Trucks

Šest največjih izzivov v prevozniški panogi – in kako se soočiti z njimi

Anders Petersson
2024-04-21
Gospodarna poraba goriva Svet voznikov
Author
Anders Petersson
Direktor oddelka za analize v prevozniški panogi

Vodenje učinkovitega in donosnega prevozniškega podjetja še zdaleč ni preprosto in pogosto pomeni, da se morate hkrati spopadati z več ovirami. Tukaj je šest največjih izzivov, s katerimi se danes soočajo prevozniška podjetja in prevozniki. 

1. Prilagajanje nepredvidljivemu gospodarstvu

Prevozništvo je bilo vedno cikličen posel in močno odvisno od gospodarstva. V zadnjih letih se je moralo veliko podjetij prilagoditi neprimerljivi svetovni pandemiji, krizi v dobavni verigi, krizi življenjskih stroškov, hudemu inflacijskemu pritisku in hitro naraščajočim obrestnim meram. Zagotavljanje donosnega poslovanja kljub vsem tem oviram je stalen izziv – še posebej, ker je nemogoče predvideti, kaj prinaša prihodnost.
 

»V obdobju negativnega trenda ne morete storiti veliko glede dejavnikov, ki vplivajo na širše gospodarstvo,« pravi Michael Browne, profesor na Univerzi v Göteborgu, ki že več kot 30 let raziskuje področje prevoza blaga in logistike. »Namesto tega se osredotočite na stvari, ki jih lahko nadzorujete. To je dobra priložnost, da poiščete več informacij o tem, kako vaše podjetje deluje na področju porabe goriva, časa vožnje in načrtovanja relacij, ter poiščete področja, na katerih se lahko izboljšate.«
 

Enako pomembno je povečati učinkovitost poslovanja v obdobjih pozitivnega trenda, saj to pripomore k zagotavljanju, da bo vaše podjetje bolj prilagodljivo in odporno proti naslednjemu obdobju negativnega trenda.

Gorivo je pomemben del operativnih stroškov voznega parka, zato ima nihanje v cenah velik vpliv na bilanco podjetja.

2. Zmanjšanje stroškov goriva

Gorivo lahko predstavlja več kot 40 % celotnih operativnih stroškov voznega parka. Tako lahko celo majhno zvišanje cen pomeni veliko razliko v bilanci podjetja.
 

Tako kot ostala področja gospodarstva je tudi področje cen nepredvidljivo, nanj pa pogosto vplivajo geopolitični dogodki, na katere lastnik voznega parka nima vpliva. Vendar pa so stvari, ki jih lahko storite, da porabo goriva čim bolj zmanjšate.
 

»Varčevanje z gorivom se morda sliši očitno, vendar sem vseeno presenečen, koliko prevozniških podjetij nima nobenih podatkov o porabi goriva, ker je ne merijo,« pravi Michael.
 

»Kako lahko brez tega najdete priložnosti za zmanjšanje stroškov? Dobro usposobljen voznik bo na primer porabil manj goriva in bolje načrtoval svoje relacije. Vendar potrebujete podatke, da veste, na katerih področjih je potrebno usposabljanje in kako ga izvesti.«
 

Preberite več o tem, kako lahko spodbudite varčno porabo goriva pri vožnji tovornih vozil in kako lahko tehnologija prispeva k razvoju voznikov

3. Kritično pomanjkanje voznikov

Svetovno pomanjkanje voznikov se še naprej povečuje in najnovejše napovedi kažejo, da se bo v naslednjih petih letih še podvojilo. Zato bodo prevozniška podjetja vse težje vzdrževala trenutno poslovanje, kaj šele, da bi se širila in razvijala.
 

To ni izziv, ki bi ga bilo mogoče preprosto rešiti z zvišanjem plač, saj je ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem prav tako pomemben dejavnik. V tem primeru ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem ni nujno povezano z dolgimi delovnimi urami, temveč tudi z daljšo odsotnostjo od doma.
 

»Povprečna starost voznikov je visoka, kar kaže na to, da je to neprivlačna panoga za mlajše,« pravi Michael. »Pričakovane delovne ure, stres, pod katerim delajo, oziroma dejstvo, da imajo na voljo privlačnejše alternativne kariere: to je le nekaj razlogov.«
 

Spreminjanje delovnih pogojev lahko pripomore k spremembi dojemanja tega poklica. Vendar pa je po Michaelovem mnenju del težave pomanjkanje sodelovanja med vozniki ter raziskovalci in oblikovalci politik. »Precej presenetljivo je, kako malo je izvedenih akademskih raziskav o voznikih. Raziskovalci pišejo o vsem drugem – vse od aerodinamike do avtonomnih vozil – vendar obstaja velika vrzel v razumevanju voznika in vloge, ki jo ima.«
 

Izvedite več o tem, kako lahko pritegnete in obdržite voznike, oziroma o načinih za reševanje težave s pomanjkanjem voznikov

Številni lastniki tovornih vozil odlagajo z elektrifikacijo, dokler se polnilna infrastruktura bolj ne razvije. Vendar lahko tisti, ki začnejo zgodaj, potencialno prvi izkoristijo prednosti.

4. Prilagajanje energijskemu prehodu

Vse strožja zakonodaja o emisijah in vse večje povpraševanje trga po bolj trajnostnem prevozu pomenita, da so prevozniška podjetja pod vedno večjim pritiskom, da preidejo z uporabe dizla.
 

Številna večja mesta, vključno s Parizom, Atenami, Madridom in Stockholmom, načrtujejo prepoved dizelskih vozil v mestnih središčih že leta 2025. Vendar pa je manj gotovo, katera goriva se bodo uporabljala namesto tega. Posledično veliko podjetij zdaj čaka na razplet. Toda pri tem tvegajo, da bodo v zaostanku.
 

»Zanimanje za alternativna goriva narašča, vendar je še vedno veliko negotovosti glede tega, kdaj bi bil pravi čas, da se glede tega kaj naredi,« pravi Michael. »Trenutno nekaj podjetij dela prve korake. Trg se še naprej razvija, zato bomo sčasoma dosegli prelomno točko, ko bodo podjetja nenadoma videla, da ta prehod izvajajo vsi njihovi konkurenti, zato bodo ukrepala še sama.«
 

Izvedite več o različnih načinih za prihodnost tovornih vozil brez fosilnih goriv oziroma o naboru alternativnih goriv.

Zagotavljanje varnega in zavarovanega parkiranja čez noč ne bo pripomoglo le k varovanju blaga, temveč bo voznikom omogočilo, da se bodo počutili bolj cenjene in podprte.

5. Iskanje varnih mest za parkiranje

Vozniki vse težje najdejo varne in zavarovane parkirne objekte za postanke čez noč, zato morajo parkirati na nevarnih lokacijah.
 

Gre za vedno večjo skrb po vsej EU, razmere pa so še posebej ostre v ZDA, kjer Ministrstvo za promet Združenih držav meni, da je za vsakih 11 tovornih vozil na voljo samo eno parkirno mesto. EU je že uvedla predpise za preprečevanje podobnega scenarija na evropskih cestah, vendar dostop do varnega parkiranja ostaja izziv.
 

»V krajih, kot je Kent v Združenem kraljestvu, kjer je veliko tovornih vozil, ki prečkajo kanal, vozniki parkirajo na najrazličnejših nenavadnih mestih, kot so ozke ceste. To pa preprosto zato, ker zanje ni dovolj varnih objektov,« pravi Michael. 

»Nenavadno je, da voznikom dajemo odgovornost za tako velika in draga vozila, natovorjena z dragocenim blagom, njihovega dobrega počutja pa ne jemljemo bolj resno.«

»Nekateri vozniki se tudi pritožujejo, da med dostavo nimajo dostopa niti do osnovnih objektov, kot so stranišča. Nenavadno se mi zdi, da voznikom dajemo odgovornost za tako velika in draga vozila, natovorjena z dragocenim blagom, njihovega dobrega počutja pa ne jemljemo bolj resno.«
 

Del težave je negotovost glede tega, kdo bi moral biti odgovoren za zagotavljanje takšnih objektov. Čeprav ni razumno pričakovati, da bodo prevozniška podjetja sama rešila to težavo, lahko svojim voznikom pomagajo na primer tako, da jim povrnejo stroške uporabe varnih objektov.
 

Tako ne bodo le zagotovila boljše zaščite blaga, temveč bodo poskrbela tudi, da se bodo njihovi vozniki počutili bolj cenjene, kar bo pripomoglo k večjemu zadrževanju voznikov.

6. Prilagajanje prihodnjemu urbanističnemu načrtovanju

Trenutno so veliki trendi v urbanističnem načrtovanju povezani z ustvarjanjem primernejših mest za življenje, in sicer s koncepti, kot so 15-minutna mesta, zdrave ceste in celovite ceste. Vendar pa se v takšnih konceptih pogosto ne upošteva vloga tovornega prometa in logistike, čeprav predstavljata tako pomemben del prometnih tokov katerega koli mesta.
 

»To pomeni, da včasih urbanisti ne upoštevajo tovornega prometa in mu ne dodelijo prostora,« pravi Michael. »Novi razvoj bi moral vedno upoštevati tovorni promet – na primer z zagotavljanjem zadostnih nakladališč za velike stavbe, ki prejemajo veliko pošiljk.«
 

Vendar pa Michael verjame, da se stanje izboljšuje in da občinski organi začenjajo bolj upoštevati prevoz blaga.
 

»Od pandemije se zdaj vsi zavedamo dobavne verige in nenadoma lahko vidimo, da se ta izraz v medijih dnevno uporablja v obsegu, ki je bil pred nekaj leti nepredstavljiv. Mislim, da to odraža širše razumevanje tega, kako pomembni so tovorni in logistični tokovi za družbo, mesta pa postajajo vse bolj vključena v sodelovanje s prevozniškimi podjetji, da bi našli rešitve za zapletene težave na področju tovornega prometa za dostavo v urbanih okoljih.«

Povezani članki