V divjini – dan s prevoznikom afriških bivolov

Za prevažanje divjih živali v južnoafriškem naravnem parku niso dovolj samo vrhunske vozniške sposobnosti, ampak je potreben tudi pogum.

Helikopter in tovorno vozilo

Skupina v helikopterju poišče in omami bivole, veterinarska ekipa na tleh pa nadaljuje delo v tovornem vozilu.

Kees Lawrence

Kees Lawrence, ki vodi skupino lovcev, bo bivolu vbrizgal vitamin B.

Lastovke vijugajo in strmoglavljajo nad južnoafriško savano. Hladen vetrič pihlja nad ravno pokrajino. Ura je nekaj čez šest zjutraj in čez nekaj minut bo vzšlo sonce. Nenadoma žvrgolenje ptic preglasi rjovenje dizelskega motorja.

V oblaku rdečega prahu proti skupini ljudi s poltovornjaki, ki so se zbrali pri vratih narodnega parka Koppies Dam, 150 km jugozahodno od Johannesburga, prihrumi Volvo FM peščene barve. Danes je prvi dan sezone. Danes bo skupina za lov na divjad lovila in selila afriškega bivola, ki spada med „velikih pet“, kar je ime, s katerim lovci označujejo živali, ki jih je v Afriki najteže in najnevarneje zasledovati in loviti.

„Pogosto imamo opravka z bivoli, delo z njimi pa je vedno tvegano. Bivol je močna žival, in če te napade, napade silovito. Če te ujame, je po tebi. Ubije te,“ pravi Petrus Motsoane, vodja skupine in voznik Volva, s katerim bodo te napadalne živali prepeljali.

Lov in prevoz divjih živali sta pomembni dejavnosti v številnih južnoafriških naravnih rezervatih. Cilj tega je predvsem ohranjati ravnovesje med različnimi živalskimi vrstami v rezervatih, pa tudi mešati gene med različnimi čredami.

Bivol je močna žival, in če te napade, napade silovito.

Petrus Motsoane,

vodja skupine in voznik tovornega vozila

Ptičji pogled na bivola

S prevažanjem želijo ohraniti ravnovesje v rezervatih in tudi mešati gene med različnimi čredami.

Živali lovijo pozimi, med marcem in oktobrom, ko je vreme najhladnejše. Skupina lovi in prevaža različne vrste divjih živali – od zeber in nosorogov do bivolov in levov. 

Naravni rezervati v južnoafriški provinci Free State so delovišče Petrusa Motsoaneja že več kot dvajset let. S kirurško natančnostjo manevrira s svojim 24-tonskim, 22 metrov dolgim tovornjakom skozi savano proti čredi živali, ki jih nameravajo preseliti. Delo je izredno zahtevno tako za vozilo kot tudi za voznika.

„Vožnja po savani te utrudi. Počutiš se, kot da bi imel nalomljena rebra! Ampak ta tovornjak vozim že deset let in še nikoli mi ni povzročil nobene težave. Je trden in odporen, tako da zmore vse, kar zahtevaš od njega,“ pravi Petrus.

Skupino za lov na živali v Free State sestavljajo 25 članov, veterinar in pilot helikopterja. Helikopter poišče bivola in ga prežene na plano, da lahko veterinar iz helikopterja vanj izstreli puščico z uspavalom. 

Ko bivola tako omamijo, pripeljejo do njega lovci s poltovornjaki in žival, ki tehta več kot tono, natovorijo na poltovornjak. Prepeljejo ga do Petrusovega tovornjaka, tam pa ga še omamljenega natovorijo na priklopnik in mu vbrizgajo protisredstvo, ki ga bo zbudilo.

Petrus Motsoane

Petrus Motsoane dela v naravnem rezervatu v provinci Free State že več kot dvajset let.

„Ko se bivol zbudi iz omame, postane nekoliko napadalen, ampak mi smo že na varnem in vrata za njim so zaprta. Če se predrami, preden ti uspe splezati s priklopnika, pa se moraš bliskovito rešiti pred njim,“ pravi Petrus.

Zasmeje se in njegov zlati zob v spodnji čeljusti ter zlat uhan se zasvetita, on pa nam pove zgodbo o zebri, ki se je predramila sredi natovarjanja in s prevezo čez očmi oddirjala v savano.

Trije noji s prhutajočim repnim perjem dirjajo skozi visoko travo desno ob tovornjaku, hrup helikopterja pa požene par odraslih nosorogov in njunega mladiča v panični beg. Tovornjak poskakuje čez travo in grmovje, se spusti v grapo in prečka most, ki je tako ozek, da je pravi čudež, kako lahko vozila vozijo čezenj. Petrusov obraz je okamenelo zbran.

„Kadar vozim po terenu, se tovornjak ziblje in ropota popolnoma drugače kot na običajni cesti. Nevarne odseke moram prevoziti počasi, prav res počasi. Natančno moram opazovati pot pred seboj, da ne naletim na kak kamen ali drugo oviro. Vendar vsega ne morem videti, zato moram včasih pač tvegati,“ pravi.

Ujet bivol

Vsakega ujetega bivola pregledajo na različne bolezni ter mu vsadijo mikročip in vbrizgajo odmerek vitamina B za okrepitev imunskega sistema.

 

Dan se začne slabo. Prva dva bivola, ki ju omami veterinar, se zatečeta v gozdiček in naprej v globel, nevarno blizu reke. Poltovornjake najprej zaustavi gosto grmovje, ko pa se ob hrumenju motorjev le prebijejo skozenj, jim pot do enega od spečih bivolov zapre pas močvirja. Zaradi dreves helikopter ne more zanesljivo pregnati drugih bivolov, ki bi lahko bili v bližini in napadli lovce.

Pokličejo okrepitve in nato zadeve stečejo precej hitro: bivola prevalijo na ponjavo in z vitlom potegnejo po pobočju do džipa, kjer ga lovci kar na roke dvignejo na poltovornjak.

Bivol s prevezanimi očmi

Ko bivola omamijo s puščico z uspavalom, ga mora ekipa lovcev hitro prepeljati do tovornega vozila.

Poleg vožnje tovornjaka sta nalogi Petrusa kot vodje skupine tudi nadzor nad ravnanjem z živalmi in pomoč pri njihovem natovarjanju na priklopnik. Priklopnik ima pet predelkov z jeklenimi vrati, ki se jih odpira in zapira od zunaj. Tovornjak lahko naenkrat prevaža kar 15 bivolov, pač odvisno od njihove velikosti.

„Bivoli ne marajo stati sami, brez družbe. To jih razbesni in se lahko poškodujejo. Zato v enem predelku vozimo po dva ali tri bivole,“ razloži Kees Lawrence, vodja ekipe lovcev, medtem ko odmerja količino vitamina B za štiriletno bivolico, ki so jo lovci pravkar pripeljali k tovornjaku.

Vsakega ujetega bivola pregledajo na različne bolezni, mu vsadijo mikročip in vbrizgajo odmerek vitamina B za okrepitev imunskega sistema. Medtem ko Kees daje injekcijo uspavani bivolici, se med Volvovim tovornjakom s priklopnikom in tovornjakom z dvigalom nabira vrsta bivolov s prevezami čez oči in vložki iz bombažne preje v ušesih. Preveze in vložki preprečujejo, da bi se živali vznemirjale.

Ko povem drugim voznikom, kaj prevažam, pravijo, ,Človek, nekega dne te bo katera od teh živali ubila'. Ampak to počnem že več kot dvajset let in sem še vedno živ.

Petrus Motsoane,

vodja skupine in voznik tovornega vozila

Jemanje krvi za preiskave, natovarjanje in zbujanje bivolov potekajo hitro. Petrus z dolgim jeklenim drogom odpre vrata med predelki. Štirinajst bivolov se nagnete v priklopnik. Bivole moti, ko ugotovijo, da so se znašli v tesni kletki. 

„Med vožnjo se bodo hitro umirili,“ pravi Petrus med vzpenjanjem v kabino. 

Tovorno vozilo pelje skozi rezervat k ogradi, v kateri bodo bivoli v karanteni počakali, da jih bodo na dražbi prodali drugim rezervatom. Današnji tovor je vreden več kot 2,2 milijona randov, to je približno 170.000 evrov. Prodane živali bo Petrus Motsoane prepeljal tudi na njihove nove domove.

„Najboljše od vsega je vožnja tovornjaka po cesti. Ko povem drugim voznikom, kaj prevažam, pravijo, ,Človek, nekega dne te bo katera od teh živali ubila'. Ampak to počnem že več kot dvajset let in sem še vedno živ.”

Volvo FM v naravnem rezervatu

Vozilo

Volvo FM iz leta 2003, s 13-litrskim dizelskim motorjem s 380 KM, in priklopnik južnoafriškega proizvajalca SA Trucks. Vlačilec-priklopnik je dolg 22 metrov in tehta 24 ton. Vozilo v sezoni lova na živali, od marca do oktobra, uporabljajo vsak dan za prevoz ujetih živali po savani in po običajnih cestah.

Povezana vsebina

Iztrgano morju

Največje nigerijsko mesto postopoma dobiva novo podobo. Podvig, ki se je začel kot poskus rešitve obalnega predela Lagosa pred erozijo, je prerasel v največji gradbeni projekt v Afriki – Eko Atlantic, povsem novo gradbišče na zemljišču, iztrganem ...

Preživetje na eni najnevarnejših cest na svetu

Previdnost, spretnost in izkušnje so pomagale Juanu Manuelu Manriqueju preživeti 45 let na cestah, ki spadajo med najnevarnejše na svetu. To je prelaz Paso de los Caracoles v Čilu....

Pridobivanje soli iz velike bolivijske bele planjave

Bleščava je neusmiljena in zrak je redek. Največja slana puščava na svetu je preizkušnja tako za človeka kot za stroj. Voznik Dario Machaca Colque vozi tovorna vozila po tej puščavi že več kot 30 let....

Filtriraj članke

5 true 5