Mojster gozda

Na svetovnem finalu Volvovega tekmovanja Driver Challenge je osvojil drugo mesto in je pravi mojster v gospodarni vožnji. Voznik tovornega vozila za hlodovino in lastnik Bert Johansson ‑ Knatte ve, kako najbolje izkoristiti vsako kapljico goriva in svoja tovorna vozila Volvo. 
Prevoz hlodovine na Švedskem.

Bert Johansson ‑ Knatte ima 30 let izkušenj za volanom 64-tonskih kompozicij po zavitih gozdnih cestah, zato resnično obvlada natančno vožnjo.

Čudovit jesenski dan v gozdovih osrednje Švedske. Bert Johansson, z vzdevkom Knatte, ki se ga drži že od otroštva, sedi v kabini dvigala. Nalaga 60 ton hlodovine – osemmetrsko dvigalo upravlja hitro in natančno. Grabež, ki les s kupa spretno dviguje na priklopnik tovornega vozila, se premika kot podaljšek Knattejeve roke.

Stalno moramo spremljati učinkovitost porabe goriva in jo optimizirati, saj vedno vozimo polno natovorjeni.

Bert Johansson ‑ Knatte

Voznik in prevoznik

Knatte po 30 letih prevažanja hlodovine dobro ve, kako morajo biti hlodi zloženi na priklopniku in kako je treba voziti po zavitih gozdnih cestah, da pobere tovor. Vsakodnevno manevrira na omejenem prostoru, zato je zelo vešč natančne vožnje. Zmagal je že na številnih tekmovanjih vsakoletnega avtomobilskega salona Elmia na Švedskem. Leta 2009 je tudi zmagal na Volvovem tekmovanju Super Eco Driver, na katerem temelji sedanji Driver Challenge. Letos se je med 32 mednarodnimi tekmovalci na svetovnem finalu uvrstil na drugo mesto. Tudi številni drugi tekmovalci, ki so se na tem švedskem zaključnem tekmovanju potegovali za stopničke, prevažajo hlodovino in Knatte ima teorijo, zakaj z rojaki dosegajo odlične rezultate.
 

Bert Johansson v gozdu

Bert Johansson ‑ Knatte meni, da veliko število svetovnih finalistov tekmovanja Driver Challenge, ki delajo v lesni industriji, ni naključje. „Kot voznik hlodovine dobro veš, kje so vogali tovornega vozila in kje je priklopnik.”

Nalaganje hlodovine

Knatte je z 19 leti začel delati v očetovem prevozniškem podjetju. Takrat dvigalo ni imelo kabine, zato je med natovarjanjem in raztovarjanjem moral sedeti zunaj v baraki.

„Kot voznik hlodovine dobro veš, kje so vogali tovornega vozila in kje je priklopnik, sicer hitro obstaneš in si v gozdu prepuščen samemu sebi. Stalno moramo spremljati učinkovitost porabe goriva in jo optimizirati, saj vedno vozimo polno natovorjeni,” pojasni.

Že od 19. leta, ko je začel delati za očetovo prevozniško podjetje Sommens Transport, pozorno spremlja razvoj tovornih vozil in priklopnikov. Včasih dvigala niso imela kabine, zato je moral med natovarjanjem in raztovarjanjem skupaj s sodelavci sedeti zunaj v baraki – poleti in pozimi. Takrat so bili motorji šibkejši, zato je tovorno vozilo večkrat obstalo. Preden je bil uveden sistem Dynafleet in je storitev Razporeditev vozil omogočala daljinsko sledenje tovornim vozilom, so bili vozniki hlodovine, ki so obstali v gozdu, prepuščeni samo svoji opremi. Knatte se spominja, da se je večkrat odpravil iskat sodelavce, ki se po koncu izmene niso vrnili.

Knatte s prodajalcem vozil Volvo

Knatte in lokalni prodajalec vozil Volvo Johan Ejdehage. Danes v podjetju uporabljajo tovorna vozila Volvo FH16 s 750 KM.

„Najhujša je bila negotovost. Danes lahko stalno sledim tovornim vozilom in vidim, ali se premikajo ali mirujejo. Zaradi tega jaz in moji zaposleni lažje spimo,” pravi.

Danes so Knattejeva tovorna vozila Volvo FH16 opremljena z motorji s 750 KM, zaradi katerih 64-tonska kompozicija lažje spelje na zahtevnem terenu. Uporablja tudi menjalnik I-Shift, in to že vse od uvedbe, ter verjame, da skupaj z Volvovim dinamičnim krmilnim sistemom prispeva k udobnejši in mirnejši vožnji.

„Danes službo končam precej bolj spočit kot takrat, ko sem šele začel delati kot voznik,” pojasnjuje med spuščanjem iz kabine dvigala.

To je že njegova druga vožnja danes. Dela že od štirih zjutraj, zato si privošči odmor in se sprehodi po gozdu. Čeprav je le 30 kilometrov od sedeža podjetja v Tranåsu, je prvič na tem koncu. Številni lastniki zemljišč podirajo drevesa po predelih, zato hlodovino vsak dan nalagamo nekje drugje. Knatte čuti veliko mero odgovornosti do strank, za katere je hlodovina vir preživetja, in verjame, da ima v dobavni verigi pomembno vlogo.

„Že od nekdaj me zanima gozd, saj je za Švedsko zelo pomemben. Vsakdo potrebuje gradbeni material in toaletni papir. Uživam tudi v miru in svobodi gozda. To mi res veliko pomeni,” pravi med vzpenjanjem v kabino tovornega vozila, preden nadaljuje vožnjo.
 

Žaga Bergs Timber

Knatte vozi hlodovino na žago Bergs Timber v Mörlundi, približno 150 kilometrov proč od kraja, kjer je natovoril hlode.

Njegov cilj je žaga Bergs Timber v Mörlundi, približno 150 kilometrov proč od trenutnega kraja. Takoj ko zapusti najzahtevnejše gozdne ceste in zapelje na asfaltno državno cesto, vklopi tempomat I-Cruise. Vklopi še program I-See za varčevanje goriva, ki pregleda cesto pred vozilom in načrtuje vožnjo s čim učinkovitejšo porabo goriva.

„Na asfaltiranih cestah in avtocestah ta programa uporabljam 99 odstotkov časa. Če je tempomat vklopljen, I-See deluje odlično, saj sistem misli namesto voznika. Če bi želel v ročnem načinu voziti tako gospodarno kot sistem, bi moral biti ves dan popolnoma osredotočen. Toda preprosto ne morem biti osredotočen toliko časa,” pravi.

Za res gospodarno vožnjo je treba čim manjkrat pritisniti stopalko za plin, da se vozilo izteče. Preučuje tudi način delovanja tehnologije v tovornem vozilu in preskuša različne sisteme, da bi dosegel najboljše rezultate.

Knatte pokaže na zaslon in pojasni prednost sistema I-See: „Zdaj že dolgo časa iztekam, drugače pa ne bi nikoli tako hitro umaknil noge s plina. Volvu je resnično uspelo razviti pameten sistem,” pravi.
 

Knatte zavija

Knatte rad uporablja razne funkcije, na primer I-See, I-Shift, Volvov dinamični krmilni sistem, dvig tandemske pogonske osi, Dynafleet in I-Cruise.

Knatte po približno dveh urah vožnje zavije na žago in raztovori hlodovino. V zraku je žagovina in na ogromni žagi diši po svežem lesu. Povsod so kupi hlodov, ožganih in označenih s številko naročila, dobaviteljem in imenom lastnika zemljišča. Knatte označi svoj tovor, preden se odpravi nazaj.

Danes se vrača nenatovorjen, čemur se rad izogne. Še pred nekaj leti je bila v bližini Tranåsa žaga, vendar so jo zaprli in Knatte je moral poiskati nove stranke, da se je izognil praznim vožnjam. Naloži na primer nekaj tovora za proizvajalca montažnih hiš Eksjöhus, ki ima svojo žago 50 kilometrov od Tranåsa.

Kadar pa vozi brez tovora, vedno uporabi dvig tandemske pogonske osi, da zmanjša porabo goriva. Vpliv funkcije se bo pokazal na dolgi rok, saj njegovih sedem tovornih vozil vozi sem in tja neprekinjeno.

Če je tempomat vklopljen, I-See deluje odlično, saj sistem misli namesto voznika.

Bert Johansson ‑ Knatte

Voznik in prevoznik

Knatte priznava, da ne more vedno delovati skladno s svojimi nauki, saj mora vključno z zaposlenimi včasih skleniti kompromis pri gospodarni porabi, zlasti ob dneh, ko je dela veliko.

„Takrat je pomembno, da izgubo nadomestimo z večjo storilnostjo. To pomembno ravnotežje poskušam prenesti na svoje voznike,” pravi.

Johan Ejdehage, prodajalec pri Rejmesu, ima pomembno vlogo, saj Knatteja uči, kako s tehnologijo Volvo Trucks izboljšati rezultate. Johanov oče je 24 let prodajal tovorna vozila Knattejevemu očetu Bertilu, zdaj pa Knatte in Johan že več kot dve desetletji nadaljujeta to tradicijo, vsak na čelu svojega družinskega podjetja. Johan navadno spremlja Knatteja na Volvovih tekmovanjih in skupaj razpravljata o vožnji, s katero bo Knatte dosegel najboljši rezultat.

„Na svetovnem finalu tekmovanja Driver Challenge sem opazil, da se je v nasprotju z mano veliko drugih tekmovalcev odločilo za ročno prestavljanje. Med vožnjo navkreber sem samo enkrat ročno prestavil. To res dokazuje, da tehnologija v tovornih vozilih Volvo dobro deluje,” pravi Knatte. 

I-See – prihrani do pet odstotkov goriva

Ilustracija I-See


1. Pridobivanje zaleta
I-See ve, da se tovorno vozilo približuje klancu, zato pospeši in dalj časa ostane v višji prestavi.

2. Čim manj prestavlja navzdol
I-See s preprečevanjem nepotrebnega prestavljanja zagotavlja bolj tekoče in varčno premagovanje klanca.

3. Vzdrževanje hitrosti na vrhu klanca
I-See pred spustom po klancu prepreči, da bi tovorno vozilo po nepotrebnem pospeševalo.

4. Iztek pred spustom
I-See tik pred začetkom spusta začasno izklopi pogonski sistem, da privarčuje nekaj energije in zaviranja.

5. Nadzorovano zaviranje
I-See ve, kje se konča en klanec in se začne naslednji. Za najboljšo učinkovitost uporablja dopolnilne zavore.

Related News

Velika dostava

Na Švedskem se gradi eden največjih pakirnih strojev za papir. Avstrijskega voznika tovornega vozila Rolanda Lehbrunnerja čaka dolga pot. Na gradbišče v Grumsu mora dostaviti 22 metrov dolga silosa....

S prestavami za počasno vožnjo skozi zaledenelo gozdnato pokrajino

Zaledenele, ozke in strme ceste ter skupna masa 76 ton. Prevažati hlodovino skozi finsko gozdnato pokrajino je zahtevno delo za voznika in vozilo. Saku Simpanen in sodelavci vozijo tovorno vozilo Volvo z menjalnikom I-Shift s prestavami za počasno ...

90-tonsko tovorno vozilo ob polarnem krogu na Švedskem

Daleč na severu Švedske, zelo blizu polarnega kroga, kjer temperatura pade tudi do –40 stopinj Celzija, vozi 90-tonska kompozicija s hlodovino v skrajnih razmerah. ...