Trucks

Henrik Engdahl
2022-11-24
Elektromobilnost
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Kako lahko električna tovorna vozila za dolge razdalje že pokrijejo velik del današnjih prevoznih potreb

Zaradi trenutnih omejitev dosega električnih tovornih vozil jih mnogi ne vidijo kot izvedljivo možnost za daljše razdalje. Pa vendar približno 45 odstotkov blaga v Evropi prepotuje krajše razdalje, kar nakazuje, da so električna tovorna vozila za dolge razdalje zmožna veliko več.

Razumljivo je, da so ljudje sprva morda skeptični glede uporabe električnih tovornih vozil za daljše vožnje. Če tovorno vozilo prevozi do 600 km na dan, je logično, da ga ne more nadomestiti vozilo z dosegom največ 300 km. A če podrobneje pogledamo današnje logistično omrežje, je dejansko na voljo že veliko priložnosti za uporabo električnih tovornih vozil za daljše poti z uporabo trenutnih tehnologij.
 

Zakaj je lahko doseg električnih tovornih vozil daljši, kot si mislite

Po statističnih podatkih Eurostata približno 45 odstotkov vsega blaga, prepeljanega po evropskih cestah, potuje manj kot 300 km. To nakazuje, da je s pametnim načrtovanjem poti in razporejanjem mogoče večino prevozov tega blaga opraviti z električnimi tovornimi vozili. Nedavna raziskava družbe Volvo Trucks je tudi pokazala, da 45 odstotkov tovornih vozil v Evropi dnevno prevozi razdalje, krajše od 350 km. Na mednarodni ravni pa 33 odstotkov tovornih vozil dnevno prevozi razdalje 500 km ali manj.

»Velik del prevozov na srednje dolge razdalje je že danes mogoče opraviti z električnimi tovornimi vozili,« je povedal Anders Grauers, izredni profesor za sisteme hibridnih in električnih vozil na tehnološki univerzi Chalmers. »Najzahtevnejši prevoz na dolge razdalje sicer še ni pripravljen, to pa predvsem zaradi pomanjkanja javne polnilne infrastrukture, nekoliko premajhnih baterij in prenizke polnilne moči tovornih vozil. A skoraj gotovo bomo dočakali električna tovorna vozila za dolge razdalje, saj bodo ta stroškovno najugodnejša rešitev. Elektrika je namreč veliko cenejša od dizelskega goriva.«
 

Načrtujte polnjenje in povečajte doseg vozila

Ključ do povečanja dosega električnega tovornega vozila na več kot 300 km je uvedba priložnosti za polnjenje v njihov urnik. Strateško postavljena polnilnica – v idealnem primeru na lokaciji in ob času, ko se mora vozilo v vsakem primeru ustaviti – pomembno vpliva na doseg tovornega vozila.
 

»V Evropi morajo vozniki po zakonu imeti odmor po največ štirih urah in pol, dejansko pa si ga običajno vzamejo po 3–4 urah. Prevožena razdalja v tem času je manjša od 300 km in če najdete način za polnjenje tovornega vozila med voznikovim odmorom, je to res učinkovit način za podaljšanje dosega tovornega vozila brez podaljšanja delovnega časa,« je povedal Henrik Engdahl, direktor za poslovni razvoj pri družbi Volvo Trucks.
 

Na začetku so najbolj izvedljive naloge za električna tovorna vozila za dolge razdalje redne poti, saj te omogočajo, da se tovorna vozila ustavljajo na stalnih mestih. Tako z dvema strateško postavljenima polnilnima postajama družba DHL Freight na primer trenutno uporablja električna tovorna vozila za prevoz blaga med 150 km oddaljenima švedskima mestoma Göteborg in Jönköping, tovorna vozila pa pri tem prevažajo do 60 ton skupne teže in prevozijo 450 km na dan.
 

Prav tako bo na Švedskem postavljena nova javna polnilna postaja za težka tovorna vozila, ki jih proizvaja zastopstvo družbe Volvo Trucks v Helsingborgu, ki bo električnim tovornim vozilom omogočila dve povratni vožnji med 270 km oddaljenima mestoma Göteborg in Malmö. Po predlagani poti lahko popolnoma napolnjeno tovorno vozilo pelje iz pristanišča v Göteborgu v Malmö, odloži prikolico in ima še vedno dovolj energije za vožnjo do polnilne postaje v Helsingborgu (severno od Malmöja in na poti v Göteborg). Za polnjenje bo potrebnih 90 minut, kar sovpada z voznikovim odmorom, preden se bo lahko vrnil v Göteborg. Vse to – vključno z voznikovim odmorom – je mogoče opraviti v osemurni izmeni, preden drugi voznik isti dan prevzame vozilo in opravi naslednjo povratno vožnjo.
 

»Tovorno vozilo s samo enim nočnim polnjenjem bo omejeno na vožnje v radiju do 120 km od domače baze, tako da bo imelo varno rezervo za vrnitev, preden se bo baterija izpraznila,« pojasnjuje Henrik. »A že dostop do samo ene dodatne polnilne postaje lahko bistveno razširi območje delovanja in omogoči daljše vožnje.«

Much of the medium range transport can be carried out by electric trucks already today. It's almost certain that we will see electric long-haul trucks, because they will be the most cost-effective solution.

Več polnilnih postaj, več možnosti za povečanje dosega

Številne države že izvajajo obsežne naložbe, da bi v prihodnjih letih zagotovile hitro rast števila javnih polnilnih postaj za električna tovorna vozila za dolge razdalje. V Nemčiji bodo na primer v okviru projekta HoLa zgradili nove polnilne postaje za težka tovorna vozila na štirih lokacijah na avtocesti A2 med Berlinom in Porurjem.


Na Švedskem vlada financira gradnjo  več kot 100 polnilnih postaj za težka tovorna vozila, ki naj bi bile dokončane do leta 2023. Ko bo načrtovano omrežje dokončano, bo električnim tovornim vozilom omogočalo obratovanje po vsej državi.


Dolgoročno je družba Volvo Trucks del skupnega projekta, ki načrtuje namestitev in upravljanje vsaj 1700 polnilnih postaj v bližini avtocest in logističnih vozlišč po vsej Evropi. Po zbiranju in analizi koordinat GPS za približno 400.000 tovornih vozil po vsej Evropi je ACEA (Evropsko združenje proizvajalcev avtomobilov) določila več kot 40.000 lokacij, primernih za polnilne postaje, ki bi podprle vzpostavitev omrežja na ravni EU.


Z odprtjem vsake nove polnilne postaje se bodo priložnosti za električna tovorna vozila v uporabi eksponentno povečale. V prihodnjih letih naj bi se izboljšale tudi zmogljivosti baterij in dosegi vozil, a tudi z uporabo trenutno razpoložljivih tehnologij v državah, kjer potekajo naložbe v javno polnilno infrastrukturo, je potencial veliko večji, kot se mnogi zavedajo.


»Na kilometer je ceneje polniti električno tovorno vozilo kot kupiti gorivo za dizelsko tovorno vozilo,« trdi Anders Grauers. »Na splošno je strošek elektrike enak približno četrtini stroška dizla. Tudi če bi se cena elektrike torej podvojila, bi bila še vedno cenejša od dizla. To pomeni, da se donosnost električnega tovornega vozila povečuje s prevoženimi razdaljami, zato bi morali začeti z elektrifikacijo tovornih vozil, ki so pogosto v uporabi.«
 

Poslušajte, kako izredni profesor Anders Grauers vidi prihodnost električnih tovornih vozil in prevozov na dolge razdalje, vključno s temi temami:

●      Kateri segmenti dolgih razdalj bodo verjetno najprej elektrificirani.

●      Zakaj naraščajoče cene električne energije verjetno ne bodo upočasnile prehoda na elektrifikacijo.

●      Zakaj bo javna polnilna infrastruktura za električna tovorna vozila tako pomembna.

Celoten intervju