Kako pri Volvo Trucks krojijo varnost vozil jutrišnjega dne

Active safety is Volvo Trucks' next step towards road safety and the zero vision. Oglejte si, kako v novem obratu za testiranje AstaZero na Švedskem razvijajo inteligentne sisteme vozila.

Preskusna lutka v preskuševalnem središču AstaZero

AstaZero je prvo središče na svetu za preskušanje sistemov aktivne varnosti v dejanskih razmerah. Tu preizkušamo Volvove tovornjake ob pomoči preizkusnih lutk in drugih vozil v razmerah, ki so kolikor mogoče podobne tistim v dejanskem prometu.

Anna Wrige Berling

Anna Wrige Berling, koordinatorka za varnost v Volvovem oddelku za napredne tehnologije in raziskave

Čeprav smo sredi dneva, je promet v New Yorku sorazmerno umirjen. Okoliš v Harlemu je zapuščen in tih kot mesto duhov. Anna Wrige Berling, koordinatorka za varnost v Volvovem oddelku za napredne tehnologije in raziskave, gleda skozi okno na križišče, v katerem 30-tonski Volvo FH zavija desno. Nenadoma na sredo ulice priteče deček.

Zasliši se cviljenje pnevmatik, ki pa mu ne sledi zlovešč top udarec. Tovornjak ustavi nekaj centimetrov pred okamnelim dečkom.

„Zelo pogost scenarij v mestnem prometu,“ pravi Anna Wrige Berling mirno, stopi na ulico ter izmeri razdaljo med dečkom in tovornjakom.

Tokrat ni bilo vzroka za razburjenje. Deček je le lutka iz pene, harlemski okoliš pa je le kulisa. Tovornjak upravlja robotski sistem. 

Smo v centru AstaZero, na obrobju mesta Borås na jugu Švedske. To je prvo središče na svetu za preizkušanje sistemov aktivne varnosti v realnih razmerah. Središče smo odprli avgusta 2014 in pri Volvo Trucks verjamemo, da si bomo z njim utrdili vodilni položaj na svetu na področju tehnologije aktivne varnosti in pametnih vozil. Pogosto imajo ključno vlogo raziskave. Po najnovejšem poročilu WHO o stanju na področju varnosti na cesti na svetu vsako leto v prometnih nesrečah umre okoli 1,2 milijona ljudi.

V središču AstaZero najdemo posnetke najrazličnejših cest in prometnih razmer, podprtih s sodobno infrastrukturo. Okoli celotnega kompleksa teče 5,7 kilometra dolg odsek avtoceste. V sredini je 700 metrov dolga štiripasovna steza za pospeševanje, ki se izteka v odsek za visoke hitrosti. Celo morje asfalta.

Pogost vzrok nesreč je voznikova nepazljivost. Človeški dejavnik je danes odgovoren za devet od desetih nesreč – od tod potreba po aktivni varnosti.

Anna Wrige Berling

Koordinatorka za varnost v Volvovem oddelku za napredne tehnologije in raziskave

Možnost preskušanja v tem dejanskem okolju je bistvenega pomena za razvoj varnostnih sistemov prihodnosti pri Volvo Trucks. Sistemi aktivne varnosti so zelo kompleksni in popolnoma varni za uporabo postanejo šele po zahtevnem preskušanju.

„Tu lahko v popolnoma varnih razmerah ugotavljamo njihove omejitve. Med razvojem moramo sistemu omogočiti tudi odpovedi, s tem pa trke v napihnjene avtomobile ali preskusne trke. Vozila upravljamo robotsko, da so preskusi čim bolj natančni in ponovljivi. V dejanskem prometu na cesti kaj takega ne bi bilo mogoče,“ pravi Anna Wrige Berling. 

 

Preskusno tovorno vozilo v preskuševalnem središču AstaZero

Preskuševalno središče AstaZero je idealno za preskušanje Volvovih sistemov aktivne varnosti. Možnost preskušanja kompleksnih sistemov v varnem okolju je neprecenljiva.

V nasprotju s sistemi pasivne varnosti – opremo, kot so varnostni pasovi in varnostne zračne blazine, ki nas rešuje, ko je do nesreče že prišlo – je namen sistemov aktivne varnosti kar najbolj zmanjšati nevarnost, da do nesreče sploh pride.

„Pogost vzrok nesreč je voznikova nepazljivost. Človeški dejavnik je danes odgovoren za devet od desetih nesreč – od tod potreba po aktivni varnosti. S tem ne mislimo, da so za nezgode običajno krivi vozniki, temveč da so situacije na cesti lahko zelo zahtevne. Sisteme aktivne varnosti običajno imenujemo sistemi podpore vozniku, ki popravljajo človekove napake,“ pravi Anna Wrige Berling, ki je nekaj časa tudi vodila skupino za raziskave nesreč pri Volvu. 

Maketa mesta

Mestno okolje je eno od štirih okolij v središču AstaZero, v katerih je mogoče poustvariti dejanske prometne razmere.

Pri Volvo Trucks v zadnjem času vlagamo veliko časa v raziskovalni projekt „Avto in tovornjak brez trka“ v centru AstaZero. Pri projektu sodeluje tudi družba Volvo Cars, gre pa za uporabo kamer in radarskih tipal na vozilih v urbanih okoljih za preprečevanje trkov v mehke objekte, ki jih voznik tovornjaka včasih težko opazi – kolesarje in pešce.

Čeprav so inovacije, ki jih preizkušamo v centru AstaZero, videti znanstvena fantastika, je tehnologija v celoti stvar tega sveta. Preizkusi v okviru projekta „Avto in tovornjak brez trka“ že dajejo spodbudne rezultate.

„Preden bo sistem zrel za trg, bo potrebno še veliko preizkušanja, že danes pa v prometu uporabljamo množico inteligentnih varnostnih sistemov. Od novembra 2015 bo v mnogih državah vgradnja določenih sistemov aktivne varnosti v nove tovornjake kar obvezna,“ pravi Anna Wrige Berling.

Pri Volvo Trucks že nekaj časa vgrajujemo standardizirane sisteme aktivne varnosti, ki te zahteve izpolnjujejo.

Prometne nesreče brez udeležbe Volvo tovornjakov. To je naš končni cilj. Lahko se sicer kdo nasmehne in reče, da se to morda ne bo nikoli uresničilo, ampak nič je edina sprejemljiva številka in prizadevamo si, da bi jo dosegli.

Carl Johan Almqvist

Direktor za varnost prometa in izdelkov pri Volvo Trucks

Najnovejši tak sistem, o katerem se tudi največ govori, je Opozorilo pred trkom z zaviranjem v sili, ki ga prav tako sestavlja kombinacija radarja in kamere. Ko sistem zazna pred tovornjakom mirujoča ali počasi vozeča vozila, opozori voznika z zvočnim in svetlobnim signalom. Če se voznik ne odzove, sistem sam zavre – najprej blago in nato s polno močjo, da popolnoma ustavi tovornjak in prepreči trčenje.

Sistem, imenovan Podpora za vzdrževanje smeri znotraj voznega pasu, ki voznika z brenčačem opozori, če nehote prevozi oznako na cesti, tudi spada med Volvove sisteme, ki že izpolnjujejo zahteve predpisov.

Toda kljub dosežkom pri razvoju tehnologije še nimamo celovite rešitve za varnost na cesti. „Samokritično moramo priznati, da varnost na cesti ni samo vprašanje tehnologije, ampak tudi družbeno vprašanje,” pravi Carl Johan Almqvist, direktor službe za varnost prometa in vozil pri Volvo Trucks.

 

Preskus opozarjanja na nevarnost trčenja

Na večpasovni avtocesti v testnem središču preizkušamo sistem, ki zaznava mirujoča vozila in se jim izogne brez nevarnosti trka v druga vozila.

Po podatkih iz poročila WHO je nekaj državam na svetu v zadnjih letih uspelo zmanjšati število prometnih nesreč. Med ključnimi dejavniki pri tem je tudi tehnologija, ki omogoča vedno varnejša vozila, drugi dejavnik pa so napori na nacionalni ravni za uresničitev vizije „brez nesreč“. Tudi pri Volvo Trucks imamo svojo vizijo „brez nesreč“.

„Kabina tovornjaka je zelo varno delovno okolje, če le uporabljate varnostni pas, želimo pa svoje napore razširiti tudi iz kabine in v svojo vizijo varnosti zajeti še druge uporabnike ceste. Prometne nesreče brez udeležbe Volvo tovornjakov. To je naš končni cilj. Lahko se sicer kdo nasmehne in reče, da se to morda ne bo nikoli uresničilo, ampak nič je edina sprejemljiva številka in prizadevamo si, da bi jo dosegli,“ pravi Carl Johan Almqvist.

Povezana vsebina

Simulator vožnje – virtualno tovorno vozilo prihodnosti

Pri Volvo Trucks s pomočjo enega od naprednejših simulatorjev vožnje na svetu opravljajo pionirske raziskave varnosti....

Zmanjšanje upora z boljšo aerodinamiko

Stroški goriva predstavljajo približno tretjino vseh stroškov prevozniškega podjetja. Zahvaljujoč kombinaciji boljše aerodinamike in novega motorja EURO 6 generacije C lahko tovorna vozila Volvo Trucks na dolgih in regionalnih vožnjah dosežejo do tri ...

Preskusni trki in simulacije – ART za preprečevanje nesreč

Volvova ekipa za raziskave nesreč (ART) je od leta 1969 raziskala že na tisoče prometnih nesreč. Tesno sodelovanje z razvojnim oddelkom pri Volvo Trucks je zelo uspešno: razvijajo tehnične rešitve za povečanje varnosti in po svetu širijo filozofijo ...

Filtriraj članke

5 true 5