90-tonsko tovorno vozilo ob polarnem krogu na Švedskem

Daleč na severu Švedske, zelo blizu polarnega kroga, kjer temperatura pade tudi do –40 stopinj Celzija, vozi 90-tonska kompozicija s hlodovino v skrajnih razmerah.

90-tonska kompozicija

Z raziskovalnim projektom ETT želijo v partnerstvu prepričati oblasti, da bi največjo dovoljeno nosilnost povečali na 90 ton.

Roger Henriksson pregleduje kompozicijo.

Roger Henriksson je 90-tonsko kompozicijo vozil vse leto in je bil presenečen nad gladko vožnjo.

Roger Henriksson preprosto hrepeni po svetlobi. Štiri mesece v letu je njegov delovnik pogreznjen v odtenke teme med mrakom in zoro. Vozniku v kraju Överkalix, nekaj kilometrov južno od severnega polarnega kroga, so mrak, zasnežene ceste in temperature tja do 40 stopinj pod ničlo vsakdanji spremljevalci. Te tegobe pa mu izravnajo meseci od junija naprej. 

„Skoraj nemogoče je opisati, kako je tukaj poleti, ko je svetlo vseh 24 ur na dan in sonce sije tudi opolnoči. Ko te junija budilka zbudi ob pol dveh zjutraj, zunaj pa sije sonce, vse zmoreš laže kot ob enakem dnevnem času pozimi, v trdi temi in pri 35 stopinjah pod ničlo!“ pravi Roger Henriksson.

Kljub ostremu podnebju in napornem delu v delu v izmenah, ki se vsak drugi teden začnejo že ob treh zjutraj, pa svojega delovnega mesta voznika na severu ne bi zamenjal. 

„Tak, kakršen sem, sem zato, ker že vse življenje živim tukaj. Bližam se petdesetim, v tujini pa sem bil le enkrat v življenju. Vse je bilo v redu, dva dni pred vrnitvijo pa se me je polotilo domotožje! Sem človek, ki ne bi mogel živeti v velikem mestu.“ 

Vsak delovnik Roger vozi med domačim krajem Överkalix in žago v kraju Munksund, dvakrat tja in dvakrat nazaj, s tovorom hlodov. Njegov tovornjak je dolg 30 metrov in polno natovorjen tehta 90 ton! 

„Seveda me je prvič kar nekoliko zgrozilo, ko je bil v vzvratnem ogledalu tovornjak videti neskončno dolg! Tega pa sem se hitro privadil in zdaj moram priznati, da kar uživam v moči, ki jo nadzorujem,“ pravi Roger z nasmeškom. 

To kompozicijo, ki je vključena v raziskovalni projekt ETT – En Trave Till (še ena skladovnica več), vozi eno leto. Prevažanje 50 odstotkov večjega tovora povečuje učinkovitost in zmanjšuje izpuste ogljikovega dioksida za 20 odstotkov v primerjavi s klasičnimi kompozicijami za prevoz hlodov. Ker je teža razporejena med več osi, kompozicija povzroča tudi manjšo obrabo in manj škode na cestni površini.

Seveda sem se prvič kar nekoliko zgrozil, ko je bilo v vzvratnem ogledalu tovorno vozilo videti neskončno dolgo.

Roger Henriksson,

voznik tovornega vozila

Vožnja skozi severno Švedsko

Ima posebno dovoljenje za vožnjo tega tovornjaka, ki za 30 ton presega siceršnjo omejitev na švedskih javnih cestah. Volvo Trucks je eden od številnih partnerjev pri tem raziskovalnem projektu in udeleženci upamo, da bo projekt odprl pot spremembi predpisov, tako da se bo največja dovoljena skupna teža kompozicij za prevoz težkih tovorov povečala s sedanjih 60 na 74 ton. Dolgoročni cilj pa je doseči odobritev 90-tonskih tovornjakov.

Roger sede v kabino in zakolne. Hud mraz, v katerega je običajno vkovan Överkalix, je postopoma popustil, temperature okoli ničle pa pomenijo napoved zaplat poledice in plundre na cesti. 

„Takole imamo le v času, ko se led začne taliti in spreminjati v plundro, drugače pa ne. Da ne moreš takoj speljati, je ...,“ utihne in se nakremži. Ko mu sodelavec pomaga spraviti tovornjak v pogon, Roger odpelje s parkirišča, vendar z nekaj zamude. 

Danes je poseben dan. Roger prvič vozi novi Volvo FH16, ki so ga pri Volvo Trucks naredili posebej za zahtevne prevoze.       

„Prehod na nov tovornjak je vedno zanimiv. Že občutim, da bo vožnja v novem FH precej drugačna. Ima več moči, je čvrstejši in bolje ohranja hitrost na klancih. Ima drugačno vzmetenje kot stari model in na cesti je mnogo udobnejši. Ta tovornjak mi vzbuja popolno zaupanje,“ pravi Roger.

Roger Henriksson

Roger Henriksson že vse življenje živi na severu Švedske in nikoli ni imel želje po selitvi.

Cesta med krajema Överkalix in Piteå je precej ravna, ima nekaj dolgih povsem ravnih odsekov, med njimi pa je nekaj blagih ovinkov. Roger že čuti, da je tovornjak z novim posamičnim vzmetenjem spredaj, IFS, laže voziti. 

„Pelje kot po tirih, natančno kot ura. Je mnogo stabilnejši od starega modela. Stabilnejši je tudi na ovinkih in v krožiščih in prenese več, tvoja naloga je samo sukati volan. Seveda zame, voznika, pomeni veliko prednost, da se vozilo na cesti obnaša bolj stabilno.“

Zanesljivost in obvladovanje tudi najtežjih razmer sta na severnem Švedskem nujni lastnosti tovornjaka.

„Vožnja pozimi zna biti v naših krajih precej razburljiva, iz snežnega viharja lahko zapelješ naravnost na poledico. Neizkušenim voznikom, ki imajo morda tudi neprimerne pnevmatike, ni lahko. Pogosto naletimo na tovornjake od drugod, ki so obstali na klancih. Prav prejšnji teden je tuja kompozicija zapeljala v obcestni jarek, vlačilec in priklopnik,“ pravi. 

V svoji 24-letni karieri prevažanja hlodov se je tudi sam že nekajkrat znašel v jarku. Nazadnje se mu je to zgodilo pred več kot desetimi leti. Roger pokaže na ramo, ki si jo je poškodoval takrat, in omeni, da ga še vedno nekoliko boli. 

„Na ledu moraš znati presoditi, ali je treba ustaviti, ali pa lahko pelješ dalje,“ pojasni Roger. 

Vožnja pozimi zna biti v naših krajih precej razburljiva, iz snežnega viharja lahko zapelješ naravnost na poledico.

Roger Henriksson,

voznik tovornega vozila

Videoposnetek z Lofotskega otočja

Roger Henriksson bo v enem dnevu dvakrat odpeljal hlodovino.

Na prvi vožnji s tovornim vozilom ETT ga je presenetilo, kako gladko vozi in kako gibčno je, kljub dolžini. Ker priklopnik sestavljajo sprednji sklop osi, vezni nosilec in zadnji sklop, je vzvratna vožnja težavna, drugače pa Roger med vožnjo ne občuti kakšne posebne razlike zaradi dodatnih ton. 

„Zavorni sistem tega tovornjaka je tako dober, da zavorna pot ni nič daljša kot pri običajnem 60-tonskem tovornjaku,“ pravi.

Spusti okensko steklo in izpljune kepo prežvečenega tobaka. Med vrhovi borovcev pobliskava marčevsko sonce. Roger ima čez običajna očala nataknjena še sončna očala, da ščiti oči pred slepečimi odsevi sončne svetlobe od snega. 

„Överkalix in Piteå se znatno razlikujeta, kar zadeva podnebje, stanje ceste in vreme. V Överkalixu imaš lahko odlične razmere, na odseku med krajema Luleå in Piteå pa je lahko cesta spolzka,“ pravi Roger. 

Överkalix in Piteå sta sicer oddaljena le dve uri vožnje, vendar lahko pozimi temperatura zraste z minus 30 stopinj v zaledju na samo nekaj stopinj pod ničlo ob obali. To zastavlja posebne zahteve ne le vozniku, ampak tudi tovornjaku, saj mora biti sposoben obvladovati tudi tako velika temperaturna nihanja. 

Na žagi v kraju Munksund raztovorjeni hlodi po tekočih trakovih potujejo proti skladovnicam. Raztovarjanje je končano, kot bi mignil, in že čez 30 minut je Roger spet na poti v Överkalix. 

Pred zaključkom dneva bo opravil še en prevoz. Nato bo čas za vrnitev domov, k družini. Roger ima štiri otroke in danes bo na poti domov v vrtcu pobral najmlajšega. 

„Všeč mi je, da vozim po stalni progi. Prijatelji menijo, da sem nekoliko prismuknjen, bojijo se, da se mi bo še zmešalo! Pravim jim, da o tem ni dobro preveč razmišljati. Prednost stalne proge pa je, da se vsak večer vrnem k družini in spim v svoji postelji.“

 

Videoposnetek z Lofotskega otočja

Raziskovalni projekt ETT (še ena skladovnica več) je pokazal, da 50 odstotkov večji tovor povečuje učinkovitost in zmanjšuje izpuste ogljikovega dioksida za 20 odstotkov v primerjavi s klasičnimi kompozicijami za prevoz hlodovine.

Vozilo

  • Volvo FH16 letnika 2013 s 16-litrskim motorjem s 750 KM. Prevaža hlodovino iz kraja Överkalix na žago Munksundv krajuPiteå.

  • Vozilo zmanjšuje izpuste ogljika za 20 odstotkov, hkrati pa so tudi stroški v primerjavi z običajnim tovornim vozilom za prevoz hlodovine manjši za 20 odstotkov.
     
  • Tovornjak, edini te vrste, ima nosilnost 65 ton namesto 42 ton – pelje torej 50 % več lesa. Skupna teža polno natovorjenega tovornjaka znaša 90 ton, dolžina pa 30 metrov. 

Povezana vsebina

S prestavami za počasno vožnjo skozi zaledenelo gozdnato pokrajino

Zaledenele, ozke in strme ceste ter skupna masa 76 ton. Prevažati hlodovino skozi finsko gozdnato pokrajino je zahtevno delo za voznika in vozilo. Saku Simpanen in sodelavci vozijo tovorno vozilo Volvo z menjalnikom I-Shift s prestavami za počasno ...

175-tonski cestni vlak skozi avstralsko divjino

V avstralski divjini 52-letna babica sedi za volanom cestnega vlaka z vlačilcem Volvo FH 16 Tri Drive 8x6 in največjo dovoljeno skupno maso 175 ton. Za seboj ima štiri priklopnike, pred seboj pa dolg in vroč dan na cesti. Maxine Taylor, hči in vdova ...

Izkušen voznik tovornega vozila na preizkušnji na kanadskih gorskih cestah

Rod Stanley težke tovore prevaža že osemnajst let. Kljub bogatim izkušnjam so njegove vozne sposobnosti na vožnjah po zavitih visokoležečih cestah zahodne Kanade z omejenim voznim urnikom na preizkušnji. ...

Filtriraj članke

5 true 5