V boju z vremenom na Lofotskem otočju

Norveško Lofotsko otočje leži na zemljepisni širini 68°, severno od polarnega kroga. Poleti je vreme v deželi polnočnega sonca čudovito. Zime pa so lahko s svojo temo, strupenim mrazom in orkanskimi vetrovi precej krute.

Vožnja po Lofotskem otočju

Lofotsko otočje ima čarobno pokrajino, ki je lahko neizprosna do voznika tovornega vozila.

Smo v mestu Svolvær, enem najsevernejših mest na svetu, in prišli smo na obisk k vozniku Kenu-Mareku Vatnfjordu. Običajno vozi na velike razdalje, danes pa nas bo vzel s seboj na 120-kilometrsko vožnjo do kraja Reine na skrajnem koncu Lofotov, kamor gre iskat ribe. Po teh cestah vozi pogosto, v skrajnih vremenskih razmerah in v polarnih nočeh. Sicer ni nagnjen k zaskrbljenosti, toda ob slabem vremenu ga vendarle ves čas spremlja misel na varnost.

„Ne morem namreč biti popolnoma gotov, da se bom sploh vrnil domov. Na teh slabih cestah se mi pač lahko kadarkoli pripeti kaj nepredvidenega. Seveda ob slabi vremenski napovedi kolikor mogoče poskrbimo za varnost, ne moreš pa preprosto obstati. Naše delo je prevažanje rib in drugih osnovnih življenjskih potrebščin. Tudi takrat, ko se vsi drugi raje držijo v hišah,“ pravi Ken-Marek.

Previdnost nikoli ni odveč. Tu je precej nevarno.

Ken-Marek Vatnfjord

Voznik tovornega vozila za Thor’s Varetransport

Voznik tovornega vozila Ken-Marek Vatnfjord

Ken-Marek Vatnfjord poskrbi za varnost, še zlasti ob slabi vremenski napovedi.

Ken-Marek odpelje iz Svolværa in zapelje proti zahodu po hitri cesti E10. Skozi prvi predor mora peljati po sredini ceste, saj je predor ozek in ob straneh nizek. Na odcepu proti vasi Henningsvær, eni najbolj znanih ribiških vasi na Lofotih, upočasni. Dobro se spominja, da se je na tej cesti pred nedavnim zgodila smrtna nesreča, ko je danski tovornjak, verjetno zaradi prehitre vožnje po ovinkasti cesti, zapeljal naravnost skozi varnostno ograjo v morje. Na delu ceste, kjer se je smrtno ponesrečil danski voznik, je bil led gladek kot steklo, tovornjak pa je s seboj odvlekel 100 metrov varnostne ograje.

„Priklopnik se je odpel in ob strmoglavljenju v morje zadel v kabino tovornjaka. Po tej nesreči so sicer razširili cesto in postavili močnejšo ograjo, vendar previdnosti ni nikoli preveč. Tu je precej nevarno.“

Ken-Marek je odrasel v mestu Sarpsborg na jugu Norveške. Ko je njegova stara mati v kraju Svolvær zbolela, se je preselil na sever. Zaposlil se je v hotelu in kmalu sta se z upravnico hotela Anne Helen zaljubila. Par se je sicer za leto dni preselil na jug, toda Ken-Marek se je z veseljem vrnil na sever, ko so mu tam ponudili delo voznika na velike razdalje.

To je bilo leta 2007. Danes Ken-Marek, Anne Helen in njun sin Kasper živijo v središču mesta Svolvær, nedaleč od tovornega terminala, kjer ima sedež prevozništvo Thors Varetransport, pri katerem dela Ken-Marek.

„Sploh si ne morem predstavljati, da bi delal kaj drugega. Vem, da precej ljudi to počne zaradi denarja, toda zame so vožnje na velike razdalje življenjska izbira. To imam v DNK.“

Prispemo v ribiško vas Reine, enega najlepših krajev na Lofotih. Tu živi 330 ljudi, večina jih dela na ribiških barkah ali v tovarni za predelavo rib. Tu je Ken-Marek že neštetokrat natovoril ribe.

Sploh si ne morem predstavljati, da bi delal kaj drugega. Vem, da precej ljudi to počne zaradi denarja, toda zame so vožnje na velike razdalje življenjska izbira. To imam v genih.

Ken-Marek Vatnfjord

„Pametno je velik tovornjak pred natovarjanjem obrniti, ampak na cesti je kar nekaj ovir, mimo katerih se v neugodnih dneh težko prebiješ. Cesta je komaj dovolj široka za en avto, zaradi množice ovinkov pa sploh nima varnostne ograje. Voda sega vse do asfalta. Že ob najmanjši napaki se znajdeš v njej.“

Ken-Marek nam pove, kako vesel je, da njegov delodajalec neguje tesno partnersko sodelovanje z Volvom, in nam razkrije, da mu tovorno vozilo veliko pomeni.

„Registriran je bil prav na dan, ko se je rodil moj sin. Tako sem na ta dan proslavljal dva dogodka.”

A danes Ken-Marek ni za volanom svojega tovornjaka. Preizkuša namreč enega najnovejših tovornjakov podjetja, Volvo FH 540 z novim sistemom I-Shift z dvojno sklopko. Prizna, da se mu zdi kar čudno, ko ne sliši običajnih zvokov prestavljanja.

 

Tovorno vozilo na ozki cesti na Lofotskem otočju

Ker so na Lofotih številne ceste ozke in ovinkaste, je vožnja z velikim tovornim vozilom po njih težavna.

„Moj tovornjak nima tako dobrega menjalnika. Tovornjak je tudi zelo močan, kar vozniku mnogo pomeni v slabem vremenu. Nova tehnologija nam bo brez dvoma olajšala delovnik. Varnejši bomo in tovore bomo lahko prevažali vse dni v letu.“

Znak s hitrostjo vetra

Lofotsko otočje je vetrovno in Ken-Marek ga je moral prečkati že tudi pri hitrosti vetra nad 30 metrov na sekundo.

Peljemo čez most Gimsøystraumen. To je ena najbolj vetrovnih točk na Lofotih. Danes piha le rahla sapica, Ken-Marek pa je prečkal ta most že tudi pri hitrostih vetra nad 30 metrov na sekundo, ko je bil most uradno sploh zaprt.

„Tovornjak je bil tako težko natovorjen, da se mi je zdelo, da bo vse v redu. Toda nenadoma se je brisalec raztreščil ob vetrobranskem steklu, senčnik se je odlomil in veter se je z vso silo uprl v tovornjak. Moral sem se boriti proti vetru, da sem sploh obdržal tovornjak na mostu. Sicer nisem bil prestrašen, a nekoliko me je vseeno skrbelo. Na srečo se je vse končalo v redu, toda česa takega ne bom poskušal nikoli več,“ pravi.

Do Svolværa imamo še nekaj kilometrov, zunaj pa se začenja mračiti. V tem letnem času so dnevi kratki. Od 7. decembra do 5. januarja sonca sploh ne vidiš. To je čas polarne noči.

„V tem letnem času se sploh ne moreš zares sprostiti. Ceste so v glavnem še ožje, kupi snega ob cesti še višji, cel dan pa je tema. Za volanom sicer uživam, ampak ves čas moraš biti na preži. Spomnim se kar nekaj tovornjakov, ki so se prevrnili, ker so zapeljali na rob ceste.“

Podjetje, za katerega vozi Ken-Marek, natančno ve, kako ravnati, če se stvari zasučejo res narobe.

„Prav všeč mi je šefov pristop. Najpomembneje je, da pridemo na cilj varno, bolj kot to, koliko časa porabimo za to. Doslej še nismo imeli kake hujše nesreče. Menim, da ima za to zasluge pravi pristop, še zlasti pa, da imamo dobre tovornjake.“

Prispeli smo v Svolvær. Dolgi delovnik je končan. Tokrat je šlo vse gladko. Zdaj je treba še raztovoriti tovornjak in ga parkirati, potem pa Ken-Marek še kratko poklepeta s sodelavci, ki še niso končali izmene.

„Po vsaki daljši vožnji se prav razveselim tovornega terminala v Svolværu. Ko ga zagledam, vem, da bom v kratkem videl tudi Kasperja. Vsakič čaka name.“

Videoposnetek z Lofotskega otočja

Cesta:

E10, nekdaj znana kot Cesta kralja Olafa V., poteka med krajema Luleå na Švedskem in Å na Norveškem. Med krajema Svolvær in Reine na Lofotih je zelo ovinkasta in široka manj kot 6 metrov, pogosto celo manj kot 5 metrov. Spada med 18 norveških nacionalnih turističnih cest.

Tovorno vozilo:

Model: Volvo FH540, vlačilec 6x2, model 2015 s polpriklopnikom Krone.
Značilnosti: I-Shift z dvojno sklopko in Volvov dinamični krmilni sistem.
Motor: 13-litrski 6-valjni dizelski motor z močjo 540 KM in navorom 2.600 Nm.
Prevozi: tovorno vozilo prevaža ribje izdelke in živila na Lofotskem otočju in po preostali Norveški ter na leto prevozi do 150.000 kilometrov.

Povezana vsebina

90-tonsko tovorno vozilo ob polarnem krogu na Švedskem

Daleč na severu Švedske, zelo blizu polarnega kroga, kjer temperatura pade tudi do –40 stopinj Celzija, vozi 90-tonska kompozicija s hlodovino v skrajnih razmerah. ...

S prestavami za počasno vožnjo skozi zaledenelo gozdnato pokrajino

Zaledenele, ozke in strme ceste ter skupna masa 76 ton. Prevažati hlodovino skozi finsko gozdnato pokrajino je zahtevno delo za voznika in vozilo. Saku Simpanen in sodelavci vozijo tovorno vozilo Volvo z menjalnikom I-Shift s prestavami za počasno ...

175-tonski cestni vlak skozi avstralsko divjino

V avstralski divjini 52-letna babica sedi za volanom cestnega vlaka z vlačilcem Volvo FH 16 Tri Drive 8x6 in največjo dovoljeno skupno maso 175 ton. Za seboj ima štiri priklopnike, pred seboj pa dolg in vroč dan na cesti. Maxine Taylor, hči in vdova ...

Filtriraj članke

5 true 5