Trucks

Kaj cena ogljika v EU pomeni za prometna podjetja

Volvo Tovorna vozila
2025-06-13
Čas za branje: 3 minute
Trajnostnost
Author
Volvo Tovorna vozila

Nov evropski sistem trgovanja z emisijami bo določil ceno za emisije ogljika iz cestnega prometa in naj bi privedel do višjih cen fosilnih goriv. Sistem začne veljati leta 2027. Takole bo deloval.

Prvi sistem trgovanja z emisijami, ETS1, je bil v Evropi uveden leta 2005. Zajema emisije iz proizvodnje električne energije in toplote, industrijske proizvodnje in letalskega sektorja. Leta 2027 bo EU uvedla drugi sistem trgovanja z emisijami (ETS2), pri čemer bo oblikovanje cen ogljika vplivalo na cestni promet. Sistem naj bi do leta 2030 zmanjšal emisije za 42 % v primerjavi z ravnmi iz leta 2005. Pričakuje se, da bo to vplivalo na strukturo stroškov prevoznih podjetij po vsej Evropi.

Preprosto povedano, ETS2 določa ceno vpliva cestnega prometa na podnebje. EU določi zgornjo mejo emisij ogljika, dovoljene emisije pa se razdelijo na pravice, ki so prodane na dražbi. Vsaka dovolilnica daje imetniku pravico do izpusta ene tone ogljikovega dioksida.

ETS2 je sistem, ki vpliva deležnike na začetku dobavne verige, kar pomeni, da bodo morali pravice do emisij kupiti dobavitelji goriva in ne končni potrošniki. V okviru sheme lahko podjetja po potrebi trgujejo z dovoljenji med seboj.

Kar zadeva fosilna goriva, analitiki po vsej Evropi pričakujejo, da se bodo dodatni stroški za pravice do emisij najverjetneje prenesli na potrošnike prek višjih cen na črpalkah. Težko je napovedati, kako visoko bi se lahko cene dvignile, saj je to odvisno od ponudbe in povpraševanja po pravicah do emisij. Večina napovedi kaže na povečanje za 0,15 do 0,25 evra na liter fosilnega dizla do leta 2030 . Druge, bolj dramatične napovedi kažejo na podražitve do 0,5 evra na liter .

"Ampak to je bistvo sistema. Tako bomo prišli na prelomno točko, na kateri prehod na električno energijo, bioplin ali HVO postane gospodarsko bolj upravičen,“ pravi Mattias Goldmann, ustanovitelj in generalni direktor švedske organizacije 2030-sekretariatet, ki si prizadeva za prehod na promet brez fosilnih goriv.

Hkrati bo vpliv na cene odvisen od političnih odločitev. Če bo sistem deležen precejšnjih kritik s strani industrije in javnosti, bo verjetno prilagojen, da se zmanjšajo učinki na cene goriv.

V vsakem primeru so obnovljiva goriva, vodik in elektrika izključeni iz ETS2, zato se ne bodo soočili z zvišanjem stroškov – zaradi česar bodo bolj konkurenčni. To daje podjetjem, ki za svoje dejavnosti že uporabljajo ta goriva ali električno energijo, konkurenčno prednost, tako glede stroškov kot tržnega pozicioniranja.

 

Kako bo ETS2 vplival na prevozna podjetja?

Najbolj prizadeta bodo seveda tista podjetja z visoko porabo fosilnih goriv. Posledice pa bodo odvisne tudi od dejavnikov, kot so sestava voznega parka, vzorci vožnje in davčna ureditev za gorivo v različnih državah.

"Podjetje, ki trenutno uporablja velike količine fosilnega dizla v državi z nizkimi davki na gorivo, bi moralo pričakovati strmo povečanje stroškov." Hkrati bodo tisti, ki so že investirali v električna vozila, konsolidacijo ali intermodalni prevoz, pridobili konkurenčno prednost,« pravi Mattias Goldmann.

Čeprav bo sistem začel veljati leta 2027, morajo deležniki v prometnem sektorju že začeti poročati o svojih emisijah

 

Strategije in priložnosti

Podjetja, ki želijo zmanjšati svojo izpostavljenost naraščajočim cenam fosilnih goriv, imajo na voljo več vzvodov. Okolju prijazna vožnja, pametno načrtovanje poti, optimizirana izbira pnevmatik in upravljanje hitrosti lahko zagotovijo prihranke. Največje koristi pa bodo prinesle spremembe goriv.

"Kar je bilo prej skoraj dobičkonosno, zdaj očitno postaja dobičkonosno." Poleg tega obstaja komunikacijska vrednost – sposobnost pokazati, da ste vodilni na področju trajnosti, je lahko konkurenčna prednost.«

 

Kritike in kompenzacija

ETS2 je bil kritiziran zaradi potencialno močnejšega vpliva na manjše operaterje – zlasti tiste na podeželju ali v državah, kjer je bilo dizelsko gorivo zgodovinsko poceni.

"Da, sistem je v tem pogledu neenakomeren. Vendar bo EU zagotovil tudi znatne prihodke – polovica tega denarja pa je namenjena za ublažitev socialnih posledic. "Ta prerazporeditev je ključna za preprečevanje obsežnih protestov," pravi Mattias Goldmann.

Analitiki imajo različna mnenja o tem, kako učinkovit bo ETS2. Mattias Goldmann je prepričan, da bo sistem deloval.

"Videli smo, da je ETS1 deloval tudi v drugih panogah." ETS2 bo pospešil zeleni prehod – zlasti v državah, ki so zaostale. In to bo storil brez ukazov od zgoraj navzdol. Trg odloča, koliko stane nadaljnje onesnaževanje. To je učinkovit način za zmanjšanje vpliva na podnebje."

Kako deluje sistem EU za trgovanje z emisijami

Prvi sistem EU za trgovanje z emisijami (ETS1) je bil uveden leta 2005 za stroškovno učinkovito zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, ki zajema predelovalno industrijo, proizvodnjo električne energije in toplote, letalstvo in ladijski promet.  Cilj je podpreti tako podnebne cilje EU kot tudi globalne zaveze v okviru Pariškega sporazuma. Od leta 2005 je sistem zmanjšal emisije v zajetih sektorjih za 50 % .

 

ETS2, drugi sistem, je namenjen emisijam iz cestnega prometa in ogrevanja stavb. Gre za sistem na izvorni ravni, kar pomeni, da se ne uporablja neposredno za proizvajalce emisij, temveč na dobavitelje fosilnih goriv, kot so distributerji goriva in dobavitelji plina.

 

Sistem deluje tako, da določi zgornjo mejo skupnih emisij, dovoljenih za udeležence. Ta zgornja meja se vsako leto postopoma znižuje. Zgornja meja ETS2 bo določena tako, da bodo emisije do leta 2030 v primerjavi z ravnmi iz leta 2005 znižane za 42 %.

 

Dovoljene emisije so razdeljene na emisijske kupone, ki bodo prodani na dražbi. Vsak kupon daje imetniku pravico do izpusta ene tone ogljikovega dioksida.

 

Obveznosti v okviru ETS2 bodo preložene na dobavitelje goriva, ki bodo lahko trgovali s kuponi, če bodo to želeli ali potrebovali. V primeru, da ima podjetje primanjkljaj, mora kupiti več kuponov. Toda transportna podjetja bodo prizadeta le posredno, prek naraščajočih cen goriv, če se bodo morebitni dodatni stroški dobaviteljev goriva prenesli prek oskrbovalne verige.

Švedski sekretariat za leto 2030

Švedski sekretariat 2030 je politično neodvisna koalicija švedskih podjetij in nevladnih organizacij, ki si delijo ambicijo prehoda na trajnostni promet. Ponuja analize, statistiko in politične nasvete ter deluje kot posrednik med vlado in industrijo.