Število javnih polnilnih postaj, zasnovanih posebej za težka tovorna vozila, naj bi v prihodnjih letih hitro naraslo. V kombinaciji s povečano močjo polnjenja bo to znamka več podjetjem po vsem svetu lažje prešlo na elektriko.
do zdaj je pomanjkanje javnih polnilnih postaj pomenilo, da so bili lastniki električnih tovornjakov večinoma omejeni na polnjenje čez noč v lastnih prostorih. V kombinaciji z omejenimi dosegi je to omejilo možnosti za električni transport.
Vendar se to začenja spreminjati. Danes so evropske regije, kot so Skandinavija, Srednja Evropa in Beneluks, na dobri poti k razvoju uporabnih omrežij, ki bodo omogočila polno električno tovornjak delovanje vzdolž vseh glavnih cest in avtocest. In po besedah dr. Patricka Plötza trendi v industriji kažejo, da se bo ta širitev nadaljevala.
»Javna polnilna infrastruktura za tovornjake z baterijskim električnim pogonom se trenutno hitro razvija,« pravi dr. Patrick Plötz, koordinator poslovne enota energetske ekonomije, Fraunhoferjev inštitut za sistemske in inovacijske raziskave ISI v Karlsruheju v Nemčiji.
"Več akterjev v industriji gradi javne polnilne postaje po vsej Evropi. To še ni zadostno omrežje, vendar smo priča zelo hitremu razvoju in kmalu bomo videli, da se bodo javne polnilne postaje odpirale vsak teden.«
Javna polnilna infrastruktura za baterijsko-električne tovornjake se hitro razvija ... kmalu bomo videli, da se bodo javne polnilne postaje odpirale vsak teden.
Dr. Patrick Plötz je več kot desetletje raziskoval elektrifikacijo prometa in je vključen v številne raziskovalne projekte (vključno s projektom HoLa, katerega namen je vzpostaviti štiri polnilne postaje z megavatna zmogljivost ob avtocesti A2 med Berlinom in Porurjem).
Prispeval je tudi k modeliranju zahtevane javne polnilne infrastrukture za tovornjake z baterijskim pogonom v Nemčiji in v Evropi. Prepričan je, da bodo novi vladni predpisi v kombinaciji s povečanimi naložbami javnega in zasebnega sektorja pospešili širitev javnih polnilnih omrežij v naslednjih nekaj letih.
»Po eni strani vidimo veliko dejavnosti na vladnem stran, kot je uredba EU o infrastrukturi za alternativna goriva. Po drugi strani pa opažamo veliko dejavnosti v industriji, kot so olje podjetja, ki se zavedajo, da ne bodo mogla večno prodajati dizla, zato namesto tega vlagajo v tovornjak polnjenje.
"In potem je tukaj podvig zgib treh velikih tovornjak proizvajalcev originalne opreme v Evropi, ki načrtuje izgradnjo 1700 polnilnih mest do leta 2027. Skupaj vse te dejavnosti ustvarjajo močno prizadevanje za razširjena javna polnilna omrežja."
Najširša uredba, ki bo v zadnjem času uvedena, je uredba EU o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR), ki zajema vrsto goriv in vrst prevoza.
Za težka električna tovorna vozila zahteva, da se polnilne postaje za težka vozila postavijo vsakih 60 km vzdolž omrežja TEN-T vrnjeno in vsakih 100 km na celovito omrežje TEN-T do leta 2030. (Vseevropsko prometno omrežje (TEN-T) zajema najbolj kritične prometne povezave med večjimi mesti in gospodarskimi središči EU).
»Izpolnitev teh ciljev bo od evropskih člen držav zahtevala, da do leta 2030 po vsej Evropi zgradijo do 3000 javnih polnilnih postaj, namenjenih samo tovornjakom, s skupno vsaj osmimi gigavati polnilne moči,« pravi Patrick. "To je zelo ambiciozno, a mislim, da je obvladljivo. Pričakujem, da se bo večina držav člen vsaj približala tem ciljem, nekatere države pa jih bodo celo presegle."
Tudi v ZDA je veliko dejavnosti, saj je Bidnova administracija nedavno razkrila svojo strategijo nacionalnega tovornega koridorja brez emisij, katere cilj je ustvariti omrežje tovornega prometa brez emisij do leta 2040. Javna polnilna omrežja za tovorni promet so ključ komponenta strategije.
Druga pomembna pobuda je nedavna ustanovitev Napajanje ameriškega komercialnega transporta (PACT) koalicija, ki združuje vodilna podjetja na področju transporta in energetike za pomoč pri razvoju polnilne infrastrukture za srednje do težka električna tovorna vozila po vsej Ameriki.
Danes je standard za polnjenje tovornjakov kombinirani sistem polnjenja (CCS), ki običajno ponuja izhod med 50–400 kW.
Megawatt Charging Systems (MCS) pa bo zagotovil okoli 1000 kW, kar je dovolj za dodajanje 300-400 km dodatnega dosega električnemu tovornjak na dolge razdalje v 30-45 minutah.
Z občutnim skrajšanjem časa, potrebnega za ponovno polnjenje, MCS razširja možne naloge, ki jih lahko opravi električni tovornjak, in bo več podjetjem olajšal prehod na elektrifikacijo.
Torej, kdaj bomo videli polnjenje MCS? Sama tehnologija je že dokazana na demonstracijskih mestih in poskusih. Zadnja preostala ovira pred komercializacijo je dokončanje tehničnih standardov, ki jo lahko podpirajo, kar naj bi bilo dokončano konec leta 2024, v začetku leta 2025. In ko se bo to zgodilo, dr. Patrick Plötz pričakuje, da se bodo prve javne javne polnilne postaje MCS odprle zelo kmalu potem:
"Mislim, da bomo v naslednjih petih letih videli polnilne postaje z mešanico polnjenja CCS in MCS. Sprva bodo to predvsem polnilniki CCS, saj so ti lažje dostopni in jih je hitreje uvesti, polnilniki MCS pa bodo postopoma dodani v sistem."
Medtem ko bo polnjenje MCS skoraj zagotovo spremenilo igro za prevoz z visoko porabo energije, bi moralo biti za mnoge druge lastnike tovornjakov omrežje polnjenja CCS, ki je zdaj na voljo, več kot primerno.
»Vsak električni tovornjak ne potrebuje megavatnega polnjenja,« pojasnjuje Patrick. »Ko pogledate dnevne razdalje, ki jih prevozi večina vozil, večina ne potrebuje več kot 350 kW. Ob predpostavki, da nadaljujemo s polnjenjem med obveznimi 45-minutnimi odmori voznikov vsake 4,5 ure, večjo moč polnjenja potrebujejo predvsem električni tovornjaki za dolge razdalje. In v teh primerih, če tovornjak prevozi 400 km, kar v bistvu lahko prevozite v 4,5 ure, približno 750 kW zadostuje za popolno polnjenje."