Iztrgano morju

Največje nigerijsko mesto postopoma dobiva novo podobo. Podvig, ki se je začel kot poskus rešitve obalnega predela Lagosa pred erozijo, je prerasel v največji gradbeni projekt v Afriki – Eko Atlantic, povsem novo gradbišče na zemljišču, iztrganem morju.

Valolom v Lagosu

Osemkilometrski valolom, imenovan tudi Veliki lagoški zid, bo ščitil Eko Atlantic pred odprtim morjem.

Ob desetih zvečer je večina tovornjakov že postavljenih za ograjo razsežnega gradbiščnega kompleksa Eko Atlantic. V svetlobi cestnih svetilk nekaj muslimanskih voznikov moli, drugi pa so si kar na zemljo razgrnili rogoznice in si že potegnili odeje čez glavo. 

Matthew Ude se spušča iz vozila.

Matthew Ude vozi tovorno vozilo že od leta 1978 in je med delom spoznal že velik del Nigerije.

Matthew Ude se pripravlja na spanje. Kot vsak dan se je tudi danes s svojim vozilom Volvo FMX odpeljal v kamnolom 150 kilometrov severovzhodno od Lagosa po granitne kvadre za osem kilometrov dolg zaščitni zid, ki ločuje kompleks Eko Atlantic od morja. 

„Nikoli ne vozimo ponoči, saj je prenevarno. Nevarnost, da bi te na cesti ustavili roparji, je prevelika,“ pravi Matthew. 

Eko Atlantic bo zrasel v Lagos prihodnosti. Poslovne in stanovanjske soseske bodo združene na deset kvadratnih kilometrov velikem umetnem polotoku, ki ga gradijo neposredno ob območju, imenovanem Victoria Island. S preizkusi so potrdili, da bo zaščitni zid prenesel tudi najhujše viharje, zemljišče za zidom pa zasipajo s peskom, ki ga izkopljejo z morskega dna. 

Volvo FMX na umazani cesti

Kamnolom leži globoko v gozdu, na koncu makadamske poti, ki jo obroblja gosto rastlinje.

Ime „Eko“ izvira iz jezika domačinov, jorube, in pomeni „ljudi z otoka Lagos“, prvotne prebivalce tega območja. Matthew pa ni domačin. Pripada etnični skupini z imenom Igbo in tovornjak po Nigeriji vozi že od leta 1978. Sčasoma je služba zanj postala tudi konjiček. 

„Vožnje tovornjaka sem se naučil pri francoskem podjetju, ki je imelo Renaultove tovornjake. To je moj prvi Volvov tovornjak in všeč mi je. Ima dober zavorni sistem, krmiljenje je odlično in tovornjak je odlično uravnotežen, tudi ko je težko natovorjen,“ pravi. 

Vsako jutro, šest dni na teden, Matthew ob štirih odpelje z gradbišča Eko Atlantic. Spremlja ga pomočnik, 24-letni Gift Mwaele, ki mu pomaga čez dan. Gift pere tovornjak, usmerja Matthewa med vzvratno vožnjo med ovirami in zagotavlja dodaten par oči pri vožnji v gostem prometu. Vsak dan vozi kamenje iz različnih kamnolomov na gradbišče Eko Atlantic kar 200 tovornjakov.

Ker so ceste slabe, je promet najina glavna težava. Nevarno je pustiti vozilo brez nadzora, da bi popravil predrto pnevmatiko.

Matthew Ude, voznik tovornega vozila

Matthew in Gift se vsak dan najprej ustavita v uradu in servisni delavnici prevozništva v Ibadanu, kjer prevzameta prevozne naloge. Cesta, po kateri običajno vozita, šteje med glavne ceste v državi, vendar je njen asfaltni tlak ves dotrajan in zakrpan, vožnja do cilja pa jima tudi v redkem jutranjem prometu vzame več kot dve uri. 

Matthew Ude natovarja vozilo.

Matthew Ude šest dni v tednu natovarja granit za gradnjo valoloma Eko Atlantica. Dnevno ga naloži do 30 kubičnih metrov.

 

Po prevzemu prevoznih nalogov Matthew odpelje in kmalu zavije z glavne ceste na stransko, čez čas pa z nje na makadamsko cesto, ki vodi do kamnoloma. 

„Ker so ceste slabe, je promet najina glavna težava. Pustiti tovornjak brez nadzora, da bi popravil predrto pnevmatiko, je dejansko nevarno,“ pravi Matthew.

Volvo FMX v lagoškem prometu

Pot med kamnolomom granita in Eko Atlanticom lahko v gostem prometu traja tudi štiri ure.

Makadamsko cesto do kamnoloma obroblja gosto rastlinje. Tu in tam vidiš drevesa jam, kasave in celo bananovce. Tovornjak pušča za seboj oblak drobnega prahu, pred vetrobranskim steklom se preletavajo rumeni metulji.  

Nenadoma se sredi gozda prikaže kamnolom. Beli tovornjaki z rumenimi tovornimi zaboji v vrsti čakajo na tovor. Zrak polni hrup oglušujočih udarcev granitnih kvadrov ob jeklo tovornih zabojev, Matthew pa čakanje izkoristi za pogovor z drugimi vozniki. 

Granitni kvadri za „Veliki lagoški zid“ imajo stranice dolge do 1,5 metra, tovornjak pa lahko naenkrat pelje 30 kubičnih metrov tega tovora. Torej količine kamenja, ki ga lahko prepelje tovornjak do zidu v eni vožnji, ne določa teža, pač pa prostornina tovornega zaboja. 

Ko Matthew in Gift končata natovarjanje, na izhodu iz kamnoloma še stehtata tovornjak, nato pa je čas za vožnjo nazaj v Lagos. Ura je pol tri popoldne in promet je mnogo gostejši. Vožnja nazaj v Eko Atlantic običajno traja štiri ure in Matthew ve, da bosta prispela šele v mraku. Na postanek za malico niti pomislita ne. 

Taksiji v Lagosu

Lagos se uvršča med najhitreje rastoča mesta na svetu, zato so prometne razmere lahko nepredvidljive.

„Ne smeva se kar naprej ustavljati, drugače ne bova nikoli prispela na cilj,“ pravi. 

Matthew in Gift v tovornjaku prebijeta v bistvu celotni delovnik. S seboj vzameta malico in jesta med vožnjo, med čakanjem v prometu pa Matthew prižge predvajalnik CD-plošč. Med dvema biblijama, ki kažeta znake pogostega branja, so zložene kompilacije Paula Simona, Stevieja Wonderja, Jamesa Browna in zvezdnika countryja Skeeterja Davisa. 

„Seveda pa imam tudi nekaj nigerijske glasbe,“ pravi Matthew z nasmeškom. 

Prihaja iz pokrajine na jugovzhodu Nigerije, ki se je nekdaj imenovala Biafra, zdaj pa zvezna država Enugu. Njegov oče je bil trgovec na tržnici, ker pa je bila družina revna, je moral Matthew poiskati delo po prvem letu srednje šole.

„V naši družini nas je bilo pet otrok. Bil sem edini sin in sem moral že mlad začeti skrbeti zase. Postati voznik tovornega vozila je bila dejansko edina možnost, saj nisem imel denarja, da bi ustanovil lastno podjetje, družina pa ni imela dovolj zemlje, da bi nas lahko vse preživljala.“ 

Vožnja tovornjaka v Nigeriji pa je lahko polna presenečenj. Matthew pokaže na reko, ki ob močnih nalivih poplavlja. Takrat se promet povsem ustavi in s prevozi morajo počakati, da se voda umakne.

Postati voznik tovornega vozila je bila dejansko edina možnost, saj nisem imel denarja, da bi ustanovil lastno podjetje, družina pa ni imela dovolj zemlje, da bi nas lahko vse preživljala.

Matthew Ude, voznik tovornega vozila

Peljemo mimo cisterne, ki se je zjutraj med vožnjo v nasprotni smeri prevrnila na cesto. Domačini so hitro raznesli vse, kar so našli v njej ali na njej. Tokrat se je končalo srečno, včasih pa se zgodi, da iskra vžge gorivo v cisterni, posledica pa je več mrtvih in ranjenih. 

Ta tovornjak in številne druge razbitine vozil ob cesti jasno ponazarjajo Matthewov opis prometnih razmer v državi, kjer se očitno nihče ne drži prometnih predpisov. 

Matthew pa vozi mirno in varno. V Lagosu čakajo nanj žena in štirje otroci – ki pa jih vidi samo ob nedeljah.  

Volvo FMX pri Eko Atlanticu

„Delovnik je dolg in zvečer ne bi mogel priti do doma. Promet v Lagosu je vse preveč kaotičen. V soboto zvečer po delu pa se odpravim domov in preživim nedeljo z družino. Navadno gremo v cerkev.“    

V Nigeriji dan hitro preide v noč in ko Matthew zapelje na gradbišče Eko Atlantic, je že temno. Dolga vrsta tovornjakov že čaka ob obali, da bo stresla svoj tovor v morje na mestu, do koder trenutno sega zaščitni zid. 

Matthew Ude v mraku

Matthew Ude nedelje preživlja v domačem Lagosu z ženo in štirimi otroki.

Matthew čaka pod žarometi, dokler ne pride vrsta nanj, nato zapelje na ozki nasip, obrne na njem, vzvratno zapelje do roba nasipa in strese granitne kvadre v morje. Valovi ritmično butajo ob zid in četudi je temperatura že nekoliko padla, je zrak še vedno topel, slan in vlažen. Z obale je mogoče le medlo videti luči v Lagosu.

Delovnik ja končan. Za sedežem ima Matthew zvitek, ki ga vsak večer razgrne čez oba sedeža, in prespi kar v kabini. 

Ob štirih zjutraj pa je spet pripravljen na nov delovni dan. Takrat prvi tovornjaki zapeljejo skozi vrata gradbišča Eko Atlantic in zavijejo na sever.

Tovorno vozilo

Volvo FMX 6x4, vlačilec za prevoz težkih tovorov; priklopnik s tovornim zabojem Meiller-Kipper; motor D13 Euro 3 s 400 KM. 

Ker so ceste v državi slabe, je hitrost tovornih vozil, ki jih Volvo Trucks dobavlja v Nigerijo, omejena na največ 75 km/h.

Prevozi: doslej je bilo dobavljenih 50 tovornih vozil za prevoz granitnih blokov v Lagos za veliki zaščitni zid, ki ga gradijo okoli Eko Atlantica. 

Povezana vsebina

Izkopavanje globoko pod Köbenhavnom

V Köbenhavnu gradijo novo progo podzemne železnice. Prevažanje zemlje skozi velemesto z več kot milijonom prebivalcev pomeni resen izziv voznikom tovornjakov. Johnny Olsen je eden od njih in to je njegova zgodba....

Preživetje na eni najnevarnejših cest na svetu

Previdnost, spretnost in izkušnje so pomagale Juanu Manuelu Manriqueju preživeti 45 let na cestah, ki spadajo med najnevarnejše na svetu. To je prelaz Paso de los Caracoles v Čilu....

V divjini – dan s prevoznikom afriških bivolov

Za prevažanje divjih živali v južnoafriškem naravnem parku niso dovolj samo vrhunske vozniške sposobnosti, ampak je potreben tudi pogum....

Filtriraj članke

5 true 5