Tovorna vozila na alternativna goriva so običajno dražja od dizelskih, vendar vplivajo tudi na dolgoročne stroške lastništva. Šele ko si ogledate celotno sliko, lahko ugotovite, koliko dejansko stane tovorno vozilo na alternativna goriva.
Izračun skupnih stroškov lastništva tovornega vozila je učinkovit pristop k nakupu novega vozila, saj omogoča celovit pregled nad dejanskimi stroški podjetja.
Namesto da bi se osredotočili le na nabavno ceno, se pri skupnih stroških lastništva upoštevajo vsi neposredni in posredni stroški, povezani z zadevnim vozilom v njegovi pričakovani življenjski dobi, vključno s stroški goriva, vzdrževanjem in popravili, preostalo vrednostjo, davki itd.
Pri običajnih dizelskih tovornih vozilih je večina podjetij seznanjena s stroški, zato je postopek razmeroma enostaven. Pri alternativnih pogonih, kot so električna vozila na baterijo in vozila na plin, pa je prisoten vpliv na številne spremenljivke, ki so vključene v izračun skupnih stroškov lastništva.
»Nabavne cene električnih tovornih vozil na baterijo in tovornih vozil na plin so višje kot pri dizelskih vozilih. Vendar je možen prihranek pri stroških na drugih področjih, ki lahko to kompenzirajo,« pravi Pernilla Kemlin, produktna vodja pri družbi Volvo Trucks. »Za nekatera podjetja je prehod na alternativno gorivo stroškovno učinkovit že z vidika skupnih stroškov lastništva.«
Največji prihranek, ki ga je mogoče doseči s prehodom na alternativno gorivo, so manjši stroški goriva. Vse je odvisno od cen goriva, ki se lahko razlikujejo glede na trg, vendar so goriva, kot sta elektrika in utekočinjeni zemeljski plin (LNG), pogosto cenejša od dizelskega goriva.
Pri električnih tovornih vozilih na baterijo je učinkovitost od rezervoarja do koles do 70–80 % boljša kot pri dizelskih vozilih, kar pomeni, da se med delovanjem izgubi manj energije.
Poleg tega bodo pobude, kot so direktiva o evrovinjeti in druge cestnine na podlagi CO2, vse bolj obdavčevale emisije CO2. To bo pomembno vplivalo na izračune skupnih stroškov lastništva pri primerjavi dizelskega goriva s katerim koli gorivom brez emisij.
»Če lahko uporabljate alternativno gorivo, ki je cenejše od dizelskega, potem bo vozilo za vaše podjetje cenejše, čim več ga boste uporabljali,« pojasnjuje Pernilla. »Če ste na primer na trgu s poceni elektriko in dragim dizelskim gorivom, se lahko električno tovorno vozilo z vidika skupnih stroškov lastništva izkaže za stroškovno učinkovitejše od dizelskega tovornega vozila.“
Pri električnih tovornih vozilih so lahko stroški popravila ali zamenjave baterije veliki, čeprav je to le redko potrebno. Po drugi strani imajo električni pogoni v primerjavi z motorji z notranjim zgorevanjem manj gibljivih delov, zaradi česar je obraba sestavnih delov manjša. Prav tako ni treba menjati olj ali filtrov, kot je to običajno pri dizelskih motorjih.
»Na tej stopnji je še prezgodaj, da bi ugotovili jasno razliko v stroških servisiranja električnega tovornega vozila v primerjavi z dizelskim, vendar je napovedano in splošno pričakovano, da se bo to zgodilo v bližnji prihodnosti,« pravi Pernilla. »Tudi servisni intervali električnih tovornih vozil bodo po pričakovanjih daljši, kar pomeni manj zastojev.«
To velja za osebne avtomobile, pri katerih se ocenjuje, da so stroški vzdrževanja približno za polovico manjši kot pri vozilih z motorjem z notranjim zgorevanjem.
»Če razmišljate o prehodu na alternativno gorivo, je izračun skupnih stroškov lastništva odlično izhodišče. Z njim boste lažje ugotovili, kako finančno sprejemljiva je ta možnost.«
Ker se stroški proizvodnje litij-ionskih baterij in električnih pogonov še naprej zmanjšujejo, je pričakovati, da se bodo izračuni skupnih stroškov lastništva za električna tovorna vozila v prihodnjih letih še izboljšali.
Nedavna raziskava neodvisnega možganskega trusta Energy Innovation v ZDA ocenjuje, da bodo električna težka tovorna vozila, vključno z vozili za prevoz na velike razdalje, do leta 2030 v svoji življenjski dobi zagotavljala pozitiven trend skupnih stroškov lastništva, tudi brez upoštevanja kakršnih koli državnih subvencij ali davčnih spodbud.
Pri utekočinjenem zemeljskem plinu (LNG) in bio utekočinjenem zemeljskem plinu (bio-LNG) so se cene energije stabilizirale, trend skupnih stroškov lastništva pa je v številnih primerih uporabe že pozitiven. Z nadaljnjo širitvijo proizvodnje in infrastrukture za polnjenje naj bi se še izboljšal.
Vendar to ne pomeni, da morajo lastniki tovornih vozil čakati, da začnejo raziskovati svoje možnosti. Za nekatera podjetja je prehod z dizelskega goriva že zdaj stroškovno učinkovit. Glede na to, da se številne spremenljivke v enačbah skupnih stroškov lastništva nenehno spreminjajo, bi se lahko v prihodnjih letih razmere za številna druga podjetja hitro izboljšale.
Vozni park z vozili z nizkimi emisijami in brez emisij lahko podjetju pomaga tudi pri sklepanju novih pogodb s strankami, ki želijo izboljšati svoj trajnostni odtis.
»Če razmišljate o prehodu na alternativno gorivo, je izračun skupnih stroškov lastništva odlično izhodišče,« pravi Pernilla. »Z njim boste lažje ugotovili, kako finančno sprejemljiva je ta možnost. Morda se bo izkazalo, da je to stroškovno učinkovitejše, kot se vam zdi. In tudi če prehod trenutno ni izvedljiv, boste vsaj dobili boljšo predstavo o tem, kaj je potrebno, preden bo.«
Če želite izvedeti več o različnih alternativnih gorivih, ki so na voljo za težka tovorna vozila, in poiskati najprimernejše za svoje podjetje, si lahko preberete naslednje:
Za več informacij in pomoč pri izračunu skupnih stroškov lastništva (TCO) za tovorno vozilo z alternativnim gorivom se obrnite na najbližjega trgovca za Volvo Trucks.