Izkopavanje globoko pod Köbenhavnom

V Köbenhavnu gradijo novo progo podzemne železnice. Prevažanje zemlje skozi velemesto z več kot milijonom prebivalcev pomeni resen izziv voznikom tovornjakov. Johnny Olsen je eden od njih in to je njegova zgodba.

Gradnja podzemne železnice v Köbenhavnu

Köbenhavn, ki spada med mesta z najgostejšim kolesarskim prometom na svetu, gradi novo progo podzemne železnice.

Johnny Olsen, voznik tovornega vozila

Kombinacija krmiljenih sprednjih osi in priklopnika omogoča zelo gladko vožnjo, pravi Johnny Olsen.

Čuvaja pred tovornim vozilom sta pravkar dvignila signalna loparja. Trije osebni avtomobili in štirje kolesarji ustavijo in Johnny Olsen prejme znak, da lahko pelje. Tovornjak počasi zapelje po ulici in na gradbišče. Johnny z izkušeno roko zasuka volan v desno in zapelje k samodejni pralnici koles.

„Ob vsakem prihodu na gradbišče in odhodu z njega operemo pnevmatike. Drugače bi po mestu razvozili vse preveč gline,“ pravi Johnny in vzvratno zapelje tako, da bager lahko začne natovarjati oba prekucnika.

Gradbišče se imenuje Trianglen in se nahaja v mestnem središču Köbenhavna. Tu bo ena od 17 postaj nove proge podzemne železnice – ta se imenuje Cityringen. Gradbeni projekt, največji v Köbenhavnu v novejši zgodovini, obsega dve predorski cevi, dolgi po 15,5 kilometra, in štiri gradbišča, izhodišča vrtalnih strojev pri vrtanju predorov pod mestom. Gre za razširitev obstoječe podzemne mreže. 

Johnnyjevo delo je odvažanje iz predorov izkopane zemlje z gradbišč. Do konca gradnje bodo iz mestnega središča odpeljali skupaj tri milijone ton zemlje.

„Prebivalcem Köbenhavna trenutno ni ravno prijetno. Povsod okrog sebe imajo gradbišča. Toda končni izid bo po mojem prav dober,“ pravi Johnny in še omeni, da bo na mestnih ulicah manj avtomobilov, če bo več ljudi uporabljalo podzemno železnico.

Johnny ima neposredno radijsko zvezo z bagristom. Veliki bager iz globine 18 metrov dviguje ogromne zalogaje zemlje. Ko bo postaja Trianglen zgrajena, bo njena najgloblja točka okoli 40 metrov pod površino.

Johnny na zaslonu pred seboj spremlja, koliko zemlje je že naložene. 

Komu drugemu bi se vožnja sem in tja lahko zdela dolgočasna, meni pa je to resnično všeč. Pri vožnji tovornega vozila si precej bolj svoboden, kot če bi sedel v pisarni ali stal ob tovarniškem tekočem traku.

Johnny Olsen,

voznik tovornega vozila

Tovornjak ima nosilnost 17 ton, priklopnik pa 18 ton. Prazna kompozicija tehta približno 21 ton. Vsakič, ko bager spusti novo lopato zemlje, se tovornjak rahlo zaziblje. Ko zaslon prikaže skupno težo 56 ton, Johnny to po radiu sporoči bagristu. Tovornjak je polno natovorjen.

„Zdaj peljem v Nordhavn, kjer bom pustil tovor,“ pravi Johnny in zapelje z gradbišča.

Köbenhavn raste in v stari pristaniški četrti severno od ožjega središča mesta je več gradbišč, kjer nastajajo stanovanja in poslovni prostori za tisoče novih Köbenhavnčanov. Ob samem robu te soseske – imenovane Nordhavn – gradijo tudi nov kontejnerski terminal in pristanišče za potniške čezoceanke. Za ti pristanišči nasipavajo približno 40 hektarjev ploščadi, za kar uporabljajo tudi nekaj zemlje z gradbišč podzemne železnice. Nova ploščad se počasi širi v smer, kjer je bilo včasih morje.
 

Predorska cev v izgradnji

Nova proga podzemne železnice bo imela dve predorski cevi, vsaka bo dolga 15,5 kilometra, torej bo skupna dolžina predorov 31 kilometrov.

Na poti skozi mesto na gradbišče Nordhavn Johnny sedi za volanom mirno in varno ter se ves čas smehlja. Očitno je, da ima rad svoje delo.

„Komu drugemu bi se vožnja sem in tja lahko zdela dolgočasna, meni pa je to resnično všeč. Pri vožnji tovornjaka si precej bolj svoboden, kot če bi sedel v pisarni ali stal ob tovarniškem tekočem traku.“

Johnnyjev obraz še bolj zasije, ko spregovori o ženi in štirih otrocih. Očitno mu družina pomeni veliko, vendar tudi prizna, da včasih ob svojem delovnem urniku malo težje najde dovolj časa zanjo. Johnny živi uro vožnje iz Köbenhavna, njegov delavnik pa se običajno začne ob petih zjutraj. Nato ves dan vozi tovornjak in se vrne domov k družini ob šestih zvečer. Od poletja 2014 vozi za prevozniško podjetje SCT, delodajalca, ki ga resnično ceni. „Delovno okolje je sijajno. Tovarištvo med sodelavci v SCT je nekaj zelo dragocenega. Med seboj si pomagamo in smo drug do drugega zelo prijazni.“
 

Izgradnja Nordhavna

Izkopani material iz gradnje proge bodo zgradili novo zemljišče in novo sosesko Nordhavn, kjer bo nov kontejnerski terminal in pristanišče za potniške čezoceanke.

SCT ni edino prevozniško podjetje, ki sodeluje pri gradnji podzemne železnice v Köbenhavnu. Njegova glavna naloga je odvažati izkopano zemljo iz gradbiščnih jam in od vrtalnih strojev, ki vrtajo predorske cevi.

Število tovornjakov, ki jih podjetje SCT uporablja na gradbiščih v Köbenhavnu, niha med 20 in 50, odvisno od tega, koliko zemlje je treba prepeljati. Najpogostejši model tovornega vozila je Volvo FH s prekucnim polpriklopnikom, podjetje pa uporablja tudi osem prekucnikov FMX s priklopniki z drogom. Vsi tovornjaki podjetja SCT imajo kabine Globetrotter, tudi tovornjaki Volvo FMX, in nekaj voznikov lahko med delovnim tednom prespi v kabinah.

Vrtalni stroji

Pri gradnji nove proge podzemne železnice uporabljajo štiri vrtalne stroje. Vsak tak vrtalni stroj tehta okoli 800 ton.

Johnnyjevo tovorno vozilo je Volvo FMX letnika 2014 s konfiguracijo 8x4 in dvojno sprednjo osjo. Za učinkovit prenos 500 konjskih moči iz 13-litrskega motorja na kolesa skrbijo tandemske gnane osi. Kombinacija priklopnika z drogom in krmiljenih sprednjih osi omogoča zelo mirno vožnjo. Johnny meni, da je to precej koristno, saj ima ponekod na gradbiščih prav malo prostora za manevriranje.

„Tovornjak je stabilen, tudi ko je težko natovorjen. Menjalnik I-Shift je zelo natančen. Mislim, da je tovornjak zelo dober,“ pravi Johnny in ustavi pred semaforjem. 

Köbenhavn spada med velemesta z najgostejšim kolesarskim prometom in to jasno pokaže tudi to, koliko prometnih površin si tovorna vozila delijo s kolesarji. Izvajalec gradbenega projekta, Copenhagen Metro Team, si zelo prizadeva, da je gradnja čim varnejša za prebivalce mesta. Tako je, v sodelovanju s podjetjem SCT, med drugim omogočil vsem otrokom iz šol v okolici gradbišč vožnjo v kabini Volvovega tovornjaka, da so spoznali, kaj lahko voznik iz kabine vidi in česa vsega ne more videti.

Tovorno vozilo je stabilno, tudi ko je težko natovorjeno. Menjalnik I-Shift je zelo natančen. Mislim, da je to zelo dobro tovorno vozilo.

Johnny Olsen,

voznik tovornega vozila

V času najživahnejših gradbenih del je na gradbišča in z njih vozilo povprečno po 500 tovornjakov na dan. Da bi bil promet v mestu kar najmanj moten, so prilagodili delovanje 375 semaforjev. Tovorna vozila morajo na gradbišče Nordhavn in z njega skozi mesto voziti po vedno istih cestah.

„Skratka, voziti moraš zelo previdno. Varnost je na prvem mestu,“ pravi Johnny in še enkrat preveri stanje v vzvratnih ogledalih, preden prečka prehod kolesarske ceste čez vozišče.

Ob prihodu v Nordhavn Johnny tovorno vozilo najprej zapelje na tehtnico. V enem dnevu z gradbišča v Nordhavn prepelje štiri ali pet tovorov. Vsak tovor skrbno stehtajo.

Galeb jadra v vetru in motri območje, kamor vozilo za vozilom stresa svoj tovor. Johnny tovorno vozilo vzvratno zapelje na mesto raztovarjanja in najprej strese tovor iz zadnjega tovornega zaboja, nato pa še iz prednjega.

„Še en tovor, nato grem domov k družini. Veselim se že,“ pravi Johnny in se zadovoljno nasmehne. 
 

Tovorno vozilo Volvo raztovarja prst

V času najživahnejših gradbenih del na gradbišče in z njega pripelje povprečno po 500 tovornjakov na dan. Da bi bil promet v mestu kar najmanj moten, so prilagodili delovanje 375 semaforjev.

Vozilo

Volvo FMX je zapeljal na cesto marca 2014. Ima 13-litrski motor Euro 5 s 500 konjskimi močmi.
Samodejni menjalnik I-Shift olajšuje delo v zahtevnih okoljih, saj lahko voznik pozornost popolnoma posveti vožnji.
Kompozicijo sestavljata tovorno vozilo s prekucnim zabojem s konfiguracijo 8x4 in dvojno sprednjo osjo ter triosni priklopnik s trismernim prekucnim zabojem. Tovor lahko stresa v desno, levo ali nazaj.
Kompozicija tehta 20,4 tone. Nosilnost tovornega vozila je 17 ton, priklopnika z drogom pa 18 ton. Največja dovoljena skupna masa znaša 56 ton.
Tovornjak je opremljen s kabino Globetrotter, ki omogoča vozniku nočni počitek, kadar ga potrebuje.

Povezana vsebina

Iztrgano morju

Največje nigerijsko mesto postopoma dobiva novo podobo. Podvig, ki se je začel kot poskus rešitve obalnega predela Lagosa pred erozijo, je prerasel v največji gradbeni projekt v Afriki – Eko Atlantic, povsem novo gradbišče na zemljišču, iztrganem ...

V divjini – dan s prevoznikom afriških bivolov

Za prevažanje divjih živali v južnoafriškem naravnem parku niso dovolj samo vrhunske vozniške sposobnosti, ampak je potreben tudi pogum....

Pridobivanje soli iz velike bolivijske bele planjave

Bleščava je neusmiljena in zrak je redek. Največja slana puščava na svetu je preizkušnja tako za človeka kot za stroj. Voznik Dario Machaca Colque vozi tovorna vozila po tej puščavi že več kot 30 let....

Filtriraj članke

5 true 5