Trucks

Ylva Dalerstedt
2024-01-18
Trajnostnost Prihranite gorivo
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Kako bo posodobljena direktiva o evrovinjeti vplivala na obratovalne stroške za tovorna vozila

Višina cestnin za tovorna vozila v EU se spreminja in dajatve se bodo znatno zvišale, zlasti za dizelska tovorna vozila in tovorna vozila na plin. Najnovejšo direktivo o evrovinjeti bo kot prvi uvedel nemški sistem cestninjenja MAUT. Kako bo deloval MAUT in kako lahko vozniki tovornih vozil poskrbijo za zmanjšanje emisij in stroškov? 
 

Marca 2022 je bila revidirana direktiva o evrovinjeti, ki ureja zaračunavanje cestnin za tovorna vozila v EU. V skladu z novimi pravili bo zaračunavanje cestnine za tovorna vozila, ki potujejo po glavnih evropskih avtocestah, do leta 2030 v večji meri prešlo s časovno omejenega na zaračunavanje glede na dejansko prevožene kilometre.
 

Države članice EU bodo morale določiti različne višine cestnin tudi glede na razred emisij CO2 tovornega vozila. Emisijski razred bo določila ocena VECTO tovornega vozila. VECTO je standardizirano orodje EU za merjenje emisij CO2 na podlagi podatkov, ki jih vnese proizvajalec. Od januarja 2019 morajo biti vsa nova tovorna vozila, prodana v EU, s skupno maso nad 3,5 tone opremljena s potrjeno izjavo o emisijah CO2 in porabi goriva, ki jo ustvari orodje VECTO.
 

Prevozniška podjetja v Evropi so zdaj še korak bliže uresničitvi te reforme. Nemčija prva posodablja sistem cestninjenja MAUT (nem. cestnina), spremembe pa veljajo od 1. decembra 2023.
 

»EU si ne samo prizadeva uskladiti cestnin za tovorna vozila po Evropi, ampak želi spodbuditi prevozniška podjetja, da bi začela uporabljati čistejša tovorna vozila in tako pomagala doseči prihajajoče podnebne cilje. To bo dosegla tako, da bo vožnja s tovornimi vozili, ki so okolju manj prijazna, postala dražja, kar bo prevozniška podjetja spodbudilo k nakupu boljših alternativ,« pravi Ylva Dalerstedt, vodja segmenta za prevoze na dolge razdalje pri družbi Volvo Trucks. 

Izbrani tehnični parametri tovornega vozila za zmanjšanje porabe goriva in posledično emisij CO2 bodo igrali pomembno vlogo pri stroških.

Zaradi načina, na katerega trenutno zaračunava cestnine prevozniškim podjetjem, je MAUT v dobrem položaju za uvedbo reforme direktive EU. Že zdaj zaračunava stroške za onesnaževanje zraka, cestnina pa temelji na razdalji in jo nadzira vlada. Za države članice, ki zaračunavajo cestnino na enak način (Avstrija, Belgija, Bolgarija, Češka, Madžarska, Poljska, Slovaška in Slovenija), je rok za uvedbo novih zahtev marca 2024.
 

Kakšen strošek bo posodobljeni MAUT za prevozniška podjetja? Kako bo ta sistem deloval?

Za tovorna vozila, ki se vozijo skozi Nemčijo, se bo cestnina občutno zvišala. Cena na kilometer pri dizelskem tovornem vozilu 4x2 se bo tako na primer skoraj podvojila – z 19 centov na 34,8 centa. Tovorna vozila na plin so bila prej oproščena plačila cestnine za onesnaževanje, kmalu pa bo cestnina, ne glede na to, ali tovorno vozilo vozi na obnovljiv bioplin ali neobnovljiv zemeljski plin, zaračunana s 33,2 centa na kilometer*, kar je skoraj enako kot za dizelsko tovorno vozilo. To je zato, ker izračun z orodjem VECTO upošteva samo emisije CO2 iz izpušne cevi.
 

Kljub temu je tovorna vozila mogoče optimizirati, da bodo ustrezala nižjemu emisijskemu razredu in pogojem za nižjo cestnino. Že majhne prilagoditve lahko povzročijo veliko razliko v stroških, pravi Ylva Dalerstedt. »Zaradi 5-odstotnega zmanjšanja emisij, ki ga izračuna orodje VECTO, bi lahko dizelsko tovorno vozilo 4x2 prešlo iz 1. razreda v 2. razred. Z nadaljnjim 3-odstotnim zmanjšanjem bi lahko prešlo v 3. razred. To pomeni, da bodo izbrani tehnični parametri tovornega vozila za zmanjšanje porabe goriva in posledično emisij CO2 igrali pomembno vlogo.«
 

Sistem MAUT bo tovorna vozila kategoriziral po teži in številu osi, obstaja pa pet emisijskih razredov (z ustreznimi stroški na kilometer), kot kaže spodnja animacija.

* Številke temeljijo na tovornem vozilu, ki tehta več kot 18 ton in ima več kot pet osi.

Nemčija je prva država, s 1. decembrom 2023 uvaja nove emisijske razrede, pri čemer se bodo stroški za dizelska tovorna vozila in tovorna vozila na plin znatno povečali. Skupni strošek cestnine je odvisen od teže tovornega vozila in števila osi.

Omeniti velja, da bo razvrstitev vozila v 2. in 3. razred emisij CO2 znova izračunana šest let po prvi registraciji (na podlagi mejnih vrednosti, veljavnih v času pregleda).
 

S tem naj bi izpolnili usmeritev EU za zmanjšanje emisij tovornih vozil – 15-odstotno zmanjšanje emisij CO2 do leta 2025 v primerjavi z letom 2019 za dizelska tovorna vozila 6x4 in 4x2 ter povečanje pričakovanega cilja do leta 2030 (z začetkom leta 2025). Razlikujejo se tudi mejne vrednosti za razrede emisij CO2, ki so vsako leto strožje.
 

Katere tehnične parametre tovornega vozila lahko izberete, da boste zagotovili najboljšo oceno VECTO?

Pri izbiri tehničnih parametrov tovornega vozila je treba za povečanje energetske učinkovitosti upoštevati štiri ključne dejavnike – aerodinamiko, pogonski sklop, kotalni upor in težo.
 

Aerodinamika tovornega vozila lahko predstavlja kar tretjino izgub goriva pri tipičnem prevozu na dolge razdalje z dizelskim motorjem. Oblika in zasnova kabine bi lahko zmanjšali aerodinamični upor. Prav tako je mogoče namestiti zračne deflektorje ter tako izboljšati pretoka zraka ob straneh tovornega vozila in nad njim.
 

Izbira pogonskega sklopa (za dizelska tovorna vozila) in pomožne naprave so ključnega pomena. Najpomembnejši vpliv imajo motor, menjalnik in tempomat, najnovejša tehnologija pa je izboljšala njihovo učinkovitost. Motorji Turbo Compound zdaj zagotavljajo večjo moč in boljšo učinkovitost porabe goriva, avtomatizirani menjalniki pa lahko uporabijo sprotne podatke, da optimizirajo vsako prestavljanje. Tempomat s predvidevanjem lahko prihrani gorivo tudi na hribovitem terenu.
 

Kotalni upor predstavlja približno 9 % porabe goriva tovornega vozila, pri čemer so pnevmatike prevladujoč dejavnik pri zmanjševanju teh izgub. Optimalna pnevmatika pri tovornem vozilu za prevoze na dolge razdalje mora imeti nizek razred kotalnega upora (v Evropi je idealno oznaka A) v kombinaciji z zmesjo gume za čim manj trenja.
 

Končno bodo k nižjim emisijam CO2 pripomogli tudi tehnični podatki, ki veljajo za lahka tovorna vozila. Za vožnjo po avtocesti, kjer neraven teren ni pomemben dejavnik, je med drugimi lažjimi deli opreme mogoče izbrati lažji okvir šasije, sprednje vzmetenje in zadnjo os.
 

Zdaj je lahko med drugim tudi pravi čas, da začnete razmišljati o tovornih vozilih brez emisij, pravi Ylva Dalerstedt. »Vozila, ki ne oddajajo emisij, kot so baterijska električna tovorna vozila in električna vozila na gorivne celice, bodo oproščena plačila pristojbine zaradi emisij CO2 do 1. januarja 2026, ko bo uvedena močno znižana cestnina. Če zares želite dolgoročno zmanjšati ogljični odtis in morebitne skupne stroške lastništva, so ta vozila očitna izbira.«
 

Kako bodo cestnine na podlagi razdalje in emisij CO2 vplivale na panogo tovornih vozil?

Nemčija bo revidirano direktivo o evrovinjeti sicer uvedla kot prva, preostale države članice EU pa jo bodo morale začeti upoštevati med 2024 in 2025. 
 

Za dogajanje v Evropi pa se začenjajo zanimati tudi v tujini, pravi Ylva Dalerstedt. »Za VECTO se še posebej zanimajo države, kot sta Malezija in Kitajska, ki želijo vzpostaviti podobno orodje za izračun cestnin za tovorna vozila, ki temelji na emisijah CO2.«
 

»Na splošno je to odlična reforma za Evropo in celotno panogo tovornih vozil. Prvič do zdaj bodo prevozniška podjetja pozvana, da poiščejo boljše rešitve za zmanjšanje emisij CO2, proizvajalci tovornih vozil pa bodo imeli jasen okvir za zagotavljanje teh rešitev. In prav to je potrebno za pomoč pri prehodu na nične emisije.«

Več informacij o različnih poteh do prihodnosti brez fosilnih goriv lahko najdete tukaj oziroma preberite, kako VECTO vpliva na lastnike tovornih vozil.

Related Insights