Prehod na elektriko ima številne okoljske prednosti: Kako pa to vpliva na varnost? Ali je polnjenje baterijskih električnih tovornjakov varno? Kako jih je treba servisirati in vzdrževati? In ali res obstaja povečana nevarnost požara?
V zadnjih letih so medijska poročila o litij-ionskih baterijah v izdelkih široke potrošnje prispevala k splošnemu napačnemu prepričanju o varnosti baterijskih električnih vozil. Vendar študije kažejo, da so požari manj pogosti pri električnih vozilih kot pri motorjih z notranjim zgorevanjem. Prehod na elektriko še vedno odpira nova varnostna vprašanja, vendar tveganja niso večja – samo drugačna.
Največja razlika med električnim pogonom in motorjem z notranjim zgorevanjem je v ogromnih paketih baterij. Volvo FH Aero Electric lahko na primer vključuje do šest paketov baterij, vsak s težo več kot 500 kg. Toda ali predstavljajo nevarnost požara?
»V primeru, da je električni tovornjak udeležen v hudi nesreči, lahko pride do puščanja, v najslabšem primeru pa lahko notranji kratki stiki povzročijo požar,« pravi Pontus Enhager, produktni vodja elektromobilnosti pri Volvo Trucks. »V malo verjetnem primeru, da bi električno vozilo zagorelo, bo običajno gorelo dlje kot neelektrično vozilo, saj poškodovane baterijske celice sproščajo elektrolite postopoma. Vendar pa smo, tako kot smo storili z našimi dizelskimi vozili, obsežno delali na ublažitvi učinkov in posledic hude nesreče."
Nekateri dejavniki, ki jih je treba obravnavati, da se omeji požarno tveganje, vključujejo upravljanje temperature, robusten okrov in nadzorovanje vseh povezanih sistemov za preprečevanje tveganj, kot je prekomerno polnjenje.
Obstajajo varnostni sistemi, ki delujejo 24 ur na dan, da zmanjšajo tveganje, da bi se sploh kaj zgodilo
Za izdelavo baterije je potrebnih več baterijskih celic, ki so sestavljene v baterijske module. Ti moduli se nato sestavijo v paket baterij. Da bi čim bolj zmanjšali posledice nesreče, so baterije obdane s čvrstim, na vremenske vplive odpornim ohišjem, paketi baterij pa so združeni z jekleno stransko konstrukcijo šasije tovornjaka. To jim pomaga prenesti temperaturne spremembe, vdor vode, smeti s ceste in trke.
Velikost in teža baterij ter občutljivost njihovih celic postavljajo tudi posebne zahteve glede njihove zaščite in pritrditve. »Vsak pogonski paket baterij tehta več sto kilogramov, Volvovi najnovejši električni tovornjaki pa lahko nosijo do šest paketov baterij,« dodaja Pontus. "Pomembno je, da so varno pritrjeni in zaščiteni pred zunanjimi udarci, da zagotovimo, da ostanejo na mestu in zmanjšamo tveganje v primeru trka."
Za to sta celoten pogonski sklop in enota za shranjevanje energije nameščena in zapakirana tako, da zagotavljata največjo zaščito, pri čemer so elektronika in kabli zaščitenimi z glavnimi nosilci in namensko strukturo šasije za zaščito pred trki. Strukture, ki obdajajo baterije, so preizkušene, da prenesejo energijo standardnega osebnega avtomobila, ki vozi naravnost vanje.
Oglejte si ta film, da boste izvedeli več o preizkusih trčenja, opravljenih pri električnih vozilih Volvo Trucks.
Vsi električni tovornjaki so opremljeni z varnostnimi sistemi, kjer je vsa elektronika povezana in nadzorovana. To je potrebno za preventivno preprečevanje širjenja okvarjenih komponent v baterijah na druge dele vozila.
"Ti varnostni sistemi delujejo 24 ur na dan, da zmanjšajo tveganje, da bi se kaj zgodilo," pravi Pontus. "Volvovi tovornjaki so na primer opremljeni z naprednim sistemom za upravljanje baterij, ki omogoča spremljanje baterij v realnem času in odkrivanje napak, posledično pa to omogoča preventivno delovanje."
Na primer, če bi sistem za nadzor baterije zaznal nenormalne temperature v eni od baterij, se bo na instrumentni plošči pojavilo obvestilo ter rdeč opozorilni simbol in zvočni signal, ki bo voznika obvestil, naj ustavi vozilo. Po potrebi se bo električno napajanje prizadete baterije izklopilo v delčkih sekunde. Tovornjak nato odpeljite v delavnico, kjer bodo lahko pregledali akumulatorje.
"V baterijah so plasti toplotnih pregrad, ki preprečujejo prenos toplote iz okvarjene celice v drugo. Če se toplota poveča in povzroči visok notranji tlak, bo to zaznano. Akumulator bo električno odklopljen od vozila."
Delo, ki vključuje visokonapetostne sisteme, je treba izvajati v skladu s strogimi postopki in protokoli, izvajati pa jih morajo posebej usposobljeni, certificirani tehniki. "Vzdrževanje in popravilo električnega tovornjaka ima veliko skupnega z delom z običajnim," pravi Pontus. »Največja razlika so baterije in notranji sistem upravljanja z energijo. Toda če so serviserji usposobljeni za pravilno ravnanje z njimi, te komponente ne bodo ogrozile njihove varnosti."
Na splošno obstaja široka paleta varnostnih vidikov, ki so edinstveni za tovornjake na baterijski električni pogon. To proizvajalcem tovornjakov postavlja veliko zahtev. Vendar pa z ustrezno pozornostjo in zavedanjem vseh možnih tveganj električni tovornjak ponuja popolnoma enako raven varnosti kot kateri koli drug tovornjak.
Če imate še vedno vprašanja o električnih tovornjakih na baterijo, boste morda našli odgovor v naših pogostih vprašanjih. Prav tako lahko izveste več o Volvovi ponudbi električnih tovornjakov ter poiščete nasvete za prehod na električna vozila.