Gradbišča vsako leto ustvarijo stotine milijonov ton CO2. Z električno opremo, vključno s tovornjaki in gradbeno opremo, lahko pomagamo znižati te številke, zmanjšamo pa lahko tudi onesnaženost zraka in obremenitev s hrupom v mestih. Ker se pojavlja vedno več območij z nizkimi emisijami, je pravi čas za spremembo. Toda kako poteka elektrifikacija v gradbeništvu, kdo je v njenem ospredju in na kaj morate misliti ob prehodu?
Ocenjuje se, da 13 % vseh emisij toplogrednih plinov na svetu povzroča gradbena industrija. To vključuje vse njene dele: tudi izdelavo cementa in jekla, velik delež pa prispevajo tudi transportna in rušilna dela. Svoj delež prispevajo tudi emisije, ustvarjene na gradbiščih, saj 400 milijonov ton CO2 ali skupaj 1,1 % vseh letnih emisij na svetu povzročajo neposredno gradbeni stroji. To je ogromna količina, toda z električno opremo, tako v obliki tovornjakov kot gradbene opreme, lahko pomagamo znižati te številke.
Gradbišča, na katerih se uporabljajo električni stroji, so danes že realnost. Pravzaprav je elektrika na nekaterih gradbiščih prešla v množično uporabo, saj se je izkazala za vsestransko možnost v vseh delih procesa: vse od gradnje infrastrukture do rušenja in druga dela. Ocenjuje se na primer, da dela na 98 % gradbišč v norveški prestolnici Oslo že potekajo brez uporabe fosilnih goriv, pri čemer se za slabo četrtino teh dejavnosti uporablja elektrika.
Gradbišča, na katerih ni prisotnih izpušnih plinov, lahko pomagajo zmanjšati celoten ogljični odtis v panogi. Hkrati je mogoče s tehnologijo rešiti druge težave, kot sta onesnaženost zraka in hrup v mestih, ter izboljšati pogoje na delovišču. S tem tudi dokazujemo, da elektrifikacija v gradbeništvu hitro postaja praktična realnost za podjetja po vsem svetu. Gradbišča, na katerih se uporabljajo električni stroji, ne gradijo samo infrastrukture, delovnih mest in bivalnih prostorov, pač pa ustvarjajo tudi vizijo prihodnosti: vizijo tihih, varnih delovišč, kjer baterije poganjajo procese, ki gradijo mesta prihodnosti.
Gustav Boberg dela na področju elektromobilnosti in trajnostnih rešitev v izbranih panogah pri Volvo Construction Equipment. Pravi takole: »Leta 2019 smo izrazili našo namero glede izdelave električnih gradbenih strojev in sprejeli odločitev, da bomo ustavili razvoj običajnih dizelskih strojev v segmentu manjših naprav.«
Volvova prva električna gradbena stroja – kompaktni bager in kolesni nakladalnik – smo prvič predstavili na velikem industrijskem sejmu Bauma v Nemčiji leta 2019, čemur je sledila predstavitev na posameznih tržiščih, nato pa postopno povečanje proizvodnje leta 2020. Ker so bili stroji kompaktni in elegantni, so bili idealni za dela v središču mesta. »Mesta in občine si pogosto zastavljajo svoje trajnostne cilje, ki jih morajo izpolniti, gradbeništvo pa jim lahko z uporabo električnih strojev pomaga doseči te podnebne cilje,« pravi Gustav.
Spremembe v družbi spodbujajo tudi potrebo po novi infrastrukturi, zlasti ker postaja prevoz z električnimi avtomobili vedno bolj priljubljena izbira tudi za prebivalce mest. Kot pravi Gustav: »Imamo rešitev: to je gradnja električne infrastrukture z električnimi stroji. Po Evropi lahko opazimo pravi razmah polnilnih postaj za avtomobilsko industrijo in zamisel, da jih gradimo z električnimi stroji, je odlična. Da bi lahko pospešili preobrazbo, je potrebno tesno sodelovanje z vsemi deležniki v vrednosti verigi, kot so dobavitelji energije, komunalna podjetja in lokalne oblasti. Za resnično spremembo so potrebna pomembna partnerstva.«
Muamer Music je odgovoren za segment gradbeništva pri Volvo Trucks. Veliko časa preživi na gradbiščih in se pogovarja s ključnimi deležniki v gradbeništvu ter ugotavlja, kaj potrebujejo, pa tudi, kakšna mnenja so si vnaprej ustvarili o električnih strojih in tovornjakih ter kakšne so njihove izkušnje z njimi.
»Električni tovornjaki so že prisotni na gradbiščih po vsem svetu,« pravi. »S tem pošiljajo pozitivno sporočilo strankam gradbenih podjetij, da se pravilno odločajo. S preprosto spremembo si lahko zagotovijo izdelek, ki bo izpolnil vse njihove zahteve.«
Muamer pripomni, da lastnike podjetij in voznike običajno prepriča prva uporaba električnega tovornjaka. Toda sprememba miselnosti se ne more in se tudi ne bo zgodila čez noč. Med razmislekom o tem, kaj bi lahko ljudi odvrnilo, da bi preskusili uporabo električnih strojev v gradbeništvu, pravi: »Največja skrb je, da bo tovornjak sredi dela prenehal delovati. Naše stranke vedo, kakšne težave lahko pričakujejo pri dizelskih vozilih, toda za spoznavanje nove tehnologije potrebujejo nekaj časa. Pri gradbeništvu se na primer tudi poraja stalno vprašanje, kako komponente, kot so prekucniki in kljuke, komunicirajo s tovornjakom.«
Tukaj vidi izrazito prednost v relativni preprostosti električnega pogonskega sklopa. »Pri električnih tovornjakih ni toliko komponent, ki bi se lahko pokvarile, večino posodobitev pa je mogoče izvesti prek oblaka. In ti tovornjaki so zanesljivi: temeljito jih preizkusimo, da zagotovimo njihovo odlično delovanje. Treba je upoštevati tudi temperature – spremembe s toplega na hladno okolje lahko vplivajo na zmogljivost baterije. Strankam lahko pomagamo pri načrtovanju njihovega polnjenja, pa tudi pri opremi, kot so napajalniki in polnilniki. Izračunamo lahko tudi najbolj učinkovite relacije in načrtujemo postanke.«
Če se boste znašli na delovišču, kjer uporabljajo popolnoma električne tovornjake in stroje, boste na novo opredelili svoj pogled na gradbeništvo. »Tradicionalna gradbena dela so lahko umazana in hrupna,« pravi Muamer. »Vendar pa gradbena podjetja s preusmeritvijo na elektriko ne zmanjšajo samo emisijskega odtisa, pač pa pošiljajo tudi sporočilo, da želijo prispevati k spremembam. S povečano uporabo teh tovornjakov vedno več ljudi razume njihove prednosti.«
Moramo nadaljevati z infrastrukturo, razvojem, obnovo starih stavb in gradnjo novih stavb. Nikoli ne bomo končali: in za to potrebujemo tovornjake in stroje.
In čeprav je strah, povezan z dosegom, prisoten tudi na področju gradbeništva, ni nujno, da predstavlja težavo, zlasti ne pri urbanističnih delih. »Večino teh del je mogoče opraviti s štirimi baterijami, saj dela ne potekajo ves dan. Če boste polnjenje načrtovali za dve izmeni, boste lahko brez vsakršnih težav delali ves dan. Lahko bi delali povprečno 100–150 km na dan, nato pa se vrnili v skladišče za polnjenje,« pojasnjuje Muamer.
»Med načrtovanim premorom lahko napolnite stroje. Glede zmogljivosti ni težav, vidimo pa tudi, da ljudje prilagajajo logistiko in uporabljajo hitre polnilnike. Če imate prenosno polnilno postajo, lahko svoje tovornjake enostavno napolnite z njo. In seveda lahko iste polnilnike uporabite za tovornjake in gradbeno opremo.«
»Električni tovornjaki so idealni za velike infrastrukturne projekte in rušilna dela, pri katerih so potrebni tovornjaki z različnimi prekucniki za odstranjevanje različnih materialov,« nadaljuje. »Idealni so tudi pri gradnji stavb, na primer za prevoz peska in gramoza. Mešalnike je mogoče zelo enostavno upravljati z električno energijo – včasih ljudje uporabijo svoje baterije, namesto da bi se zanašali na energijo iz pogonskega sklopa, vendar si prizadevamo, da se ta način uporablja čim več, da se ne povečujejo stroški za stranke. Na delovišču lahko uporabite tudi priključke za izmenični in enosmerni tok.«
Trenutno elektrifikacija v gradbeništvu prevladuje v mestnih okoljih, in to z dobrim razlogom: predvideva se, da bo letos število evropskih območij z nizkimi emisijami preseglo 500. Vpliv na promet in gradbeništvo bo velik, in na teh območjih bodo lahko dela opravljala samo podjetja, ki bodo korak pred drugimi.
Ker se uporaba povečuje, bodo morali biti izdelki vedno bolj učinkoviti in boljši pri opravljanju nalog, za katere so potrebni, tako kot pri kateri koli drugi tehnologiji. Muamer Music opaža, da se to že dogaja. Pravi takole: »V petih letih se bo veliko zgodilo tudi pri samih izdelkih, zlasti glede dosega in energetske zmogljivosti. Toda tovornjak Volvo, ki ga kupite zdaj, bo v stalni uporabi tudi čez pet in še veliko dlje – v svoji celotni življenjski dobi.«
Izdelki so že na voljo, miselnost se spreminja, zdaj pa je treba ohraniti zagon. Na srečo je med tem potovanjem vse lažje opaziti spremembe tudi na terenu.
»Najzabavnejši del je stati na gradbišču,« pravi Gustav Boberg. »Ko vidite stroje, ki delujejo v vseh pogojih, na primer v res hladnem vremenu, začnete razumeti, da ste na čelu sprememb. Vendar ne gre samo za tovrstne pogovore z ljudmi, ki delajo na gradbišču, pač pa tudi za pogovore z drugimi.«
Nadaljuje: »Zdaj smo na začetku poti. Elektrifikacija v gradbeništvu bo potekala postopoma. Jasno je, da industrije gradbeništva ni mogoče elektrificirati čez noč. Če pa že govorimo o prihodnosti, bomo čez pet let videli, katere države bodo v ospredju. In to dogajanje se ne bo upočasnilo.«
Vsak uspešen gradbeni projekt, pri katerem se uporabljajo električni stroji, ni le še ena dobro opravljena naloga. Je tudi zgled, da se lahko z električnimi stroji opravi enako, če ne celo boljše delo kot s stroji na dizelski pogon. Idealni so za nekatera okolja, toda uporabni za večino: in so indikator pozitivne spremembe. »To je velik napredek,« pravi Muamer Music. »Za stranko, za okolje, za sosesko: za vsakogar. Ker gradbena dela se ne morejo kar ustaviti. Nadaljevati moramo z infrastrukturo, razvojem, obnovo starih zgradb in gradnjo novih. Ta dela se ne bodo nikoli končala: in za to potrebujemo tovornjake in stroje.«