Trucks

Zakaj število črpalk za utekočinjeni zemeljski plin tako hitro narašča

Ylva Dalerstedt
2025-04-08
Čas za branje: 3 minute
Alternativna goriva
Author
Ylva Dalerstedt
Vodja segmenta za prevoze na dolge razdalje

Z različnimi investicijami in državnimi spodbudami se infrastruktura za LNG v Evropi hitro širi. S povečanim obsegom proizvodnje bio-LNG se je izkazalo, da je utekočinjeni plin sprejemljiva alternativa dizelskemu gorivu za prevoze blaga na dolge razdalje.
 

Kot gorivo LNG ponuja številne prednosti, vključno z dobro voznostjo in porabo goriva, vendar z znatnim zmanjšanjem emisij CO2 v primerjavi z dizelskim gorivom. Polnjenje je tako hitro kot pri dizelskem gorivu, povprečni doseg tovornjaka na LNG pa je dober, zaradi česar je utekočinjeni plin primerno alternativno gorivo za prevoze na dolge razdalje. Do nedavnega je bila glavna ovira pomanjkanje infrastrukture za LNG, vendar se to hitro spreminja.


Kako se povečuje število črpalk za LNG

V času pisanja tega članka je za tovornjake v Evropi na voljo 791 črpalk za LNG, število pa se povečuje vsak mesec. Ta rast je rezultat podpore EU in različnih nacionalnih vlad, ki LNG in bio-LNG vidijo kot učinkovito sredstvo za zmanjšanje emisij CO2 v logističnih in transportnih sektorjih.

Najmočnejša rast je bila v Nemčiji, kjer je vlada med letoma 2019 in 2023 uvedla različne spodbude, kot je izjema od cestnine za tovornjake na plin. Danes je v Nemčiji na voljo 196 črpalk, leta 2018 pa so bile samo tri. Delež bio-LNG v Nemčiji se je povečal s 17 % leta 2017 na 90 % leta 2024. V Italiji je na voljo 170 črpalk za LNG, v Španiji 102 in v Franciji 89.
 

Vendar pa rast ni omejena samo na Evropo, saj je Kitajska v zadnjih letih v veliki meri nadomestila tovornjake na dizelsko gorivo s tovornjaki na LNG. Temu zgledu sledi tudi Indija, ki načrtuje, da bo v naslednjih petih do sedmih letih tretjina flote težkih tovornjakov v državi prešla na LNG.

 

Kako lahko tovornjaki na plin z bio-LNG dosežejo svoj polni potencial 

Medtem ko tovornjak na LNG običajno izpusti približno 10 % manj CO2 kot njegov standardni evropski dizelski ekvivalent (od vira do kolesa), je lahko zmanjšanje pri uporabi bio-LNG s HVO (hidrogenirano rastlinsko olje/rastlinsko olje, obdelano z vodikom) tudi do 100 %. Razlog za to je, da se bio-LNG namesto iz fosilnega zemeljskega plina proizvaja iz surovin, kot so gospodinjski odpadki, kmetijski odpadki in odplake.

Sicer pa se bio-LNG z vidika zmogljivosti ne razlikuje od običajnega LNG. Za obe vrsti plina se lahko uporablja ista infrastruktura za shranjevanje, prevoz in polnjenje, pri čemer lahko tovornjak na LNG brez težav preklaplja med obema. Pravzaprav nekatera plinska podjetja mešajo ti dve gorivi, na primer Shell, ki trenutno ponuja to rešitev na Nizozemskem in v Nemčiji. To je pozitiven prvi korak k razširitvi prednosti, ki jih zagotavlja bio-LNG, na vse uporabnike LNG.

Zakaj se proizvodnja bio-LNG povečuje

Glavna ovira za uporabo bio-LNG je pomanjkanje proizvodnje v velikem obsegu. Trenutno je razpoložljivost v EU omejena, z izjemo nordijske regije. Na Norveškem vse črpalke za LNG uporabljajo 100-odstotni bioplin. Na Švedskem je približno 78 % bioplina, Finska pa je na isti poti. Ker na tržišče prihaja vse več tovornjakov na LNG, številna večja plinska podjetja začenjajo vlagati v bio-LNG tudi v preostalih delih Evrope.
 

Da bi EU pomagala doseči svoj "Fit For 55" cilj zmanjšanja emisij toplogrednih plinov za 55 % do leta 2030 – kot tudi zmanjšanja svoje odvisnosti od ruskih fosilnih goriv – želi povečati proizvodnjo biometana na 35 milijard kubičnih metrov (bcm) do leta 2030. Od leta 2023 je kombinirana proizvodnja biometana in bioplina že dosegla 22 milijard kubičnih metrov. (Skupna poraba zemeljskega plina v EU leta 2023 je znašala 295 milijard kubičnih metrov.)

 

Tudi druga podjetja prevzemajo lastne pobude. St1 Biokraft trenutno upravlja 12 obratov za proizvodnjo bio-LNG na Švedskem in Norveškem, še več pa jih gradi. Titan trenutno gradi največjo tovarno za bio-LNG na svetu v pristanišču v Amsterdamu, ki naj bi začela s proizvodnjo leta 2025. Nordsol in Prodeval gradita nov obrat za proizvodnjo bio-LNG na Portugalskem. Na splošno bo do leta 2027 v Evropi delovalo 105 obratov za bio-LNG s skupno proizvodno zmogljivostjo 13,1 TWh na leto.

 

S povečevanjem števila polnilnih postaj bo LNG postal sprejemljiva alternativa za vse več prevoznikov. S tem bodo lahko zagotovili takojšnje kratkoročno zmanjšanje emisij CO2, s širitvijo bio-LNG pa bi lahko na dolgi rok dosegli tudi neto ničelne emisije CO2.

 

Če želite izvedeti več o bio-LNG in tovornih vozilih na plin, vas bo morda zanimalo branje:

  • Ali je industrija tovornjakov spregledala bio-LNG kot potencialno gorivo prihodnosti?
  • Ali lahko tovorna vozila na plin zadostijo potrebam prevozov na dolge razdalje?
  • Bi lahko vašemu podjetju koristila tovorna vozila na plin?