Trucks

Kako bo Euro NCAP prispeval k varnejšim tovornjakom

Anna Wrige Berling
2024-09-02
Varnost
Author
Anna Wrige Berling
Vodja za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks

Leta 2024 bo Euro NCAP razširil svoje neodvisne ocene varnosti na težka tovorna vozila. To ima ogromen potencial za povečanje ozaveščenosti o varnosti in dvig standardov v celotni industriji.
 

Euro NCAP (Evropski program ocenjevanja novih avtomobilov) je bil vzpostavljen leta 1996 in je hitro postal industrijski standard za ocenjevanje varnosti osebnih vozil. Podpira ga več evropskih vlad, vključno z EU.
 

Marca 2024 je Euro NCAP objavil, da bo razširil svoje ocene varnosti tudi na težka tovorna vozila, pri čemer se prvi krog rezultatov testiranja pričakuje do novembra 2024.
 

"Varnost je ena od naših temeljnih vrednot in glede na vpliv, ki ga je imel Euro NCAP na osebna vozila, pozdravljamo to pobudo in z veseljem pričakujemo, kaj bo to pomenilo za varnost tovornjakov," pravi Anna Wrige Berling, vodja za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks.
 

Kako bo Euro NCAP deloval pri tovornjakih?

Na začetku se bo Euro NCAP osredotočil na tri glavna področja:

  • Varna vožnja: Nadzor potnikov, angažiranost voznika, vidljivost (tako neposredna kot posredna) in pomoč pri vožnji (npr. pomoč pri hitrosti, prilagodljivi tempomat itd.)
  • Preprečevanje trčenja: Čelna trčenja, trčenja zaradi menjave voznega pasu, manevriranje pri nizki hitrosti
  • Po trčenju: Informacije o reševanju.
     

Leta 2027 bo za ta tri področja dodanih več sistemov, do leta 2030 pa bo dodana tudi zaščita pri trkih. Podobno kot pri ocenjevanju osebnih vozil bo Euro NCAP ocenil različne varnostne sisteme in rešitve na vsakem od teh področij ter njihovo delovanje v različnih scenarijih nesreč. Vsak sistem bo dobil oceno, ki se bo seštela za vsako področje. Ti rezultati bodo nato uporabljeni za izračun števila zvezdic za celotno vozilo.
 

"Ena od glavnih prednosti programa Euro NCAP je njegova sposobnost oceniti varnostne sisteme, ki presegajo osnovne zakonske zahteve," pravi Anna Wrige Berling, vodja za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks. "Namesto preproste ocene ustreznosti ali neustreznosti v svojih ocenah vključuje veliko različnih scenarijev, da se ustvari celovitejša slika o njihovi učinkovitosti."

Glede na vpliv, ki ga je imel Euro NCAP na osebna vozila, pozdravljamo to pobudo in smo navdušeni nad tem, kaj bo pomenila za varnost tovornjakov.

Kakšni so izzivi pri merjenju varnosti tovornjakov?

Euro NCAP je prva skupna platforma v industriji za ocenjevanje in primerjavo varnostnih standardov tovornjakov, njihove ocene pa imajo velik potencial. Vendar je treba opozoriti, da to ni enostavna naloga.
 

"Za osebna vozila ima Euro NCAP eno oceno za vsak model, kar dobro deluje, saj ni velikih razlik znotraj posameznega razreda modelov," pravi Anna. "Toda pri tovornjakih je to bolj zapleteno. Vsak model tovornjaka ima na tisoče različnih specifikacij in se uporablja za različne namene. Ali naj se še vedno uporablja enaka ocena za celoten razred modelov?"
 

Kako točno bo to rešeno, še ni znano, toda prvi korak je obravnava dejstva, da se lahko varnostne potrebe med različnimi voznimi situacijami razlikujejo in da je mogoče določenemu tovornjaku podeliti oznako "varen za mesto". To bi bilo poleg splošne ocene z zvezdicami in bi veljalo samo, če tovornjak izpolnjuje določene kriterije za vožnjo v mestnem prometu.
 

Čeprav Euro NCAP vključuje široko paleto scenarijev, je lahko težko izmeriti vpliv na voznika in delovanje sistema v resničnem svetu.
 

"Če sistem aktivne varnosti pogosto posreduje, ko to ni potrebno, lahko povzroči nejevoljo in zmanjša zaupanje v sistem. Morda celo spodbudi voznike, da ga izklopijo, s čimer ostanejo brez varnostnega sistema," pojasnjuje Anna.
 

"Zato je zmanjševanje neustreznih posredovanj pomemben del razvoja naših sistemov aktivne varnosti. Ker pa se Euro NCAP osredotoča predvsem na pozitivne posege, bomo morali kot proizvajalci najti pravo ravnotežje."
 

Poleg tega v oceno Euro NCAP niso vključeni vsi varnostni sistemi. Primera področij, ki niso vključena, sta stabilnost in usposabljanje voznika – oboje je zelo pomembno za varnost tovornjaka.
 

"Euro NCAP bo zagotovil pomembno oceno varnosti tovornjakov, vendar to ne pomeni, da kot proizvajalci ne bomo imeli svojih varnostnih ambicij in celovitega pristopa k varnosti," pravi Anna.
 

Kako bo Euro NCAP vplival na proizvajalce tovornjakov?

Za osebna vozila so ocene Euro NCAP zdaj uveljavljene kot industrijski standard v številnih državah. Nekatera podjetja in ustanove pri nakupih vozil celo vztrajajo pri oceni petih zvezdic in Anna meni, da so ocene pomembno prispevale k varnejšim osebnim vozilom.
 

"Euro NCAP je resnično dvignil varnostne standarde v osebnih avtomobilih s spodbujanjem uvajanja novih varnostnih sistemov, preden so postali zakonski predpisani. Za primer vzemimo avtomatske zavore v sili. Za osebna vozila bodo postale zakonsko obvezne šele leta 2024, kljub temu pa so že leta vključene v skoraj vse osebne avtomobile. Deloma tudi po zaslugi programa Euro NCAP."
 

Ali bo imel Euro NCAP enak vpliv na tovornjake? V nasprotju z osebnimi avtomobili so številni sistemi aktivne varnosti, ki se ocenjujejo, že zakonsko predpisani, zato je malo verjetno, da bo učinek enak. Kljub temu Anna še vedno verjame, da bo imel pozitiven učinek v celotni industriji. Proizvajalce tovornjakov bo verjetno spodbudil, da izpopolnijo in izboljšajo svoje varnostne sisteme, stranke pa spodbudil k naložbam v varnostne sisteme.
 

"Vsako pobudo, ki spodbuja večjo ozaveščenost in razpravo o varnosti v cestnem prometu ter strankam olajša nakup varnejših tovornjakov, je treba pozdraviti," pravi Anna. "Veselimo se tesnega sodelovanja z Euro NCAP, da bomo lahko še dodatno izboljšali varnost naših vozil."
 

Če želite izvedeti več o raziskavah nesreč Volvo Trucks in razvoju sistema aktivne varnosti, preberite:

Povezani članki