih naprav in odpadno vodo. Preprosto povedano se biometan pridobiva z razgradnjo in prečiščevanjem odpadnega materiala. Ta se nato ohladi na okoli -160 °C, ko kondenzira in se utekočini, da nastane bio-LNG.
Bio-LNG je kemično enakovreden običajnemu plinu LNG. Zagotavlja enako zmogljivost in se lahko uporablja v istih vozilih in infrastrukturi za točenje goriva. Ker pa je izdelan iz organskih odpadkov in ne iz fosilnega zemeljskega plina, je obnovljiv in ogljično nevtralen vir goriva od rezervoarja do porabnika.
Pri pridobivanju bioplina iz gnoja se lahko med proizvodnim procesom celo ustvarjajo negativne emisije CO2 do 200 % (od vira do porabnika).* To je mogoče, ker ne preprečuje le sproščanja ogljika pri izgorevanju fosilnih goriv, pač pa tudi zavira izpuste metana v ozračje, ki se običajno sprošča pri skladiščenju in predelavi gnoja. To pomeni, da bi lahko v tem primeru skupne emisije enega tovornjaka na plin izničile emisije dveh dizelskih tovornjakov.
Ker bio-LNG izkorišča odpadni material, je mogoče ostanke digestata uporabiti kot gnojilo, kar prispeva h krožnemu gospodarstvu. Proizvaja se lahko lokalno, s čimer se še dodatno zmanjšajo emisije ogljikovega dioksida v prometu.
Do nedavnega sta nizka proizvodnja in nezadostna pokritost z omrežji za oskrbo z gorivom za tovornjake na plin omejevala potencial bio-LNG. Toda to se spreminja.
Cilj EU je do leta 2030 povečati proizvodnjo biometana na 35 milijard kubičnih metrov v okviru svojega načrta REPowerEU. Od leta 2023 je kombinirana proizvodnja biometana in bioplina že dosegla 22 milijard kubičnih metrov. (Skupna poraba zemeljskega plina v EU leta 2023 je bila 295 milijard kubičnih metrov.) Proizvodnja bioplina V ZDA že tretje leto zapored beleži rekordne rasti, pri čemer proizvodnja bio-LNG predstavlja več kot 90 % vseh novih projektov v letu 2023. Cilj Kitajske je medtem do leta 2030 proizvesti 20 milijard kubičnih metrov bioplina.
Zaradi povečane proizvodnje je v Evropi trenutno na voljo 780 bencinskih postaj za LNG, ki so popolnoma združljive z bio-LNG. Na Kitajskem in v Indiji je prav tako mogoče zaznati opazno rast tovornjakov na plin kot alternativa dizelskemu gorivu, v prihodnjih letih pa se pričakuje širitev mreže za oskrbo z gorivom.
Prednost tovornjaka na plin je, da lahko zagotovi enak doseg in čas polnjenja kot običajen dizelski motor. Ponudba vozil Volvo Trucks na plin na primer zagotavlja enako moč in navor kot njihovi dizelski ekvivalenti in doseg do 1000 km.
Pri uporabi tradicionalnega plina LNG pri tovornjakih na plin so lahko emisije CO2 od rezervoarja do porabnika za približno 20 % nižje v primerjavi z dizelskim gorivom, pri uporabi plina bio-LNG pa nižje do 100 %.
Če imate na svojih relacijah dostop do katere od vedno bolj številnih bencinskih postaj za LNG, je tudi ob omejeni razpoložljivosti plina bio-LNG mogoče zamenjati dizel za plin. To ima za posledico takojšnje zmanjšanje CO2 pri vaših operacijah.
Dolgoročno gledano bo prehod s tradicionalnega plina LNG lahko potekal nemoteno, ko bo bio-LNG bolj dostopen, saj se lahko za oba uporabi ista vozila in infrastrukturo za oskrbo z gorivom. Pravzaprav ju je mogoče mešati. Shell, ki veliko vlaga v proizvodnjo bio-LNG, trenutno na primer ponuja mešanico bio-LNG na Nizozemskem in v Nemčiji, kar omogoča povprečno zmanjšanje CO2 za okoli 30 %.
Sčasoma se bo delež bio-LNG v mešanici postopoma povečeval, kar bo na koncu povzročilo, da se bodo emisije od rezervoarja do porabnika zmanjšale skoraj na nič. Za nekatere upravljavce tovornjakov je to lahko najlažja in najučinkovitejša pot do ogljično nevtralnih tovornjakov. Za industrijo pa potencialno pomemben korak naprej na poti k bolj trajnostnemu delovanju.
Preberite več o ponudbi tovornjakov na plin Volvo Trucks. Morda vas bodo zanimale tudi naslednje teme:
● Katero je najboljše alternativno gorivo za vaš tovornjak?
● Različne poti za prihodnost tovornjakov brez fosilnih goriv
● Osem pogostih vprašanj o bioplinu in tovornjakih na plin