Nova uredba EU AFIR bo v naslednjih nekaj letih spodbudila infrastrukturna omrežja za alternativna goriva po vsej Evropi. To pomeni, da so zdaj vzpostavljeni pravno zavezujoči cilji glede števila javnih polnilnic za tovornjake in postaj za oskrbo z vodikom.
Evropska unija je aprila 2024 sprejela uredbo o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR) kot del paketa Fit for 55, katerega cilj je do leta 2030 zmanjšati emisije v EU za 55 %.
Uredba zajema vrsto alternativnih goriv, pa tudi načine prevoza, vključno z osebnimi avtomobili, težkimi vozili, pomorskimi plovili in zračnimi vozili. Edinstven je tako zaradi obsega kot zaradi dejstva, da uvaja pravno zavezujoče cilje za uvedbo infrastrukture za alternativna goriva v državah članicah EU.
Največji vpliv, ki ga bo imela uredba AFIR na električne tovornjake, je, da bodo morale biti do leta 2030 polnilnice za težka tovorna vozila na voljo na vsakih 120 km vzdolž glavnega evropskega avtocestnega omrežja (glejte spodnjo sliko). Skladnost mora biti do leta 2025 zagotovljena za vsaj 15 % omrežja, do leta 2027 pa za 50 %. Poleg tega bodo morale biti do leta 2030 na vsakih 200 km na voljo postaje za oskrbo z vodikom.
»Uredba AFIR bo pomagala vzpostaviti osrednje polnilno omrežje, ki bo omogočalo vožnjo med poljubnimi točkami v Evropi,« pravi Henrik Engdahl, direktor poslovnega razvoja pri Volvo Trucks. "Zagotovil bo tudi zanesljivost lastnikom električnih tovornjakov in kaže, da se na tem področju izvajajo znatne naložbe."
Z ustvarjanjem minimalne osnove za polnilno infrastrukturo v Evropski uniji bo uredba AFIR pomagala pospešiti dodatne naložbe. Prvič, subvencije, ki jih bodo dale na voljo države članice, bodo ustvarile nove priložnosti za operaterje polnilnih postaj, vključno s tistimi, ki trenutno izdelujejo polnilnice za osebna vozila. To bo posledično izboljšalo ekonomije obsega in ustvarilo še močnejši poslovni razlog za več javnih polnilnic.
»Kot nekoč pri osebnih vozilih, imamo dilemo kokoš in jajce,« pojasnjuje Henrik. »Brez ustrezne infrastrukture je težko vlagati v električne tovornjake, prav tako kot je brez zadostnega števila vozil težko vlagati v polnilno infrastrukturo. AFIR bo pomagal rešiti to dilemo in prisilil jajce, da se tako rekoč izleže. Samo s tem ne bomo rešili vseh naših potreb glede polnilne infrastrukture, bomo pa spravili stvari v tek.«
Z načrtovanim omrežjem polnilnic v EU bodo lahko električni tovornjaki prevozili bistveno daljše razdalje in uporaba elektrike se bo razširila za različne namene in industrijske panoge. Načrtovano vodikovo omrežje bo olajšalo tudi uvedbo tovornjakov s pogonom na vodik v prihodnosti, ko bodo na voljo.
"Trenutno veliko kupcev električnih tovornjakov polni v svoji domači bazi, zato so omejeni na delovni radij okoli tega območja," pravi Henrik. »Če je mogoče polnjenje enkrat čez dan, kar je bolj verjetno z dobrim omrežjem javnih polnilnic, se lahko obseg delovanja bistveno razširi.«
Če je mogoče polnjenje enkrat čez dan, kar je bolj verjetno z dobrim omrežjem javnih polnilnic, se lahko obseg delovanja bistveno razširi.
Eden najpomembnejših rezultatov AFIR je, da povezuje vse države članice EU in ustvarja soglasje o prihodnji usmeritvi alternativnih goriv. To je mogoče razumeti kot izjavo o nameri, ko gre za uvedbo infrastrukture, in zagotovilo, da se obetajo pomembne naložbe. Za sedanje in bodoče lastnike električnih tovornjakov AFIR prav tako ponovno potrjuje dejstvo, da se električni tovornjaki lahko uporabljajo za vedno večje število transportnih nalog.
Če želite izvedeti več o alternativnih gorivih in prihodnjih trendih v razvoju infrastrukture, vas bo morda zanimalo branje:
● Katero je najboljše alternativno gorivo za težka tovorna vozila?
● Različne poti v prihodnost tovornjakov brez fosilnih goriv
● 7 pogostih vprašanj o tovornjakih na vodik