EU je maja leta 2024 v okviru svojih prizadevanj za ogljično nevtralnost do leta 2050 posodobila standarde za CO2 za težka tovorna vozila. Najnovejše spremembe so namenjene hitrejšemu razvoju vozil z nizkimi emisijami in brez emisij ter bodo vplivale na proizvajalce in lastnike tovornih vozil.
Standardi EU za CO2 so bili prvotno uvedeni leta 2019, nato pa so bili maja 2024 revidirani v okviru strategije EU Pripravljeni na 55 za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov za vsaj 55 % do leta 2030 (in končno doseganje podnebne nevtralnosti do leta 2050).
Najpomembnejša sprememba revidiranega standarda je, da se je cilj zmanjšanja emisij za težka tovorna vozila do leta 2030 povečal z –30 % na –43 % (v primerjavi z letom 2019).
Uvedeni so bili tudi novi cilji, med drugim 65-odstotno zmanjšanje do leta 2035 in 90-odstotno do leta 2040. Prvotni cilj 15-odstotnega zmanjšanja emisij do leta 2025 pa se ohranja.
Orodje za simulacijo VECTO, ki ga je razvila EU za merjenje emisij CO2 in porabe goriva, se bo še naprej uporabljalo za izračun vrednosti in razredov emisij za posamezno vozilo. Uporabljalo se bo tudi za spremljanje in merjenje napredka pri doseganju ciljev EU za CO2.
Poleg tega revidirani standardi za CO2 zdaj veljajo za širši nabor vozil, vključno s konfiguracijami 6 x 4 in 8 x 4 ter 4 x 2 med 7,4 in 16 tonami. Veljali bodo tudi za priklopnike zaradi vpliva, ki ga imajo na porabo goriva vozila.
»Namen teh sprememb je resnično hitrejše doseganje zmanjšanja CO2 težkih tovornih vozil ob upoštevanju cilja do leta 2050,« pravi Ylva Dalerstedt, vodja segmenta za prevoze na velike razdalje v družbi Volvo Trucks.
»Največji vpliv bodo še vedno imeli proizvajalci tovornih vozil, ki bodo morali še več vlagati v razvoj tehnologij z nizkimi emisijami in brez emisij. Te spremembe bodo vplivale tudi na proizvajalce priklopnikov.«
»Lastniki tovornih vozil lahko pri nakupu novega tovornega vozila pričakujejo širši nabor možnosti in več možnosti za zmanjšanje lastnega vpliva na okolje.«
Standardi EU za CO2 so namenjeni proizvajalcem tovornih vozil, zato bodo ti odgovorni za razvoj vozil z nizkimi emisijami in brez emisij, da bi pomagali doseči nove cilje.
Največji vpliv na lastnike tovornih vozil bodo imela nova vozila s čedalje manjšim odtisom CO2 in širšim naborom možnosti pri tovornih vozilih brez emisij. Hkrati bodo morali proizvajalci tovornih vozil postopoma prenehati uporabljati vozila in funkcije, ki negativno vplivajo na odtis CO2.
»Ne samo, da se bo povečalo število novih pogonskih sklopov, tudi običajni motorji z notranjim zgorevanjem bodo morali postati učinkovitejši, če želijo proizvajalci doseči nove cilje,« pravi Ylva. »Za stranke to pomeni manjšo porabo energije in finančne prihranke. S tem bodo prihranili tudi pri davkih in cestninah, povezanih z emisijami CO2 emissions, dobre ocene VECTO pa lahko povečajo vrednost rabljenega vozila.«
Lastniki tovornih vozil se bodo tako morali odločiti, ali bodo še naprej vlagali v običajne pogonske sklope ali pa se bodo odločili za nove tehnologije, kot so električna vozila na baterijo ali tovorna vozila na plin.
Od številnih podjetij se vse pogosteje zahteva, da natančno poročajo o svojih emisijah CO2 . V nekaterih primerih to zahtevajo njihove stranke, vendar tudi vlade in javni organi.
Direktiva EU glede poročanja podjetij o trajnostnosti (CSRD), ki velja od januarja 2023, na primer pomeni, da so vsa velika podjetja, ki poslujejo v EU, zakonsko dolžna poročati o svoji uspešnosti na področju trajnosti.
Čeprav lahko ocene VECTO pomagajo podjetjem pri nakupu vozil z manjšim vplivom na podnebje, pa samo orodje ne more neposredno prispevati k poročanju o trajnosti ali izpolnjevanju zahtev direktive CSRD.
»Ocena VECTO temelji na kombinaciji simulacij in meritev in ni natančna ocena odtisa CO2,« pove Ylva. »Pri tem je treba upoštevati dejansko število prevoženih kilometrov in porabo goriva vozila. Pri tem je treba poudariti, da na odtis CO2 vozila vplivajo tudi drugi dejavniki, na primer voznik in vpliv proizvodnje energije na podnebje. Teh dejavnikov simulacije VECTO ne zajemajo.«
Na voljo so tudi različne telematske in digitalne storitve, s katerimi je mogoče natančno izmeriti sprotno porabo energije vozila in emisije CO2.
Pri nakupu novega tovornega vozila boste z oceno življenjskega cikla lažje prikazali njegov celoten vpliv na podnebje, vključno z emisijami iz proizvodnje tovornih vozil in proizvodnje njihovega vira energije.
Za več informacij o nekaterih zgoraj omenjenih temah si lahko preberete naslednje: