Vozniki tovornih vozil so vedno menili, da so stranska ogledala nekaj samoumevnega. Vendar je v zadnjih letih več proizvajalcev kot alternativo ogledalom začelo ponujati sisteme kamer in zaslonov. Toda kdaj in kje je ta sistem lahko uporaben ter kakšne so prednosti in slabosti kamere v primerjavi z ogledalom?
Leta 2016 so Združeni narodi sprejeli uredbo, ki dovoljuje, da sistemi kamer in zaslonov nadomestijo ogledala. Ta sprememba je vplivala na izboljšanje tako imenovane neposredne vidljivosti oziroma voznikove vidljivosti: torej vsega, kar je mogoče videti brez pomoči ogledal ali kamer.
Evropska komisija ocenjuje, da bo prihodnja Splošna varnostna uredba zmanjšala število nesreč, ter upa, da bo rešila več kot 25.000 življenj in preprečila vsaj 140.000 resnih poškodb do leta 2038. Sistemi kamer in zaslonov lahko prispevajo k tem številkam, saj izboljšujejo neposredno vidljivost. Toda glavna razloga za razvoj sistemov kamer in zaslonov sta boljša aerodinamika ter možnost varčevanja z gorivom in emisijami CO2.
„Vsakdo želi zmanjšati svojo porabo goriva ali energije. Z zmanjšanim zračnim uporom ogledal lahko bolj vitke enote kamer izboljšajo energetsko učinkovitost do 1,5 %*. Ob tem je tudi pomembno upoštevati, katera rešitev ustreza stranki in izboljša njeno izkušnjo vožnje,” pravi Gabor Szalo, višji inženirski strokovnjak za vidljivost pri Volvo Trucks.
Prvo tovorno vozilo, ki je imelo kamere namesto zunanjih ogledal, se je pojavilo leta 2019 in od takrat so se tehnične možnosti hitro razvijale. Več proizvajalcev je proizvedlo tovorna vozila s sistemi kamere in zaslona, proces pa spodbuja tudi prihodnja zakonodaja. Do leta 2029 bo evropska Splošna varnostna uredba (GSR) uvedla zahteve za neposredno vidljivost za vsa novo registrirana tovorna vozila, da bi čim bolj odpravili mrtve kote in izboljšali voznikov pogled neposredno iz vozila.
Če odmislimo tehnični razvoj in prihajajočo zakonodajo, obstajajo pri vožnji s kamerami namesto ogledal priložnosti in koristi, a tudi izzivi in omejitve. Tu je nekaj vidikov, ki jih je mogoče upoštevati:
Aerodinamika:
Vidljivost in varnost:
Vreme in tema:
Skladnost z zakonodajo:
Vidljivost in varnost:
Popravila:
Vozniška izkušnja:
Tako sistemi kamer in zaslonov kot tradicionalna ogledala imajo svoje prednosti in slabosti. Vožnja s stranskimi ogledali se razlikuje od vožnje s sistemom kamer in zaslonov, verjetno pa se bodo tudi vozniki različno odločali.
V nekaterih prevoznih panogah se bodo morda lažje prilagodili: prevozniki na dolge razdalje se bodo morda hitreje navadili kot tisti, ki se veliko vozijo po mestih, kjer je večkratno ocenjevanje razdalje in globine vida ključnega pomena ter kjer morajo morda večkrat voziti vzvratno.
„Preference se lahko razlikujejo, cilj na področju kamer pa je, da se zaslon čim bolj približa realnosti, da bi tako lahko ponudili kar najboljšo vozniško izkušnjo. Za nove voznike so kamere morda standard in vaša izbira je lahko odvisna tudi od tega, kako odprti ste za spremembe in nove digitalne rešitve v voznem okolju,” pravi Hanna Degerman, načrtovalka izdelkov za uporabniško izkušnjo pri Volvo Trucks.
Kjell Brunnström je višji znanstvenik pri Švedskem raziskovalnem inštitutu RISE, ki je specialist za vizualno zaznavanje. Prepričan je, da bi lahko bile kamere v bližnji prihodnosti pogostejše in bolj priljubljene, vendar bi lahko bilo tudi koristno sistemom kamer in zaslonov dodati nekatere vidike, da bi postali prednostna izbira za vse in vsak segment v transportni industriji.
„Sistemi kamer in zaslonov za zdaj ponujajo manjšo globino vida v primerjavi z običajnimi zunanjimi ali vzvratnimi ogledali. Toda študija, ki sta jo izvedla RISE in Volvo Cars**, je pokazala, da bi morale kamere za ublažitev slabšega zaznavanja globine po možnosti predstavljati dodatno grafiko, ki pokaže razdaljo in nevarne predmete, kar bi vozniku lahko pomagalo sprejeti pravilne odločitve.”
Tehnologija se na tem področju hitro razvija. Vaša izbira med klasičnim zunanjim ogledalom ali sistemom kamere in zaslona bo morda odvisna od preference ali od panoge. Pomembno je oceniti vaše poslovne zahteve, pa tudi možnosti za zakonsko skladnost. In morda tudi želje vašega voznika in odprtost za nove izkušnje vožnje.
* Dejanska poraba energije se lahko razlikuje glede na številne dejavnike, kot so hitrost vožnje, uporaba tempomata, specifikacije vozila, obremenitev vozila, dejanska topografija, voznikove izkušnje, vzdrževanje vozila in vremenske razmere.
** Vir: Zhang, M., in G. Bin. Učinek sistema CMS z AR na vožnjo. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. diplomsko delo. 2022, na voljo tu: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469