Kjer se rojevajo motorji

Obiščite Volvov obrat za motorje v švedskem mestu Skövde, kjer se proizvajajo vsi motorji, in spoznajte inženirje, odgovorne za tehnologijo Euro 6.

Peč v obratu podjetja Volvo Trucks

V talilno peč v obratu G1 vsipajo surovine. G1 je ena od dveh livarn v Volvovem obratu za motorje.

Fredrik Karlén namesti ščitnik svoje čelade in spusti žlico za odstranjevanje žlindre skozi odprtino v zadrževalno peč. Talina ima temperaturo 1.500 stopinj Celzija in delavci se ravnajo po strogih varnostnih pravilih. To je G1, ena od dveh livarn v Volvovem obratu za motorje v švedskem mestu Skövde. V talilno peč v obratu G1 ves čas vsipajo surovine – kovaške in livarske odpadke iz obrata. Pravilno sestavo železne taline zagotavljajo z različnimi dodatki, kot sta ogljik in silicij.  

V zlatorumenih curkih se železo zliva v livarske lonce, ki jih nato odpeljejo do končne postaje v livarni, to je v livarske peči za glave in bloke motorjev. Tu, sredi dima in isker v medlo osvetljeni livarski hali, se rojevajo motorji za tovornjake. 

Talina

Talino s temperaturo 1.500 stopinj Celzija uporabljajo za ulivanje glav motorja in motornih blokov. Postopek natančno nadzorujejo, da zagotovijo kar najvišjo kakovost.

 

V talilno peč se vsake štiri minute vsuje nov vložek surovin, zgoraj v nadzorni sobi pa ves proces nadzoruje livar Fredrik Karlén. 

„Da bo motor narejen kakovostno, morajo biti naši parametri popolnoma točni. V talilnici delavci postopoma napredujejo. Starejši delavci poučujejo mlajše sodelavce. Začneš pri prevozu taline, nato ti zaupajo skrb za peč, končaš pa lahko tudi tukaj zgoraj, v nadzorni sobi,“ pravi Fredrik Karlén, ki je leta 1994 začel delati na proizvodni liniji tovornjakov, leta 2009 pa je prešel v livarski obrat G1.

Fredrik Karlén, livar

Znanje in veščine livarjev, kakršen je Fredrik Karlén, v tovarni visoko cenijo.

Prva livarna v mestu Skövde je bila ustanovljena leta 1868, obrat G1 je začel obratovati leta 1951, avgusta 2009 pa je začel delo še precej sodobnejši obrat G2. Delo je zahtevno, vendar je fluktuacija osebja nizka. Med zaposlenimi vladata strokovni ponos in spoštovanje do železa. 

„Kar zadeva nas, novi motor Euro 6 ne zahteva prav dosti sprememb. Spremenile se bodo zahteve glede sestave litine, vse drugo pa bo šlo naprej po starem,“ pravi Fredrik Karlén. 

Ko so 31. decembra 2013 začeli veljati doslej najstrožji evropski predpisi o emisijah za težka gospodarska vozila, je to pomenilo znatno zaostritev zahtev. V primerjavi s predpisi Euro 5 so izpusti dušikovih oksidov (NOX) zmanjšani za 80 odstotkov, izpusti trdih delcev pa za 50 odstotkov. Prvič v zgodovini je treba predpisane emisijske omejitve spoštovati brezpogojno, ne glede na vremenske in prometne razmere.

Da bo motor narejen kakovostno, morajo biti naši parametri popolnoma točni. V talilnici delavci postopoma napredujejo. Starejši delavci poučujejo mlajše sodelavce.

Fredrik Karlén, livarski obrat podjetja Volvo Trucks v švedskem mestu Skövde

Eden glavnih izzivov za Volvo Trucks je bil izpolniti te stroge zahteve brez vsakršne škode za druge pomembne lastnosti motorjev, denimo vozne zmogljivosti, učinkovitost delovanja, porabo goriva in življenjsko dobo tovornjaka. 

„Ko tovornjak miruje v mehanični delavnici, ker tehnologija čiščenja izpušnih plinov ne deluje brezhibno, lastnik tovornjaka izgublja denar. Zato sta bila zanesljivost in trajnost daleč najpomembnejša parametra pri delu, ki smo ga pri Volvo Trucks vložili v motor Euro 6,“ pravi Mikael Karlsson, glavni vodja celotnega projekta Euro 6 v enoti za tehnologijo tovornjakov Volvo Group.

Motor Euro 6

Postaje za sestavljanje motorjev v tovarni je bilo treba ob uvedbi proizvodnje motorjev Euro 6 predelati.

Pri tem razvoju so pri Volvo Trucks lahko izkoristili svoje izkušnje iz ZDA, kjer so bili emisijski standardi na ravni Euro 6 uvedeni že leta 2010. Med drugim so tovornjaki v ZDA opremljeni tudi s kombinacijo sistemov EATS (sistem čiščenja izpušnih plinov), DPF (filter sajastih delcev) in SCR (katalizator za zmanjševanje vsebnosti dušikovih oksidov). Ta tehnološka rešitev je skupaj z dosedanjo tehnologijo motorja Euro 5 proizvajalca Volvo Trucks pomenila izhodišče za novi motor Euro 6.

„Ena od razlik med našo rešitvijo za ZDA in rešitvijo, ki smo jo izbrali za Euro 6, je, da smo pri novem motorju vse omenjene sisteme zbrali v enem glušniku namesto v dveh,“ razloži Lars-Olof Andersson, vodja projekta zgorevanja zmesi v enoti Tehnologija tovornjakov pri Volvo Group (GTT). 

Še en izziv je bil izpolniti zahtevo, da emisijske omejitve ne smejo biti presežene prav nikoli, ne glede na vremenske in prometne razmere. Temperatura izpušnih plinov običajno niha, odvisno od tega, ali tovornjak vozi prazen ali natovorjen, v počasnem mestnem prometu ali po avtocesti. Da so ravni emisij dušikovih oksidov in trdnih delcev stabilne, temperatura izpušnih plinov ne sme nikoli pasti pod 200 stopinj Celzija. Če je temperatura prenizka, jo je mogoče zvišati s sistemom EGR (obtokom izpušnih plinov). To pomeni, da se zgorevalnemu zraku pred vstopom v motor primeša nekaj izpušnih plinov. Dodatno segrevanje izpušnih plinov pred vstopom v sistem za čiščenje zagotavlja, da se tam doseže pravo temperaturo.

Ko tovorno vozilo miruje v mehanični delavnici, ker tehnologija čiščenja izpušnih plinov ne deluje brezhibno, lastnik vozila izgublja denar. Zato sta bili zanesljivost in trajnost daleč najpomembnejša parametra pri delu, ki smo ga pri Volvo Trucks vložili v motor Euro 6.

Mikael Karlsson, glavni projektni vodja za tehnologijo tovornih vozil pri skupini Volvo

Z Euro 6 se uvaja tudi zahteva, po kateri mora v tovornjaku vgrajen sistem preverjati delovanje vseh sistemov in funkcij tovornjaka. Obvezno je tudi zunanje preverjanje emisij. Proizvajalec tovornjakov mora vsako leto testirati določeno število tovornjakov vsakega modela, ta test pa se opravi z merilnikom emisij, priključenim v izpušno cev. 

„Zunanje preverjanje se opravlja na posebnih odsekih ceste v dejanskih prometnih razmerah. Tovornjake na testu vozijo v različnih prometnih razmerah – to se imenuje tudi vozni cikel. Zajemati mora vožnjo po avtocesti, mestno vožnjo in vožnjo po klancih,“ razloži Nitin Patel, direktor za zgorevalne sisteme v GTT.

Henrik Andersson, delavec na liniji za sestavljanje motorjev

Henrik Andersson, delavec na liniji za sestavljanje motorjev v obratu v švedskem mestu Skövde, je sodeloval pri načrtovanju novih postaj za sestavljanje.

Euro 6 ne pomeni samo tehničnega izziva. Narekuje tudi uvedbo novih rešitev pri sestavljanju motorjev v obratu Skövde. Konstruirati je bilo treba nove stroje, v proizvodno linijo pa vključiti dodatne delovne postaje. 

Uliti deli motorja po obdelavi z roboti pridejo v svetlo in zračno halo za sestavljanje. Sestavljanje poteka v skoraj popolni tišini. Slišita se le brnenje peščice strojev in radijski sprejemnik, nastavljen na majhno glasnost. Tu se izdelujejo motorji za tovornjake, ki jih prodajamo po vsem svetu – polovica jih je izvedbe Euro 6, namenjeni pa so predvsem za evropski trg. Motorji Euro 5, ki jih še izdelujemo, so namenjeni za neevropske trge.  

„Ob uvedbi motorjev Euro 6 se je znatno povečalo število sestavnih delov, predelali smo nekatere delovne postaje in uvedli nove postopke pri ravnanju z materiali,“ pravi Henrik Andersson, delavec na liniji za sestavljanje motorjev, ki je sodeloval tudi pri načrtovanju novih delovnih postaj. 

Proizvodnja motorjev Euro 6 je bila uvedena umirjeno, ves čas so pozornost posvečali varnosti procesov in odpravljanju težav, ki so se jim postavljale na pot. 

Ko motor prispe na končno postajo, ga najprej hladno testirajo in nato pošljejo v lakirnico, od tam pa gotove motorje zbirajo v skladišču, kjer počakajo na prevoz v obrata Volvo Trucks v mestih Tuve in Gent. 

Hladno je, morda kar nekoliko preveč, tu zunaj, daleč stran od isker in vročine, v katerih Fredrik Karlén čisti žlindro s še ene šarže taline. Talilna peč deluje brez prekinitev in proizvede 30 ton železne taline na uro, skupaj torej dovolj taline za 72.000 motorjev na leto. Peči v livarskem obratu G1 se nikoli ne shladijo.

Prevažanje motorja z viličarjem

V obratu za dizelske motorje vsako leto izdelajo 72.000 dizelskih motorjev. Končane motorje prepeljejo v obrata Volvo Trucks v švedskem Tuveju in belgijskem Gentu.

Povezana vsebina

Proizvodnja kabine Volvovega tovornega vozila

V obratu Volvo Trucks v Tuveju blizu Göteborga na liniji za kabino v šestih urah sestavijo približno 900 delov in rezultat je popolnoma opremljena kabina Volvovega tovornega vozila....

Simulator vožnje – virtualno tovorno vozilo prihodnosti

Pri Volvo Trucks s pomočjo enega od naprednejših simulatorjev vožnje na svetu opravljajo pionirske raziskave varnosti....

Kako pri Volvo Trucks krojijo varnost vozil jutrišnjega dne

Active safety is Volvo Trucks' next step towards road safety and the zero vision. Oglejte si, kako v novem obratu za testiranje AstaZero na Švedskem razvijajo inteligentne sisteme vozila. ...

Filtriraj članke

5 true 5