Trucks

×

5 načinov za zmanjšanje tveganja nesreč s tovornimi vozili in ranljivimi udeleženci v prometu

| 4 min
Vsako leto po vsem svetu umre približno 1,35 milijona udeležencev v prometu. Več kot polovica jih je ranljivih udeležencev v prometu (pešci, kolesarji, vozniki mopedov in motoristi). Če je v tovrstni nesreči udeleženo težko tovorno vozilo, je verjetno, da bo imel ranljivi udeleženec v prometu zelo resne posledice. Čeprav so vzroki za te nesreče zapleteni in raznoliki, lahko dejanja voznika tovornega vozila v prometu pomagajo rešiti življenja.
Kolesarji, pešci in vozniki mopedov čakajo na zeleno luč na križišču v velikem mestu

Skoraj tretjina* smrtnih žrtev v nesrečah težkih tovornih vozil v EU so pešci, kolesarji, vozniki mopedov in motorjev. Prometne nesreče, v katerih so udeleženi ranljivi udeleženci v cestnem prometu in težka tovorna vozila, so čustveno in zahtevno področje, ki ga je treba obravnavati.


»Če razumemo, kako in zakaj pride do teh posebnih vrst prometnih nesreč, lahko prepoznamo izboljšave prometne varnosti in zmanjšamo poškodbe,« pravi Anna Theander, vodja skupine Volvo Trucks Accident Research Team.


Varnostne raziskave pri Volvu kažejo, da so nekateri najbolj kritični elementi za zmanjšanje števila nesreč izboljšave sistemov aktivne varnosti tovornih vozil, boljša cestna infrastruktura in večja ozaveščenost o tveganjih med ranljivimi udeleženci v prometu.


Človeški dejavnik, ki velja za vse udeležence v prometu, je pomemben dejavnik. Način, kako voznik predvideva in se odzove na situacije, ki vključujejo ranljive udeležence v prometu, zlasti v prometnih mestnih območjih, lahko močno vpliva na tveganje za tovrstne nesreče.


»Še danes je voznik najpomembnejši varnostni sistem v tovornem vozilu. Dobro usposobljen, pozoren voznik, ki razume tveganja, bo naredil razliko,« pravi Anna Wrige Berling, direktorica za varnost prometa in izdelkov, Volvo Trucks.


Tukaj je nekaj praktičnih načinov, kako lahko vozniki pomagajo zmanjšati tveganje za tovrstne nesreče:   

 

5 nasvetov, kako zmanjšati tveganje trkov s pešci, kolesarji in vozniki mopedov:

1. Vedno predvidevajte, da se ranljivi udeleženci v prometu ne zavedajo mrtvih kotov tovornega vozila

Varnostne raziskave tovornih vozil, ki vključujejo ranljive udeležence v prometu, so pokazale, da se pešci, kolesarji in vozniki mopedov preprosto ne zavedajo težav, s katerimi se srečujejo vozniki, ko v prometnih mestih poskušajo zaznati vse okrog tovornega vozila. Poleg tega večina ranljivih udeležencev v prometu ne ve, kako se bo tovorno vozilo z daljšim priklopnikom obnašalo pri zavijanju v prometnem okolju. Iz teh razlogov nikoli ne predvidevajte, da se bodo ranljivi udeleženci v prometu izogibali tveganim območjem in mrtvim kotom.


2. Zavedajte se pogostih nesreč, ki vključujejo ranljive udeležence v prometu

Pomembno je, da se pripravite na nepredvidljivo in tvegano vedenje ranljivih udeležencev v prometu. Obstajajo tri situacije, ki izstopajo in so najpogostejše v mestnih območjih:

  • Tovorna vozila, ki zavijajo desno pri vožnji po desni in levo pri vožnji po levi ter trčijo v ranljive udeležence v prometu, zlasti kolesarje.
  • Trki na sprednjem delu tovornega vozila, ko pešci prečkajo cesto.
  • Trčenje s pešci pri vzvratni vožnji.


3. Pričakujte cesto pred seboj

Razmislite, kako se približujete križiščem, in se odločite, kako zaviti na najvarnejši možni način. Ostanite pozorni in se fizično premikajte, da boste bolje videli. Prilagodite svojo hitrost v prometnih mestnih območjih – to verjetno ne bo vplivalo na vaše dobavne roke.


4. Pripravite se na varnejšo vožnjo v mestih

Vzemite si čas za nastavitev sedeža in ogledal. Prepričajte se, da so ogledala in okna čista, ne zakrivajte pogleda z monitorji in osebnimi predmeti. Preverite, ali vsi varnostni sistemi tovornega vozila, vključno s kamerami, delujejo in so vklopljeni, preden začnete z vožnjo.


5. Ne pozabite – vi ste varnostni sistem številka ena

Varnostni sistemi in kamere vašega tovornega vozila so dragocena oblika podpore vozniku. Toda voznik, ki aktivno ocenjuje razmere na cesti in nevarnosti, je še vedno najpomembnejši varnostni sistem v tovornem vozilu.


Kakšni so ukrepi za zmanjšanje tveganja nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila in ranljivi udeleženci v prometu?

V bližnji prihodnosti prihajajo velike spremembe. Posodobljena uredba EU o splošni varnosti bo od julija 2024 zahtevala več obveznih sistemov aktivne varnosti v vseh tovornih vozilih. Sistemi bodo obravnavali mrtve kote tovornega vozila spredaj, ob strani in zadaj ter voznika opozorili, ko ranljivi udeleženec v prometu vstopi v tvegano območje. Od januarja 2029 bodo morali proizvajalci tovornih vozil voznikom zagotoviti boljši neposredni pogled.


Poleg tega se spreminja zakonodaja za napredne zavorne sisteme v sili, ki vključuje tudi samodejno zaviranje, ko pešci prečkajo cesto in vstopijo v tvegano območje. Napredujejo tudi širše pobude, kot so izboljšave cestne infrastrukture, sodelovanje industrije in bolj poglobljene raziskave prometne varnosti, ki obravnavajo kompleksne vzroke nesreč ranljivih udeležencev v prometu.


»Na splošno so obeti pozitivni – in s pomočjo voznikov, ki se zavedajo varnosti, bomo skupaj zmanjšali smrtne žrtve in resne poškodbe, ki jih povzroči tovrstna nesreča,« pravi Anna Wrige Berling, direktorica za varnost prometa in izdelkov, Volvo Trucks. 


* Evropski observatorij za varnost v cestnem prometu, dejstva in številke: Avtobusi/težka tovorna vozila – 2020

Povezani članki