Trucks

Anna Wrige Berling
2023-03-02
Varnost
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Zakaj je današnji mestni promet večji izziv za voznike tovornih vozil

Vozniki tovornih vozil se soočajo z vedno večjim številom varnostnih izzivov na naših prometnih mestnih cestah. Zakaj je do tega prišlo in kako se obravnava varnost tovornih vozil v naših rastočih mestih?
 

Naša mesta nedvomno eksponentno rastejo. Po podatkih ZN je leta 2018 55 % svetovnega prebivalstva živelo v mestnih območjih, ta delež pa naj bi se do leta 2050 povečal na 68 %. V mnogih mestih se cestna infrastruktura ni razvijala z enako hitrostjo, zaradi česar prihaja do večje gneče in težkih voznih razmer za voznike tovornih vozil ter vse bolj raznolik nabor uporabnikov cest po vsem svetu.
 

Čeprav je trenutno malo znanega o vplivu električnih skirojev na prometne nesreče, je njihova nedavna širša uporaba dodala novo razsežnost naraščajočemu številu pešcev in kolesarjev na cestah. Te vrste ranljivih udeležencev v prometu se prav tako pogosto premalo zavedajo mrtvih kotov tovornih vozil.
 

Pametni telefoni so lahko velika motnja za vse udeležence v prometu in lahko poslabšajo situacijo. Po podatkih Nacionalne uprave za varnost v cestnem prometu so motnje med vožnjo postale pomemben vzrok prometnih nesreč v ZDA, pri čemer veliko motenj na cestah predstavlja pošiljanje sporočil med vožnjo. Prav tako pogosto opazimo pešce – in celo kolesarje –, ki se premikajo in hkrati poslušajo glasbo ali uporabljajo telefon, pri čemer niso ustrezno pozorni na svojo okolico. Študije kažejo, da skoraj ena petina (17 %) vseh pešcev, ki prečkajo cesto, ni pozorna na promet, ker uporabljajo pametne telefone (Poročilo družbe Volvo Trucks o varnosti za leto 2017).
 

Porast e-trgovine in vpliv na dostavo s tovornimi vozili

Porast e-trgovine predstavlja druge varnostne izzive za voznike tovornih vozil. Ti vključujejo potrebo po hitrejših dostavnih časih in pomanjkanje primernih parkirišč, da bi dostavo lahko varno opravili na vse večjem številu mestnih lokacij. Letna raziskava, ki jo je izvedel Ameriški inštitut za raziskave transporta, prikazuje, kako je razmah e-trgovine povečal težave s parkiranjem tovornih vozil v mestih.
 

»Vozniki tovornih se danes v mestih vsak dan srečujejo s težkimi voznimi razmerami: v mnogih primerih kratki roki za opravljanje dela, zahtevna cestna infrastruktura za varno manevriranje vozila in potreba po namenjanju pozornosti številnim tveganjem trkom na naših preobremenjenih mestnih cestah,« pravi Anna Wrige Berling, direktorica za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks.
 

Varnost tovornih vozil v mestih zdaj dobiva priznanje, ki si ga zasluži

S povečano urbanizacijo in bolj raznolikim naborom udeležencev v prometu, ki se prerivajo za prostor, je varnost v cestnem prometu pristala visoko na seznamu prioritet mnogih oblikovalcev mestne politike. Z dejstvom, da so mladi udeleženci v prometu še posebej ogroženi – po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) so glavni vzrok smrti po vsem svetu za mlade med 5 in 29 letomnesreče v cestnem prometu –, se je povečala tudi potreba po izboljšanju varnosti v mestih.
 

Ena največjih težav za voznike tovornih vozil je vidljivost, zlasti ko gre za ranljive uporabnike cest. V Londonu so tovorna vozila nesorazmerno udeležena v trčenjih s smrtnih izidom s to skupino. Čeprav tovornjaki predstavljajo le štiri odstotke vseh prevoženih kilometrov v prestolnici, so bila med letoma 2015 in 2017 težka tovorna vozila udeležena v 63 odstotkih usodnih trčenj s kolesarji in 25 odstotkih s pešci. (Transport for London). Zato ima London zdajstandard o neposrednem vidnem polju (Direct Vision Standard) glede na to, koliko lahko voznik vidi neposredno skozi okna kabine. Tovorna vozila morajo izpolnjevati zahtevane standarde za vstop v središče mesta.
 

V Evropi leta 2024 začne veljati Uredba EU o splošni varnosti. Med drugimi zahtevami morajo biti vsa tovorna vozila v Evropi opremljena s tehnologijo Aktivna varnost, ki voznike obvesti, če je v tveganem območju spredaj, ob strani ali zadaj ranljiv uporabnik ceste. V letu 2029 bodo sledile zahteve standarda o neposrednem vidnem polju. Za izpolnjevanje standarda neposrednega vidnega polja se bo spremenila zasnova kabin, ki bo veljala za vse trge.
 

Poleg tega pa so dodatni sistemi 360-stopinjskih kamer – štiri kamere na vsaki strani tovornjaka, ki omogočajo popoln pregled okolice vozila –, zdaj cenejši in bolj dostopni v državah z nizkimi dohodki. V državah z višjim dohodkom so že nameščeni na številnih mestnih tovornih vozilih.

»Vozniki tovornih se danes v mestih srečujejo s težkimi voznimi razmerami: kratki roki, zahtevna cestna infrastruktura in potreba po namenjanju pozornosti številnim tveganjem trkom na naših preobremenjenih mestnih cestah.«

Na poti k ničli in bolj celostnemu pristopu k varnosti mestnega prometa

Dolgoročni cilj EU je do leta 2050 doseči o ničnem številu smrtnih žrtev in hudih telesnih poškodb na evropskih cestah, imenovan »Vision Zero«.
 

Tudi Združeni narodi imajo ambiciozen cilj – spodbujati zmanjšanje svetovnega števila smrtnih žrtev in poškodb v cestnem prometu za 50 % do leta 2030.
 

Matts-Åke Belin, globalni vodja pobude »desetletje delovanja za varnost v cestnem prometu« pri WHO, pravi: »Izid nesreč s tovornimi vozili je zaradi njihove teže in velikosti skoraj vedno hud. Varnost tovornjakov je zato pomemben del tega globalnega cilja.«
 

Svetovna zdravstvena organizacija spodbuja tudi več hoje in kolesarjenja za zmanjšanje vpliva na okolje in povečanje koristi za zdravje. Da bi to dosegli, Belin pravi, da mora biti varnost bolj vključena v to, kako načrtujemo mesta in organiziramo mobilnost.
 

»V preteklosti je bila varnost »dodatna« zahteva in nesreče so bile običajno pripisane človeški napaki. Zdaj razumemo, da moramo načrtovati tako, da upoštevamo človeške napake, in izbrati bolj sistemski pristop k varnosti v cestnem prometu. Del tega je tudi ozaveščenost o varnosti pri načrtovanju cest in uporaba inovativne tehnologije, s katero lahko zagotavljamo podporo voznikom tovornih vozil in drugim udeležencem v prometu.

Kako se tovorna vozila spreminjajo za varnejšo mestno vožnjo

Danes varnostni pasovi, samodejni menjalniki in v zadnjem času tudi samodejno zaviranje v sili, podpora za vzdrževanje smeri znotraj voznega pasu in tehnologija za preprečevanje trkov ter kamere za mrtve kote omogočajo varnejšo izkušnjo mestne vožnje za tovorna vozila. Situacija se je izboljšala – v preteklih nekaj desetletjih statistika v ZDA in EU prikazuje, da se je število nesreč s smrtnimi žrtvami, v katera so vključena težka tovorna vozila, močno zmanjšalo, kljub temu da se je skupno število tovornih vozil povečalo.
 

Zelo kmalu lahko vozniki pričakujejo tudi naslednji korak – zakonodajo, ki zagotavlja uvedbo najnovejših tehnologij v sistemih Aktivna varnost za tovorna vozila.
 

»Zelo jasno je, da postaja vožnja tovornih vozil v naših mestih vedno večji izziv z vidika varnosti. Ker pa je Vision Zero na vrhu seznama prioritet, bodo vozniki tovornih vozil kmalu zaznali celovitejšo, obvezno podporo na področju varnosti, ne le prek izboljšane neposredne in posredne vidljivosti, temveč tudi prek inteligentnih sistemov za opozarjanje, ki voznika opozorijo v primeru nevarnosti trka. Vendar pa varnost v cestnem prometu ni le vprašanje zakonodaje. Gre za miselnost sodelovanja, pri kateri morajo oblasti, uporabniki cest in akterji iz industrije sodelovati, da lahko zmanjšamo število smrtnih žrtev v prometu in se pomaknemo proti ničli,« pravi Anna Wrige Berling.

Preberite več o varnostnih ciljih za EU in Združene narode ali si oglejte vse, kar morate vedeti o prihajajoči Uredbi o splošni varnosti (GSR). Tukaj je na voljo tudi več informacij o varnostnih ciljih družbe Volvo Trucks in trenutnih lastnostih.