Trucks

Gabor Szalo Hanna Degerman
2024-01-18
Tehnologija in inovacije Gospodarna poraba goriva
Authors
Gabor Szalo
Senior Engineering Specialist
Hanna Degerman
User Experience Product Planner

Razlika med vožnjo s sistemom kamere in zaslona ter z ogledali

Vozniki tovornih vozil so vedno menili, da so stranska ogledala nekaj samoumevnega. Vendar je v zadnjih letih več proizvajalcev kot alternativo ogledalom začelo ponujati sisteme kamer in zaslonov. Toda kdaj in kje je ta sistem lahko uporaben ter kakšne so prednosti in slabosti kamere v primerjavi z ogledalom?

Leta 2016 so Združeni narodi sprejeli uredbo, ki dovoljuje, da sistemi kamer in zaslonov nadomestijo ogledala. Ta sprememba je vplivala na izboljšanje tako imenovane neposredne vidljivosti oziroma voznikove vidljivosti: torej vsega, kar je mogoče videti brez pomoči ogledal ali kamer.

Evropska komisija ocenjuje, da bo prihodnja Splošna varnostna uredba zmanjšala število nesreč, ter upa, da bo rešila več kot 25.000 življenj in preprečila vsaj 140.000 resnih poškodb do leta 2038. Sistemi kamer in zaslonov lahko prispevajo k tem številkam, saj izboljšujejo neposredno vidljivost. Toda glavna razloga za razvoj sistemov kamer in zaslonov sta boljša aerodinamika ter možnost varčevanja z gorivom in emisijami CO2.


„Vsakdo želi zmanjšati svojo porabo goriva ali energije. Z zmanjšanim zračnim uporom ogledal lahko bolj vitke enote kamer izboljšajo energetsko učinkovitost do 1,5 %*. Ob tem je tudi pomembno upoštevati, katera rešitev ustreza stranki in izboljša njeno izkušnjo vožnje,” pravi Gabor Szalo, višji inženirski strokovnjak za vidljivost pri Volvo Trucks.

Prvo tovorno vozilo, ki je imelo kamere namesto zunanjih ogledal, se je pojavilo leta 2019 in od takrat so se tehnične možnosti hitro razvijale. Več proizvajalcev je proizvedlo tovorna vozila s sistemi kamere in zaslona, proces pa spodbuja tudi prihodnja zakonodaja. Do leta 2029 bo evropska Splošna varnostna uredba (GSR) uvedla zahteve za neposredno vidljivost za vsa novo registrirana tovorna vozila, da bi čim bolj odpravili mrtve kote in izboljšali voznikov pogled neposredno iz vozila.

Če odmislimo tehnični razvoj in prihajajočo zakonodajo, obstajajo pri vožnji s kamerami namesto ogledal priložnosti in koristi, a tudi izzivi in ​​omejitve. Tu je nekaj vidikov, ki jih je mogoče upoštevati:

 

Prednosti vožnje s sistemom kamere in zaslona v primerjavi z zunanjimi ogledali

 

Aerodinamika:

  • Aerodinamika tovornega vozila ima enega največjih neposrednih vplivov na učinkovitost porabe goriva in posledično tudi na okoljski vpliv. Ker sistemi s kamero in zaslonom povzročajo manj zračnega upora v primerjavi s tradicionalnimi zunanjimi ogledali, bo poraba goriva in energije manjša.

Vidljivost in varnost:

  • Ker vozila s kamero nimajo nobenih fizičnih ogledal, ki bi vozniku blokirala pogled, so primerna za zapletene prometne situacije. Tak je denimo položaj, ko so ranljivi uporabniki ceste v bližini tovornega vozila, v krožiščih pa lahko ogledala ovirajo voznikovo vidljivost.
  • V kamerah je lahko tudi samodejno ali ročno sledenje priklopniku, ki omogoča sledenje premikom priklopnika, uporabiti pa ga je mogoče tudi pri vzvratni vožnji. To so digitalne prednosti, ki jih z zunanjimi ogledali ni mogoče doseči.
  • Vgrajene referenčne črte (pri menjavi voznega pasu) so še ena oblika digitalne podpore s sistemom kamere in zaslona.
  • Pri navadnih konveksnih zrcalih pride do popačenja slike zaradi radija zrcala. Sistem kamere in zaslona ima možnost popraviti popačeno sliko, tako da voznik vidi sliko, ki je bliže resničnosti.
  • Ko voznik spi, ponuja sistem kamere in zaslona funkcijo varnostnega nadzora. Aktivira se lahko iz notranjosti kabine, ne da bi morali odgrniti zavese.
     

Vreme in tema:

  • Kamera v splošnem ponuja boljšo vidljivost med dežjem, saj je lečo mogoče v nosilcu kamere bolje zaščititi. Morda je še pomembnejše, da je zaslon nameščen v kabini, kar izboljša vidljivost – pri ogledalu je dež tako na oknu kot na samem ogledalu.
  • Lažje je čistiti lečo kamere kot običajno ogledalo, ki ima večjo stekleno površino. Kamera je običajno nameščena višje na zunanjosti tovornjaka, zato se na njej nabere manj umazanije.
  • Kamere nudijo boljšo vidljivost v temi v primerjavi z ogledali in tudi izboljšan nočni pogled zaradi sposobnosti kamere, da deluje v slabih svetlobnih pogojih.
     

Skladnost z zakonodajo:

  • Kot smo že omenili, pravne zahteve za neposredno vidljivost v Splošni varnostni uredbi (GSR) 1929 pomenijo, da bi bil sistem kamere z zaslonom lahko prednostna opcija.
  • Vozila, težja od 12 metričnih ton, ki bodo peljala skozi London od leta 2024, morajo imeti oceno treh zvezdic (glede na to, kar vozniki vidijo neposredno iz kabine) ali pa morajo biti tovorna vozila opremljena z vrsto varnostnih sistemov. Zaradi tega so tovorna vozila s kamerami, ki nadomeščajo ogledala, prednostna izbira.

Izzivi vožnje s sistemom kamere in zaslona v primerjavi z zunanjimi ogledali

Vidljivost in varnost:

  • Ogledala ponujajo tridimenzionalno sliko, medtem ko kamere dajejo dvodimenzionalno sliko. Globinsko gledanje ter ocenjevanje razdalje in hitrosti vozil od zadaj lahko zahtevata nekaj časa, da se nanju navadite.
  • Ločljivost kamere je lahko slabost v primerjavi z ogledalom. Ogledala ponujajo enako raven ostrine kot vaše oči. Kamere imajo širokokotni objektiv in zaslon z omejeno ločljivostjo. Zaradi tega bodo vozniki morda težje ocenili razdaljo. Izbiri ločljivosti slike in velikosti zaslona sta torej pomembna dejavnika.
  • Namestitev zaslonov mora biti prilagojena notranjosti kabine, da se prepreči ustvarjanje še enega mrtvega kota. Posledično se lahko zgodi, da je zaslon manjši od običajnega ogledala, kar posledično vpliva na velikost predmetov na zaslonu.
     

Popravila:

  • V sistemu kamere in zaslona so senzorji in zasloni, ki temeljijo na računalniku, ki upravlja sliko. Morebitna škoda bi lahko bila dražja za popravilo. Vendar je to odvisno od tega, katero komponento je treba zamenjati, oziroma če je zajeta v servisni pogodbi.
     

Vozniška izkušnja:

  • Spremljanje dvodimenzionalne slike na zaslonu je drugačno od spremljanja dogajanja z običajnimi ogledali. Več voznikov je trenutno vajenih vožnje s klasičnimi zunanjimi ogledali, zaradi česar je to nova vozniška izkušnja in nekaj, čemur se je treba prilagoditi.
  • Druga stvar, na katero se je treba navaditi, a še pomembnejše, ki se je je treba naučiti, so tehnične nastavitve in nove funkcije. Te mora voznik vključiti v svojo vsakodnevno rutino, ko se uči manevriranja ter pravilnega ocenjevanja hitrosti, razdalje in okolice.

Kako izbrati – prihodnost zunanjih ogledal ter sistemov kamer in zaslonov

Tako sistemi kamer in zaslonov kot tradicionalna ogledala imajo svoje prednosti in slabosti. Vožnja s stranskimi ogledali se razlikuje od vožnje s sistemom kamer in zaslonov, verjetno pa se bodo tudi vozniki različno odločali.

V nekaterih prevoznih panogah se bodo morda lažje prilagodili: prevozniki na dolge razdalje se bodo morda hitreje navadili kot tisti, ki se veliko vozijo po mestih, kjer je večkratno ocenjevanje razdalje in globine vida ključnega pomena ter kjer morajo morda večkrat voziti vzvratno.

„Preference se lahko razlikujejo, cilj na področju kamer pa je, da se zaslon čim bolj približa realnosti, da bi tako lahko ponudili kar najboljšo vozniško izkušnjo. Za nove voznike so kamere morda standard in vaša izbira je lahko odvisna tudi od tega, kako odprti ste za spremembe in nove digitalne rešitve v voznem okolju,” pravi Hanna Degerman, načrtovalka izdelkov za uporabniško izkušnjo pri Volvo Trucks.

Kjell Brunnström je višji znanstvenik pri Švedskem raziskovalnem inštitutu RISE, ki je specialist za vizualno zaznavanje. Prepričan je, da bi lahko bile kamere v bližnji prihodnosti pogostejše in bolj priljubljene, vendar bi lahko bilo tudi koristno sistemom kamer in zaslonov dodati nekatere vidike, da bi postali prednostna izbira za vse in vsak segment v transportni industriji.

„Sistemi kamer in zaslonov za zdaj ponujajo manjšo globino vida v primerjavi z običajnimi zunanjimi ali vzvratnimi ogledali. Toda študija, ki sta jo izvedla RISE in Volvo Cars**, je pokazala, da bi morale kamere za ublažitev slabšega zaznavanja globine po možnosti predstavljati dodatno grafiko, ki pokaže razdaljo in nevarne predmete, kar bi vozniku lahko pomagalo sprejeti pravilne odločitve.”

Tehnologija se na tem področju hitro razvija. Vaša izbira med klasičnim zunanjim ogledalom ali sistemom kamere in zaslona bo morda odvisna od preference ali od panoge. Pomembno je oceniti vaše poslovne zahteve, pa tudi možnosti za zakonsko skladnost. In morda tudi želje vašega voznika in odprtost za nove izkušnje vožnje.


* Dejanska poraba energije se lahko razlikuje glede na številne dejavnike, kot so hitrost vožnje, uporaba tempomata, specifikacije vozila, obremenitev vozila, dejanska topografija, voznikove izkušnje, vzdrževanje vozila in vremenske razmere.

 

** Vir: Zhang, M., in G. Bin. Učinek sistema CMS z AR na vožnjo. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. diplomsko delo. 2022, na voljo tu: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469

Related Insights