Trucks

Zakaj lahko pričakujemo širitev polnilne infrastrukture za težka električna tovorna vozila

| 3 min | 3 min
Polnilne postaje za osebne avtomobile so vse pogostejši prizor, tovrstna javna infrastruktura za tovorna vozila pa tako rekoč ne obstaja. Vendar nedavno dogajanje nakazuje, da se bo to kmalu spremenilo.
Moški, ki polni električno tovorno vozilo
Pozivi k širitvi javne infrastrukture za polnjenje električnih tovornih vozil so vse glasnejši ter prihajajo iz javnega in zasebnega sektorja.

Danes se večina lastnikov težkih električnih tovornih vozil zanaša na opremo za polnjenje, ki je nameščena v njihovih prostorih, kar omejuje njihov doseg. Čeprav lahko v teoriji električno tovorno vozilo napolnimo na polnilni postaji za osebne avtomobile, pa v večini primerov fizična postavitev postaje, kot so parkirna mesta in fiksne strukture, to onemogoča. 
 

Dejstvo je, da bo potrebna veliko večja mreža polnilnih postaj, če želimo število električnih tovornih vozil povečati do te mere, da bi ublažili podnebne spremembe. Dobra novica je, da na tem področju že prihaja do premikov. Prvo javno polnilno postajo za težka vozila so odprli v Göteborgu leta 2021, pri čemer nameravajo odpreti še tri. Tudi veriga bencinskih črpalk Circle K načrtuje odprtje javne polnilne postaje za električna težka tovorna vozila, ki naj bi začela delovati leta 2022.
 

Julija 2021 je skupina Volvo podpisala nezavezujoč sporazum o ustanoviti skupnega podjetja za gradnjo javnega polnilnega omrežja po Evropi, namenjenega baterijskim električnim težkim tovornim vozilom in avtobusom za prevoze na velike razdalje. Podpisnice nameravajo skupaj vložiti 500 milijonov evrov za namestitev in upravljanje vsaj 1700 visokozmogljivih polnilnih mest z zeleno energijo v petih letih od ustanovitve skupnega podjetja.
 

»V samo zadnjih dveh letih smo opazili velik premik – številni ponudniki polnjenja, ki prej niso bili pripravljeni razpravljati o polnilnih postajah za tovorna vozila, so zdaj zelo navdušeni nad zamislijo,« pravi Magnus Broback, direktor za polnilne sisteme pri Volvo Trucks. »Do nedavnega namreč za to ni bilo poslovnih razlogov. Danes pa je mogoče na cestah opaziti več električnih tovornih vozil, zato je smiselno, da začnemo vlagati v polnilna omrežja.«

 

Javno-zasebno sodelovanje

Močan je tudi pritisk iz javnega sektorja. Sveženj zakonodajnih predlogov EU-ja »Pripravljeni na 55«, katerega cilj je zmanjšati emisije ogljika za vsaj 55 odstotkov do leta 2030, predvideva tudi izgradnjo polnilnih omrežij. EU je na primer predstavila predlog za Uredbo o infrastrukturi za alternativna goriva (AFIR), ki bo za države članice postavila večje zahteve glede naložb v polnilno infrastrukturo. Poleg tega se pričakuje, da bo nova Uredba o splošnih skupinskih izjemah (GBER) nacionalnim vladam olajšala vlaganje v javno polnilno infrastrukturo.
 

»Pritisk iz zasebnega sektorja je zadosten, da se bo prehod na elektromobilnost zgodil ne glede na to,« pravi Magnus. »Toda podpora države v obliki predpisov in državnih subvencij bo zagotovila, da se bo preobrazba zgodila veliko hitreje. To pa je ključno, saj zaradi podnebnih sprememb ne moremo čakati še 15 let.«

 

Vpliv električnih osebnih avtomobilov

Medtem se javna polnilna infrastruktura za osebne avtomobile še naprej razvija in kljub pomislekom glede zmogljivosti električnih omrežij bo vpliv na električna tovorna vozila pozitiven. Navsezadnje se v obeh primerih uporablja isti standard CCS2 za polnjenje do 350 kilovatov, pri čemer je ključna razlika v tem, da tovorna vozila zahtevajo visoko napetost (500–750 voltov), kar lahko zagotovijo vse nove polnilne postaje. Sicer pa je edina omejitev, ki tovornim vozilom preprečuje uporabo polnilnih postaj za avtomobile, fizični prostor okoli polnilnika. 
 

»Gre bolj za sinergijo kot pa rivalstvo obeh polnilnih omrežij,« pojasnjuje Magnus. »Z omrežjem za osebne avtomobile se ustvarja podoben ekosistem, ki zagotavlja ekonomijo obsega ter boljše poznavanje tehnologij in poslovnih modelov.«
 

Kako pa je s preseganjem zmogljivosti električnih omrežij? »To bo ponekod nedvomno predstavljalo težavo, vendar je rešljivo. Konec koncev imamo kot družba že več kot stoletje izkušenj z električnimi omrežji. Jasno je, da bomo morali začeti pripravljati in širiti omrežje, kot to počnemo že več kot 100 let, vendar je to izziv, ki ga zagotovo lahko premagamo.«

Povezani članki