Na „cesti“ v Sibiriji

V živahnem osrčju Sibirije so ceste slabe, ponekod jih sploh ni. Po njih se z Volvovim terenskim tovornim vozilom varno vozi Nikolaj Gončarov.

Nikolaj Gončarov mora prevoziti samo 120 kilometrov, ampak pot pretežno pelje po neutrjenih cestah z velikimi lužami in jamami.

Že skoraj 20 let živi v Jakutiji, največji ruski regiji. Od tega deset let vozi tovorna vozila za prevozniško podjetje Transotdelstroy (TOS) s sedežem v Lensku.

„Težave nam povzročajo blato in slabe ceste,“ pravi Nikolaj in se pošali: „Tukaj nimamo cest, poznamo samo smer.“

Danes mora Nikolaj odpeljati betonske plošče iz pristanišča v Peleduju do gradbišča v Čajandi, kjer ruski plinski gigant Gazprom razvija plinsko polje. Prevoziti mora samo okrog 120 kilometrov, ampak pot je težavna, saj pretežno pelje po neutrjenih cestah z velikimi lužami in jamami.

„Tem cestam je kos samo robustno terensko tovorno vozilo,“ pravi Nikolaj, ki sedi v kabini vlačilca Volvo FMX 460 s konfiguracijo osi 6x6. Vozi ga šele nekaj mesecev, pred njim je skoraj deset let sedel za volanom drugih Volvovih modelov. „Dober je, robusten.“

Med natovarjanjem tovornega vozila v pristanišču Nikolaj pokaže na reko Leno za seboj.
„Življenje v Jakutiji je odvisno od Lene. Tovor se pretežno prevaža po reki, po toku in proti njemu.“

 

Gosto blato

Te razmere lahko obvladuje samo robustno terensko tovorno vozilo, kot je Volvo FMX.

Nikolaj Gončarov

Nikolaj Gončarov pokaže na reko Leno in pojasni, da je to edina tovorna pot do številnih predelov pokrajine Jakutije.

Poleti je precej pestro, saj do nekaterih predelov Jakutije ne vodi nobena druga pot. Tovorna vozila prevažajo tovor od pristanišč na Leni do ciljev po vsej pokrajini, pogosto po neutrjenih cestah, ki se ob vsakem deževju spremenijo v blato.

Nikolaj se spominja vožnje izpred nekaj let po neutrjeni cesti, ki se je spremenila v blato.
„Prenehalo je deževati in čakal nas je vzpon po strmem klancu z ilovnato podlago, vendar se tovorna vozila niso premaknila. Nekaj časa smo vztrajali, a nismo prišli daleč. V tovornih vozilih smo čakali dva dni, da se je vreme izboljšalo. Dež je prenehal, zapihal je veter in posušil cesto. Šele takrat smo lahko speljali.“

Pravi, da se to redko zgodi, ampak z Volvovimi terenskimi vozili so kos tudi najhujšim razmeram. Pozimi, ko Lena zamrzne, cestna služba zgradi „snežno cesto“ skozi gozd vse do Ust-Kuta.

„Vse zamrzne, brez šale,“ pravi Nikolaj. „Temperatura se spusti tudi na minus 40 ali 45 stopinj. Včasih celo do minus 50 stopinj. Pa kaj potem! Volvo je temu kos.“

Izkušen in previden Nikolaj se varno vozi po tamkajšnjih cestah. Luže pozna že skoraj na pamet, zato ve, kje so globoke. Ko se s tovornim vozilom na poti iz pristanišča približa luži, podeli nekaj nasvetov.

„Čeprav luža ni velika, čez njo ne smeš zapeljati z veliko hitrostjo. Treba je upočasniti in prestaviti v nižjo prestavo, da jo lahko previdno prevoziš.“

Tukaj nimamo cest, poznamo samo smer.

NIKOLAJ GONČAROV,

voznik tovornega vozila pri podjetju TOS

Ko cesta postane ena velika blatna luža, se tudi najbolj previdni in izkušeni vozniki znajdejo v težavah. Nikolaj na neutrjeni cesti doživi manjšo nesrečo, ko se kamen zagozdi med kolesa. Stopi iz kabine, poišče kamen, vzame težko kladivo in ga razbije.

„Kamen bi lahko poškodoval in predrl pnevmatiko,“ pojasnjuje Nikolaj, ki se je medtem že vrnil v kabino. „Še dobro, da sem ga lahko razbil s kladivom. Včasih je treba sneti kolo ali iz njega izpustiti zrak, da lahko odstraniš kamen.”

 

Vožnja čez luže

Izkušen in previden Nikolaj se varno vozi po tamkajšnjih cestah. Luže pozna že skoraj na pamet, zato ve, kje so globoke.

Kolesa v gostem blatu

Na neutrjeni cesti je precej blata, zato moraš dobro vedeti, kje voziti, da ne obtičiš.

Nekoliko naprej po cesti je parkirano drugo tovorno vozilo, okoli katerega se nemirno sprehaja voznik. Nikolaj ustavi in stopi iz kabine do njega. Pogovor traja nekaj časa. Ko se Nikolaj vrne, pove, da bo vozilo treba izvleči, vendar mu ne more pomagati, saj je njegov Volvo popolnoma natovorjen. Doda še, da je ob takih cestnih razmerah solidarnost med vozniki res pomembna.

„Če nekdo potrebuje pomoč, si pomagamo. Tako je na cesti.“

Po nekaj kilometrih ustavi vozilo, da si pripravi čaj.

„V Jakutijo me vleče zlasti zaradi lepote, neokrnjene narave in čistih rek,“ pojasnjuje in se razgleduje.

Nikolaj sicer prihaja iz pokrajine Kemerovo na jugozahodu Sibirije. V Jakutijo je prišel obiskat sestro in ostal. Navdušen je nad naravo in bolj suhim podnebjem, zaradi katerega so sicer zelo nizke zimske temperature znosnejše.

Odstranjevanje kamnov

Težave na neutrjeni cesti povzročajo tudi veliki kamni, ki včasih predrejo pnevmatiko. Tokrat je Nikolaju uspelo kamen razbiti s kladivom.

V Jakutiji so ga pritegnile tudi divje živali.

„V rekah najdeš različne ribe, denimo ščuko, ostriža in sibirskega lososa. Enkrat sem celo videl medvedko z mladiči. Tudi zajce sem že videl. Pa lisice in lose. To je divjina, živali prosto tekajo in ljudje delamo čisto zraven njih. Sobivamo.“

Kmalu tovorno vozilo zapusti neutrjeno cesto in nadaljuje po asfaltu. Po nekaj kilometrih v cestnem jarku zagleda tovorno vozilo.

„Voznik je najbrž zaspal za volanom,“ pravi Nikolaj. „Na asfaltni cesti se vozniki lahko nekoliko sprostijo, zato jim pade koncentracija,“ še doda.

Nikolaj pomaha drugemu vozniku, ki pri podjetju TOS prav tako vozi tovorno vozilo Volvo in se vrača s prevoza. Rad dela za podjetje in šefa Stanislava Kamaganova, ki skrbi, da imajo vozniki ves čas delo in da tovorna vozila ne stojijo.

Vožnja skozi Jakutijo

Nikolaj Gončarov je navdušen nad naravno lepoto, bolj suhim podnebjem in divjimi živalmi v Jakutiji. „V Jakutijo me vleče zlasti zaradi lepote, neokrnjene narave in čistih rek,“ pojasnjuje.

Reka Lena

Nikolaj, če le utegne, uživa v ribarjenju v pritokih reke Lene, mimo katerih vozi.

Prevoz je končan in Nikolaj se vrača v vas Peleduj, kjer je nastanjenih veliko voznikov in tovornih vozil podjetja TOS.

Pogreša ženo, hčerki in tri vnukinje, ki živijo v Lensku. Nikolaj je nastanjen tukaj in le poredkoma utegne obiskati domače. Zdomstvo je neizogibno v življenju voznika.

„Pridem domov in vidim vnukinje, ki so spet zrasle in se naučile kaj novega. Za koga pa hodim v službo, če ne za družino in njihovo blaginjo?“ še pove.

Transotdelstroy (TOS)

Lastnik: Stanislav Kamaganov
Število zaposlenih: 90
Zgodovina: Podjetje je bilo ustanovljeno pred 14 leti.
Glavne stranke: Gazprom, Rosneft, Schlumberger
Skupno število vozil: 283
Skupaj vozil v voznem parku: 60 (od tega 30 tovornih vozil Volvo)
Glavni tovor: Gradbeni material ter komponente za pridobivanje zemeljskega plina in nafte.
Tovorno vozilo: Vlačilec Volvo FMX 460 z osno konfiguracijo 6x6. Priklopnik: ruski priklopnik z nosilnostjo 55 ton iz podjetja NARZ. Dejavnost: betonske plošče iz pristanišča v Peleduju do gradbišča v Čajandi.

Povezana vsebina

Preživetje na eni najnevarnejših cest na svetu

Previdnost, spretnost in izkušnje so pomagale Juanu Manuelu Manriqueju preživeti 45 let na cestah, ki spadajo med najnevarnejše na svetu. To je prelaz Paso de los Caracoles v Čilu....

Iztrgano morju

Največje nigerijsko mesto postopoma dobiva novo podobo. Podvig, ki se je začel kot poskus rešitve obalnega predela Lagosa pred erozijo, je prerasel v največji gradbeni projekt v Afriki – Eko Atlantic, povsem novo gradbišče na zemljišču, iztrganem ...

Pridobivanje soli iz velike bolivijske bele planjave

Bleščava je neusmiljena in zrak je redek. Največja slana puščava na svetu je preizkušnja tako za človeka kot za stroj. Voznik Dario Machaca Colque vozi tovorna vozila po tej puščavi že več kot 30 let....

Filtriraj članke

5 true 5